Poslijepodnevno spavanje (nap): Koliko nam je potrebno i koje su prednosti?
Zdravlje

Poslijepodnevno spavanje (nap): Koliko nam je potrebno i koje su prednosti?

Poslijepodnevno spavanje ili kratkotrajni drijemež (eng. nap) mnogima je jedini način da uspiju odraditi sve dnevne obaveze na potrebnoj razini energije. To kratkotrajno spavanje način je oporavka i povrata energije te svojevrsno razbuđivanje mozga i vraćanje sa uspavane i usporene na „radnu temperaturu“.

Kada bi to trebalo slikovito opisati ili usporediti s nekim poznatim predmetom onda bi funkcija ovog drijemeža bila ovako opisana: Zamislite onu poznatu situaciju kada vam računalo samo od sebe krene sporije raditi i sve zadatke koje mu zadajete radi puno slabije i u više vremena nego inače. No, kada ga restartate (ponovo pokrenete) on ponovo radi uobičajenom brzinom.

Upravo slično događa se i s ljudskim mozgom nakon tog kratkotrajnog poslijepodnevnog spavanja, a osim samog razbuđivanja i povrata energije, „nap“ ima i niz drugih pozitivnih učinaka.

drijemez

Evo što kažu stručnjaci:

Poslijepodnevno spavanje u trajanju 10-20 minuta („power nap“)

Trajanje poslijepodnevnog drijemeža 10-20 minuta („power nap“) je idealno za povrat energije i budnosti. Ovo trajanje ne dozvoljava spavaču da izađe iz tzv. NREM faze spavanja (eng. no-rapid eye movement) koju karakterizira jako plitak i lagan san, ali je nakon te faze spavanja i buđenje vrlo lagano.

Poslijepodnevno spavanje u trajanju 30 minuta

Spavanje u trajanju od 30 minuta može izazvati inertnost i onaj osjećaj nalik mamurluku koji može trajati i do 30 minuta. Tek nakon toga osoba će osjetiti budnost i povrat energije koji su karakteristični za ovo poslijepodnevno spavanje.

Poslijepodnevno spavanje u trajanju 60 minuta

Poslijepodnevno spavanje u trajanju od 60 minuta je optimalno za poboljšano pamćenje činjenica, osoba i imena. Ono uključuje početno lagano, ali i duboko spavanje. No, i nakon spavanja od 60 minuta moguće je osjetiti određenu vrstu „kilavosti“ koja prolazi nakon 30-ak minuta.

spavanje

Poslijepodnevno spavanje u trajanju 90 minuta

Spavanje u trajanju od 90 minuta je jedan puni ciklus spavanja. Ono uključuje i laganu i duboku fazu spavanja, koja uključuje i REM fazu (eng. rapid eye movement) te je obično karakterizirano i snovima. Spavanje u trajanju od 90 minuta poboljšava emocionalno i proceduralno pamćenje (primjerice vožnja bicikla ili sviranje klavira) te kreativnost.

Nakon 90 minuta spavanja obično nema osjećaja nalik mamurluku i osoba se vrlo jednostavno razbuđuje i vraća svojim uobičajenim aktivnostima.

Koliko je optimalno spavati tijekom dana?

Studija koja procjenjuje rekuperativne učinke kratkih i ultra kratkih poslijepodnevnih drijemeža otkrila je da spavanje 5-10 minuta može stvoriti pojačani osjećaj budnosti i povećati kognitivne sposobnosti u usporedbi s preskakanjem poslijepodnevnog spavanja.

  • Ako tražite brzo energetsko punjenje: Spavajte 5-20 minuta.
  • Ako tražite dublje spavanje za oporavak: Spavajte 60-90 minuta.

Kada idete kratko odspavati, učinite to u polusjedećem položaju jer će vam to omogućiti da izbjegnete dublji san. Ako i tijekom tih kratkotrajnih drijemeža sanjate, to bi mogao biti znak da općenito premalo spavate i organizam vam je umoran i čezne za snom.

Laku noć!

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 30.05.2019
Piše:
Zorana Jagodić