#Ostanidoma - fitness.com.hr webshop je tu za vas!

Porod carskim rezom - kako se pripremiti i kako yoga pritom može pomoći?

Image

Carski rez je velika operacija abdomena i kao svaka druga operacija nosi svoje rizike i komplikacije te kasnije zahtijeva dugo vrijeme za oporavak. Što ni ne čudi pošto se režu, a kasnije i šivaju slojevi i slojevi tkiva (koža, potkožno tkivo, mišićna fascija, dva sloja potrbušnice, stjenka maternice).

carski

Pripreme za porod za trudnice (i partnere) koje se danas nude, uglavnom podrazumijevaju pripreme za porod vaginalnim putem, a s obzirom na učestalost carskih rezova (oko 25% svih poroda u Hrvatskoj dovršava se carskim rezom), koja je i dalje u porastu, ni taj dio nikako nije zanemariv te mu treba posvetiti veću pažnju.

Što bi bilo dobro naučiti prije samog poroda carskim rezom, te kako si olakšati ono što slijedi neposredno nakon njega, pročitajte u nastavku.

carski

1. Naučite ustati iz kreveta i leći preko boka uz pomoć ruku

Svakako nešto što možete uvježbati prije poroda, a vjerojatno se većina trudnica i podiže na taj način, naročito u kasnijim fazama trudnoće. No, netom nakon carskog reza, željet ćete to napraviti uz minimalno micanja u području trbuha kako bi spriječili bolnost svježe rane! Ova aktivnost ima tri koraka koja je potrebno savladati:

  • okretanje iz ležećeg položaja na leđima u kojem će vas nakon operacije ostaviti pa do bočnog položaja biti će prvi korak koji trebate napraviti
  • uspraviti se do sjedećeg položaja - drugi, najizazovniji korak za napraviti jer se najednom nađete u situaciji da jednostavno ne znate u tom trenutku kako dalje, kao da upravljate tijelom koje nije vaše
  • treća faza je podizanje iz sjedećeg do stojećeg položaja što samo po sebi neće biti toliko zahtjevno jer za to koristite prvenstveno snagu nogu, a pritom svakako postavite jednu ili obje ruke na trbuh u području rane kako bi izbjegli pritisak tkiva na nju kao i osjećaj „rasipanja organa po podu“

Obrnutim redoslijedom se vraćate do ležećeg položaja. Izvesti ovu aktivnost prvi puta nakon operacije bit će najteže, a biti će izazovno i prvih nekoliko dana nakon poroda carskim rezom!

trudnica

2. Naučite torakalno disanje

Iako se u yogi uvijek naglasak stavlja na duboko abdominalno, odnosno dijafragmalno disanje (tzv. trodijelno disanje), u prvoj fazi nakon operacije, kod prvih većih pokreta tijelom i promjena položaja kao što je ustajanje iz kreveta, to će vam biti otežano jer spuštanje dijafragme pri udahu vrši pritisak na abdominalne organe pa tako i na maternicu te posljedično samu ranu.

Pored toga, porodom ste naglo izgubili 5-10 ili više kilograma iz područja trbuha, a organi trbušne šupljine su se iznenadno našli u nekom novom, neprirodnom položaju. Stoga, pokušajte još prije poroda naučiti više koristiti prsni koš, odnosno rebra u svrhu disanja.

Sa svakim udahom produbljujte trodimenzionalno širenje prsnog koša bez micanja abdomena, odnosno bez aktivnosti trbuha i pretjeranog spuštanja dijafragme. Možete postaviti dlanove sa svake strane na rebrene lukove iznad struka te na taj način osvijestiti njihovo širenje sa svakim udahom i skupljanje s izdahom.

3. „Buddha Belly“ - naučite isključiti mišiće trbuha!

Stalno učimo kako je za sve aktivnosti svakodnevnog života, kao i prilikom prakse jogijskih asana ili bilo kojih drugih oblika tjelesnih aktivnosti, jako važna pozadinska mišićna aktivacija stabilizatora trupa neophodna za očuvanje zdravlja kralježnice.

Kada jednom naučimo aktivirati stabilizatore trupa, u ovom slučaju konkretno mišiće trbuha (u yogi poznate kao „uddhyana bandha“) oni se automatski aktiviraju prilikom svih naših aktivnosti. Generalno, to je odlično i poželjno uvijek, osim u situaciji kada ste imali operaciju abdnomena. Tada, prvih nekoliko dana nakon operacije želite izvoditi sve aktivnosti bez njihove aktivacije budući da svaka njihova aktivacija izaziva bolove svježe rane. Stoga, još i prije operacije, naučite ih opustiti!

Pošto je kod imalo utreniranih osoba, njihova aktivacija automatska, potrebno će biti osvijestiti njihovo „isključivanje“ i naučiti kako napraviti neku aktivnost sa opuštenim trbuhom. Razmišljajte pritom o opuštenom trbuhu kakvim ga često prikazuju na Buddhi dok sjedi u lotosu i meditira. Usmjerite udah duboko u trbuh i pustite ga neka se izboči, dok se izdah prirodno dogodi njegovim opuštanjem.

