Kako joga može utjecati na probavu?

Image

Zdravo tijelo i duh, dobar san i miran um uvelike ovise o tome što jedemo i kako probavljamo. Hrana koju jedemo izravno utječe na naš um, svijest i na stanje životne energije u tijelu.

Veliki dio naše svakodnevne energije odlazi na smišljanje obroka, jedenje i probavljanje hrane. Čini se da bez hrane ne možemo niti jedan dan, međutim postoje ljudi koji ne jedu dugi niz godina, žive samo od energije (prane) i služe se jogijskim metodama preživljavanja. To ne znači da sugeriramo da i vi tako probate, nego da je dokazano moguće živjeti bez hrane ili s vrlo malim unosom. Za većinu ljudi, naviklih na okuse, raznolikost i obilatost po pitanju namirnica to je čudno, ali s jogijskog pogleda manji i umjereni unos hrane je od velikog značaja za zdravlje i psihu čovjeka.

limun

Odnos joge i probave zapravo počinje puno prije konzumiranja hrane. Jogiji su bili itekako educirani od svojih prethodnika kako koja namirnica djeluje, što konzumirati i kako potaknuti bolju probavu i čišćenje. Počevši od etičkih načela prema kojima se ne konzumira meso, riba i jaja, od energetskih i fizičkih utjecaja svake namirnice i njihovih kombinacija za razne tipove osoba, sve do posebnih praksi, tehnika čišćenja i pražnjenja probavnog sustava koje pomažu učiniti našu probavu zdravom i uravnoteženom.

Probavljanje hrane oduzima veliki dio životne energije (prana). Dok nas jedna vrsta hrane čini živim i punim energije, druga nas razbolijeva i oduzima energiju. Izreka „Ono što jedeš, to ćeš i postati!“ daje do znanja da sva hrana prodire duboko u naše tijelo i um, te prolazi kroz različite procese  u sustavu. Prema učenju jogija potrebno je oko četrdeset dana kako bi se hrana probavila. Prvo se pročišćava i miješa nekih sedam dana, zatim pročišćena odlazi u limfe i tada se apsorbira u krv. Zatim ide u kosti, u masti, u moždinu, te konačno u životnu energiju. Svaka od tih faza traje najmanje sedam dana.

caj

Redovno bavljenje jogom mnoge će učiniti lakšim, snažnijim i s puno više životne energije. Praksa joge potiče bolji rad probave i lučenje otpadnih tvari iz organizma što donosi više snage, volje, poleta te bolji san, misli i kontrolu nad umom, osjetilima i emocijama.

Hatha yoga tradicionalna praksa sadrži mnoge tehnike od kojih svaka direktno ili indirektno utječe na rad svih sustava uključujući i probavni.

Joga potiče unutarnju aktivnost tijela i svjesnost daha. U kombinaciji pokreta tijela sa svjesnim i dubokim disanjem te usmjeravanjem pažnje možemo prodrijeti u razna zbivanja unutarnjih procesa i u njima  sudjelovati na svjesnoj razini.

Postoji mnogo tehnika, a izdvajamo neke od najpoznatijih, uz napomenu da se uče direktno od učitelja koji će nas pravilno podučiti samoj primjeni.

joga

Kriye – tehnike pročišćenja

Izvode se kako bi nas pročistile od nečistoća u tijelu, unaprijedile zdravlje i donijele više lakoće i energije. Postoji 6 grupa kriya pod nazivom shat-karma kriya, od kojih se niže navedene odnose na probavu.

  • Jala-dhauti je pijenje mlake vode sa svježim limunom. Tradicionalno se izvodi rano ujutro, nakon buđenja i prije joga prakse. Na malu čašu vode ide pola limuna, a na veliku čašu cijeli limun. Jala-dhauti čisti želudac i pomaže ga prazniti nakon buđenja. Osim što će se organizam pročistiti ujedno će se i ugodno zagrijati.
  • Vaman-dhauti je tehnika u kojoj se čisti gornji probavni trakt. Želudac se ispire s vodom pomoću soli. Tehnika je povoljna za uklanjanje viška sluzi i žuči.
  • Basti i shanka-prakshalana evakuiraju crijeva i temeljito čiste cijeli probavni sustav. To je prirodni proces ispiranja crijeva koji čisti rektum, donji dio želuca i crijeva. Navode se dvije vrste, na suho i s vodom, uz korištenje određenih joga položaja te tehnika bandhi i mudri.
  • Nauli i agni-sara su tehnike za pročišćavanje trbušnih organa i buđenje unutarnje vatre (agni). Ovo su odlične tehnike za uspostavljanje zdravlja unutarnjih organa i pomaganje eliminaciji iz crijeva. Redovita praksa podiže energiju solarnog pleksusa i probavnog sustava, pomaže kod problema zatvora i slabog rada crijeva.
  • Kapalabhati-kriya je pročišćavajuća praksa disanja koja se sastoji od snažne i brze kontrakcije trbušnih mišića. Zrak se istjerava do potpunog i snažnog izdisaja kroz nosnice, pritiskom dijafragme do pluća, a prema udisaju se ostaje pasivan. Ova tehnika pročišćava, prokrvljuje i masira trbušne organe, poboljšava cijelu probavu, smanjuje zatvor, pomaže kod pretilosti, daje sjaj koži i poboljšava njenu teksturu.

