Što uključuje rehabilitacija nakon ozljede i kako vratiti stabilnost zglobu?

Image

Rad na stabilnosti zgloba ključan je u rehabilitaciji nakon ozljede.

Stabilnost zgloba nužna je za rehabilitaciju

Prvi korak u postizanju stabilnosti zgloba nakon ozljede u donjem predjelu tijela je procjenjivanje iskrivljenosti ili strukturnih oštećenja zgloba uzrokovanih ozljedom. Vaš će liječnik ili fizikalni terapeut pregledati usklađenost zglobova i testirati ih na moguće slabosti u mekanom tkivu (tetivama, ligamentima i hrskavici). Ispravljanje tih slabosti može uključiti zamatanje ili operaciju. Jednom kad su zglobovi vraćeni na pravo mjesto treba obratiti pozornost na njihovu stabilnost. Za vraćanje funkcije propisuju se posebne vježbe. Ove vježbe usmjerene su na ravnotežu, propriocepciju, raspon pokreta, fleksibilnost, snagu i izdržljivost. Ne bi li se oporavio od ozljede sportaš mora u potpunosti sudjelovati u programu rehabilitacije.

Neuromuskularni stabilizacijski trening i propriocepcija

OzljedaOva su dva faktora ključna u rehabilitaciji povrede zgloba. Neuromuskularna kontrola je nesvjesni odgovor na pokrete zgloba koji se događa bez našeg svjesnog znanja. Na taj se način na primjer trkač prilagođava neravnom terenu ili premješta težinu ne bi li održao ravnotežu pri nagibima. Proprioceptivne informacije uključuju sposobnost opažanja pozicije zgloba, pokreta, smjera, amplitude i brzine pokreta. U teoriji, zglob koji ima visoki stupanj neuromuskularne kontrole i iznimno osjetljiv proprioceptivni sustav povratnih informacija može primjereno odgovoriti na varijacije u snazi koje su usmjerene na njega za vrijeme aktivnosti i smanjiti rizik od ozljede. Stoga je zadaća proprioceptivnih vježbi istrenirati proprioceptore zgloba da se prilagode na stimulativni poticaj koji primaju tokom ili prije početka štetnog pokreta.

Trening vještina

Sportaši nakon ozljede izvode vježbe koje im omogućuju povratak specifičnih sportskih vještina i ponovno nauče uzorke kretanja koji su nekad bili automatski. Kroz ovaj trening sportaš može poboljšati sposobnost brze prilagodbe i smanjiti rizik od potencijalne ozljede.

Prema rezultatima istraživanja pacijenti koji su sudjelovali u neuromuskularnom treningu nakon uganuća zgloba imali su bolje mišićne pokrete i poboljšanu reakciju mišića na promjene u terenu od onih koji nisu izvodili te vježbe. Treneri se već neko vrijeme koriste neuromuskularnim vježbama za prevenciju i rehabilitaciju ozljeda prednjeg križnog ligamenta (ACL ozljede).

Primjer vježbi u rehabilitaciji za donji dio tijela

Sljedeće vježbe mogu se koristiti u rehabilitaciji donjih ekstremiteta nakon ozljede. Tokom nekoliko tjedana postepeno dodajte vježbe i kombinirajte ih s primjerenim i postepenim rasponom pokreta i programom za jačanje.

Uvijek biste trebali surađivati s fizikalnim terapeutom u osmišljavanju najboljeg programa za liječenje vaših ozljeda i ograničenja.

  1. Ravnoteža na jednoj nozi. Probajte stajati na jednoj nozi 10-30 sekundi.
  2. Ponovite broj 1 sa zatvorenim očima.
  3. Balans ploča i bacanje lopte: održavajući ravnotežu na balans ploči nabacujte se malom loptom (2kg) s partnerom.
  4. Balans ploča i bacanje lopte

  5. Balans ploča i polu-čučanj: održavajući ravnotežu na balans ploči izvedite 10 polaganih, kontroliranih polu-čučnjeva.
  6. Koračanje na balans ploči: smjestite balans ploču (ili mekani jastuk ili pjenastu podlogu) 15-20 cm više od početnog položaja. Zakoračite 10 puta.
  7. Koračanje na balans ploči: smjestite balans ploču (ili mekani jastuk ili pjenastu podlogu) 15-20 cm niže od početnog položaja. Zakoračite 10 puta.
  8. Lateralna pliometrija: izvedite bočni korak prema dolje zatim korak prema gore.
  9. Skakanje na jednoj nozi: skočite naprijed i koncentrirajte se na prizemljenje.
  10. Skakanje na jednoj nozi od mjesta do mjesta: skačite od mjesta do mjesta na podu.
  11. Reaktivno skakanje od mjesta do mjesta: na pod stavite numerirane oznake i kako vaš partner prozove broj, skočite na njega.

Objavljeno 12.03.2010.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
10
1
Podijeli s prijateljima!