Međutim, računajte da je ovo samo kratkoročno rješenje, jer već nekoliko dana nakon operacije kada prestanu intenzivni bolovi rane, morat ćete te mišiće polako ponovno vraćati u funkciju!

trudnica

4. Naučite kašljati gornjim dijelom trbuha i prsima

Kašljanje je refleksna aktivnost prilikom koje se događa koordinirana aktivnost mišića koji se uglavnom koriste i prilikom dubokog, forsiranog izdaha. Glavni mišići su mišići trbuha (rectus abdominis i obliques abdominis) te međurebreni mišići, a pomoćni koji se pritom mogu uključiti su neki prsni i leđni mišići (pectoralis major, trapezius i latissimus dorsi).

Pri kašljanju sudjeluje i dijafragma/ošit te mišići zdjeličnog dna te se događa naglo povećanje intraabdominalnog pritiska. Sve to itekako izaziva bolnost svježe rane nakon operacije pa i njezinu bolnost tjednima nakon operacije! Iako je kašalj refleksna aktivnost, možemo voljno utjecati na nju što je posebno važno u ovoj situaciji!

Čim se osjeti da nadolazi potreba za kašljanjem (ili kihanjem), obje ruke je potrebno postaviti na područje rane, opustiti taj dio mišića trbuha (buddha belly) te nastojati kašljati koristeći upravo pomoćne mišiće prsiju i leđa te međurebrene mišiće i samo gornji dio trbušnih mišića.

5. Blažena mišićna memorija

Naš mozak pamti koliko određene dijelove tijela i određene mišiće kroz život koristimo. Što ih više i preciznije koristimo to ih mozak jače i bolje „memorira“. Moždani utisak (engram) odnosno broj živčanih stanica i sinapsi koji se pritom angažira je veći pa i nakon nekog vremena mišićne neuporabe, kao što je za neke mišiće stanje trudnoće i nakon carskog reza, puno se brže vrate u funkciju.

Stoga, ako ste bili fizički aktivni prije kao i tijekom same trudnoće, vaše će se tijelo puno brže oporaviti nakon poroda carskim rezom (kao i nakon vaginalnog poroda), maternica i drugi trbušni organi, zahvaljujući prethodno snažnom trbušnom zidu, brže će se vratiti u svoje prvobitno stanje. Yoga za vrijeme trudnoće tome uvelike može doprinijeti i odličan je izbor za pripremu mišića za porod carskim rezom.

trudnica

6. Ne ulazite u pretjeranu fizičku aktivnost prije nego vam je tijelo za to spremno!

Postoji period nakon poroda koji se naziva „babinje“ a prosječno je potreban ženi da joj se rana oporavi i tijelo približno vati u stanje kakvo je bilo prije trudnoće. Traje 6 tjedana. Maternica se čisti i vraća u prvobitno stanje. U tom se periodu izbjegava podizanje bilo čega težeg od težine novorođenog djeteta, a nakon toga, ukoliko je liječnički pregled pokazao da je sve u redu, može se postupno vratiti uobičajenim aktivnostima pa i regularnom vježbanju.

Ako je u pitanju carski rez preporuke su čak da se pričeka da prođe 2 mjeseca, a ako su u pitanju aktivnosti poput trčanja, aerobika ili nekih sportova, preporuke su da se pričeka i 12 tjedana nakon poroda.

Yogom se može krenuti odmah nakon carskog reza, ali ne nužno s asanom već s vježbama disanja i meditacijom, a sa asanama postepeno kako se tijelo oporavlja, najprije s odabranim asanama u ležećem položaju na leđima pa onima u sjedećem i četveronožnom te na kraju stojećim asanama i balansima.

Sjetite se samo svih onih prerezanih slojeva tkiva kojima je potrebno vrijeme za cijeljenje i oporavak. Prerani povratak aktivnostima većeg intenziteta može taj proces vratiti koracima unazad, te prouzročiti dodatne komplikacije poput odvajanja mišića, prolapsa maternice, pucanja rane i slično. Uostalom, briga oko djeteta u toj fazi je primarna i zahtijeva dosta vremena pa će ionako biti izazovno pronaći dodatno vrijeme za sebe.

porod

Statistika govori o prilično velikom broju carskih rezova danas. Dio njih dogodi se neplanirano po hitnom postupku ako je vaginalni porod iz nekog razloga postao nepovoljan za majku ili dijete.

No najveći dio carskih rezova ipak bude unaprijed planiran i dogovoren jer za to postoje određene indikacije, a ponekad i zato što je to izbor žene (zbog straha od vaginalnog poroda ili nekog drugog razloga). U tim situacijama žena uglavnom ima vremena promisliti, informirati se i pripremiti za ono što ju čeka.

Objavljeno 04.01.2020.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!