Provjerite u tanjur: 7 mogućih krivaca za nadutost
Prehrana

Provjerite u tanjur: 7 mogućih krivaca za nadutost

Nadutost je neugodan osjećaj kojem uzročnik može biti neravnoteža crijevne mikrobiote, ali i neka namirnica koju ste nedavno jeli. Ako je krivac ovom stanju poremećaj sastava i funkcije crijevne mikrobiote, koji se naziva disbakterioza, ravnotežu se može vratiti povećanjem broja tzv. "dobrih" bakterija. Dodatno, osim nadutosti, disbakterioza može biti krivac i za proljev, bolove u predjelu trbuha te zatvor.

Količinu "dobrih" bakterija u organizmu može se povećati hranom ili gotovim farmaceutskim pripravcima. Najčešće se uzimaju one bakterije koje su najzastupljenije u sastavu zdrave crijevne mikrobiote, odnosno mliječno kisele bakterije vrste Lactobacillus i Bifidobacterium. U gotovim farmaceutskim pripravcima uz probiotik su uobičajeno prisutni i prebiotici, inulin ili oligofruktoza, koji osiguravaju prehranu i preživljavanje unesenih probiotika.

Ako se krivac za nadutost nalazi u prehrani, potrebno je izbjegavati namirnice koje izazivaju ovo neugodno stanje. Namirnice koje najčešće izazivaju nadutost su:

1. Brokula, kupus i kelj

brokula

Brokula, kupus i kelj su bogati rafinozom - trisaharidom koji se sastoji od galaktoze, fruktoze, i glukoze. Radi se o teško probavljivom šećeru koji tijekom fermentacije koja se događa u probavnom traktu, oslobađa plinove i izaziva nadutost.

Nadutost koju izazivaju ove namirnice moguće je izbjeći ako ih se bolje skuha, čime postaju lakše probavljive pa će i manje problema činiti vašoj probavi.

2. Mahunarke

Grah, grašak, leća, bob i slanutak poznati su uzročnici nadutosti. Po svom nutritivnom sastavu, ova skupina namirnica je vrlo zdrava: sadrže sve makronutrijente (ugljikohidrate, proteine i masti), vitamine, minerale i fitonutrijente (flavoniodi, lignani, fitosteroli). No, ono što u ovom slučaju stvara problem su proteini koje mahunarke sadrže, a koji su slabije probavljivi, odnosno teže se i sporije apsorbiraju u probavnom sustavu.

Neprobavljene tvari iz mahunarki ulaze u proces fermentacije pomoću crijevne mikrobiote tijekom koje se pojačano stvaraju plinovi, a to se manifestira u obliku nadutosti i ispuštanja plinova. Ovaj negativan učinak mahunarki možete izbjeći tako da ih kombinirate s cjelovitim žitaricama poput integralne riže, zobi, raži i kvinoje.

3. Mliječni proizvodi

mlijecni proizvodi

Kad se govori o problemu nadutosti nakon konzumacije mliječnih proizvoda, tada je krivac najvjerojatnije - laktoza. Izraz intolerancija na laktozu znači da vaše tijelo ne sadrži dovoljno enzima laktaze koji ju može razgraditi (uobičajeno je razina enzima laktaze veća kod manje djece, a smanjuje se progresivno do odrasle dobi), a posljedica toga je i nadutost, uz niz drugih simptoma.

Ako sumnjate da vaše tijelo loše reagira na laktozu, na tjedan dana iz svakodnevne prehrane isključite sve mliječne proizvode i pratite reakcije i stanje u kojem se nalazite.

4. Jabuka

jabuke

Jabuke sadrže veliku količinu vlakana, ali i šećera: fruktoze, glukoze i nešto sorbitola. Upravo je sorbitol vrsta šećera koju nalazimo u nekom voću, a koji neki ljudi vrlo teško probavljaju.

Ako je jabuka krivac vaše nadutosti, smanjite unos ovog voća ili jedite jednu jabuku dnevno i to između obroka ili natašte. Ako je nadutost prejaka, razmislite o tome da izbjegavate ovo voće u svojoj prehrani.

5. Sol

Sol uzrokuje zadržavanje vode u tijelu, što može biti uzrok napuhnutog i mekanog trbuha, stoga smanjite dodatno soljenje hrane.

Naime, sol se nalazi u brojnim namirnicama i proizvodima pa ju je teško u potpunosti izbaciti, ali dodatno soljenje često nije potrebno. Ako ste se najeli slane hrane, popijte puno vode koja će pomoći pri 'ispiranju' soli iz organizma, no učinite to prije vama važnih događaja.

6. Brza hrana i smrznuta jela za doručak

fast food

Kod ljudi s malo slobodnog vremena i puno obaveza, brza ili smrznuta hrana su često najjednostavnija i najbrža opcija. No, poznato je koliko je ova vrsta hrane nezdrava.

Između ostalog, brza hrana je puna natrija koji uzrokuje nadutost. Tog osjećaja nećete se moći riješiti čitav dan, stoga bi bilo bolje da se odlučite za neku zdraviju opciju, koja je i dalje po vašem ukusu.

7. Namirnice „bez šećera“ („sugar-free“)

Krivac za nadutost u trbuhu i crijevima jako često mogu biti obični jogurti, smoothieji ili neka druga vrsta hrane, u svojoj "sugar-free" varijanti.

Naime, „sugar-free“ namirnice sadrže umjetna sladila i zaslađivače koji sadrže takozvane šećerne alkohole (bez obzira na naziv ne pripadaju niti skupini šećera niti alkohola, teže su probavljivi i sporo i nepotpuno se apsorbiraju u crijevima čime se smanjuje unos kalorija i utjecaj na razinu šećera u krvi ).

Tijelo ih teže probavlja, a konzumirani u većim količinama mogu imati laksativni učinak. Stoga, izbjegavajte proizvode s umjetnim sladilima, osobito ako imate problema s nadutošću.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 23.01.2017
Piše:
Sponzorirani članak