joga

Asana - položaji tijela

Gotovo svi položaji joge sudjeluju u poticanju zdrave i učinkovite probave.

  • Pozdrav Suncu je jedan od najboljih načina da svako jutro potaknete rad probave. Prilikom izvođenja ove dinamične prakse tijelo se zagrijava i stvara unutarnju toplinu koja pomaže lučenje toksina, sagorijevanju viška masnoća i pojačava cirkulaciju.
  • Položaji uvrtanja (twistovi) imaju iznimno dobar utjecaj na unutarnje organe, crijeva i probavu. Lagano pritišću organe probave u stranu, time ih razbuđuju,  potiču bolji rad probavne vatre a jetra, slezena, žuč, želudac, bubrezi i gušterača imat će velike koristi od ovih položaja. Pomažu prirodnoj unutarnjoj masaži organa, boljem izlučivanju otpadnih tvari iz tijela, smanjuju nadutost i probavni nemir.
  • Položaji pretklona (forward bends) utječu na rad probave i svih unutarnjih organa u trbušnoj regiji (bubrezi, jetra, gušterača, slezena, crijeva). Pregibanjem prema naprijed u pretklon lagano se masiraju probavni organi, potiče se njihov bolji rad i cirkulacija.
  • Okretanjem naopačke u obrnutim položajima (inverzije) sila gravitacije čini svoje. Tim neuobičajenim položajima za tijelo razbuđuje se i potiče bolji rad svih probavnih organa i njihova prokrvljenost. Pritisak na crijeva poboljšava oslobađanje starih otpada i unutarnjih plinova.
  • Položaji istezanja unazad (backbends) stimuliraju probavni sustav u području trbuha te i gornji probavni trakt, kroz jednjak. Zagrijavaju tijelo kako bi bolje izlučivalo otpadne tvari i pomažu u borbi protiv zatvora.
  • Desetak minuta u položaju opuštanja na leđima donijeti će pak duboki mir svim napetostima u tijelu, kao i probavi koja se umiruje i opušta.

joga

Pranayama – tehnike disanja

Svaki naš dah izravno utječe na probavne organe. Većinom dišemo nesvjesno, plitko i koristimo gornje dišne puteve, a izvodeći pranayame i svjesno disanje više koristimo trbuh i dijafragmu te se povećava protok kisika koji pomaže osigurati potrebnu energiju za obavljanje zdrave probave.

Naše tijelo stalno izbacuje nečistoće, a pranayama tehnike disanja pomažu da se one iskorijene iz tijela. Zbog loših prehrambenih navika, emocionalnog stresa, neučinkovitosti unutarnjih organa i sl. proces pročišćavanja postaje neadekvatan što rezultira akumulacijom otpada i raznih bolesti u nekom obliku, dok pranayama potiče proces pročišćavanja i tako je velika pomoću ostvarivanju najboljeg mogućeg zdravlja.

Postoji mnogo tehnika disanja, a izdvajamo dvije za učinkovito poticanje rada probave.

  • Ujjayi pranayama je tehnika disanja koja zagrijava tijelo i povećava kapacitet pluća. Izvodi se također često i pri izvođenju joga položaja kako bi održala razinu pažnje i topline u tijelu.
  • Bhastrika pranayama ili “Vatreni dah” je slična tehnika kao i već opisana kapalabhati kriya, samo nema ritmično disanje, nego prirodno ubrzani dah koji također stvara veliku unutarnju toplinu i pridonosi boljem sagorijevanju otpadnih tvari. Prokrvljuje i masira trbušne organe, poboljšava probavu hrane, smanjuje zatvor i pomaže kod pretilosti.

Objavljeno 11.07.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
3
0
Podijeli s prijateljima!