Zdravlje iz vrta: Potočarka - jača imunitet, štiti od karcinoma dojke i čuva štitnjaču
Prehrana

Zdravlje iz vrta: Potočarka - jača imunitet, štiti od karcinoma dojke i čuva štitnjaču

Znate li da je potočarka jedno od najstarijih vrsta povrća koje je čovjek koristio? Ova biljka koja se obično koristi kao salata ima niz benefita za ljudsko zdravlje, a među koje se uključuju jačanje imuniteta, prevenciju od nekih oblika karcinoma i podršku radu štitnjače.

Potočarka je vitaminima mineralima puno lisnato zeleno povrće koje se može pohvaliti i snažnim antioksidativnim djelovanjem zbog fitokemikalija koje sadrži.

Potočarka sadrži više vitamina C od naranče, više kalcija od mlijeka, više željeza od špinata i više folata od banane. Također, sadrži vitamine A, B6, B12, magnezij i fosfor.

potocarka

Zdravstvene prednosti konzumacije potočarke

Prevencija u razvoju karcinoma dojke

Potočarki se pripisuju pozitivna svojstva u smanjenju rizika od razvoja karcinoma dojke. Sa samo 80 grama potočarke na dan potvrđeno je da osoba dobiva pozitivne učinke ove biljke, stoji u zaključku studije objavljene u American Society for Clinical Nutrition. U istoj studiji potvrđeno je i da potočarka može popraviti oštećenja na DNA u bijelim krvnim zrncima.

Druga studija o antikancerogenim svojstvima potočarke pokazala je izvrsne učinke u prevenciji karcinoma želuca, pluća i, ranije navedene, dojke, stoji u studiji objavljenoj u časopisu Health.

Ove studije potvrdile su da su upravo fitokemikalije koje nalazimo u potočarki zaslužne za niz pozitivnih utjecaja na zdravlje jer one potiču prirodnu tjelesnu obranu i staničnu zaštitu. Prethodno navedena studija navela je da se antikancerogena svojstva potočarke mogu pripisati antiokidansima luteinu i beta karotenu jer se njihove razine podižu s unosom ove biljke.

Kako je potočarka bogata vitaminom C, može se zaključiti da pomaže u smanjenju oksidativnog stresa koji se u velikim razinama povezuje s razvojem karcinoma te prevenciji razvoja pojedinih tumora. Folate se također povezuje sa sniženim rizikom od razvoja karcinoma.

Studija objavljena u American Society for Clinical Nutrition potvrdila je da je svakodnevna konzumacija potočarke u razdoblju od 10 godina, smanjila rizik od razvoja karcinoma dojke kod žena za značajnih 22 posto. Povećan unos folata u tako dugom periodu nije izazvao nikakve zdravstvene rizike.

U stvari, pokazalo se korisnim protiv hormonski neovisnih tumora raka dojke kod kojih estrogenski receptori nisu prisutni, a ne hormonski ovisnih tumora kod kojih su estrogenski receptori prisutni na tumorskim stanicama.

potocarka

Poboljšava rad štitnjače

Potočarka je brzorastuća biljka iz porodice Brassicaceae koje pripadaju kupusastom povrću te koje imaju dokazano pozitivan utjecaj na zdravlje štitnjače. Potočarka, kao i druge biljke iz ove porodice smanjuju proizvodnju tiroidnih hormona te je njihovo djelovanje najsnažnije kad ih se konzumira sirove.

Poboljšava kardiovaskularno zdravlje

Uz nutritivnu vrijednost kojom se potočarka diči, ova biljka sadrži i niz sekundarnih metabolita koji mogu pomoći u smanjenju rizika od različitih kroničnih oboljenja. Kupusaste biljke poput potočarke pokazuju pozitivne učinke na smanjenje LDL kolesterola, što smanjuje rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti poput arterioskleroze i drugih kroničnih srčanih bolesti, stoji u zaključku studije objavljene u Journal of Functional Foods.

Vitamin C koji se nalazi u potočarki u velikim količinama djeluje kao antioksidans i pomaže u smanjenju oštećenja srčanog tkiva nastalih pod djelovanjem oksidativnog stresa. Vitamin C je aktivna komponenta u procesu razvoja embrionalnih stanica u miocite srca i poboljšanju srčanog zdravlja.

Visok udio kalcija

Mnoge se studije slažu da je kalcij izrazito bitan nutrijent u svakodnevnoj prehrani te jedan od najvažnijih u prevenciji niza bolesti, od kardiovaskularnih, dijabetesa, metaboličkog sindroma to hipertenzije.

Poboljšava zdravlje kostiju

Studije potvrđuju unos namirnica bogatih kalcijem, a među koje spada i potočarka, smanjuje rizik od razvoja osteoporoze, stoji u zaključku studije objavljene u Harvard Health. Kalcij sudjeluje u obnavljanju i izgradnji kostiju tako sto povećava proizvodnju osteoblasta, stanica zaduženih za proizvodnju koštanog matriksa.

Benefiti kalcija posebno su važniji za stariju populaciju, ali i mlađe osobe koje pretežno žive sedentarnim načinom života, koji utječe na ubrzano smanjenje gustoće kostiju. Osim kalcijem, potočarka je bogata i folatima koji igraju važnu ulogu kao interaktivni nutrijent u održavanju gustoće kostiju, navodi se u istoj studiji iz Harvard Health. Folati ženama u godinama nakon menopauze pomažu u prevenciji osteoporoze.

potocarka

 

Visok udio folata

Folat je nutrijent koji igra ključnu ulogu u prevenciji poteškoća u razboju embrija, ali i održavanju općega zdravlja. Konzumacija alkohola značajno negativno utječe na razine folata u organizmu, a unos namirnica bogatih folatima (poput potočarke) pomaže u smanjenju rizika od depresije, srčanog udara, karcinoma dojke, karcinoma debelog crijeva, osteoporoze, kognitivnih poremećaja i defekta neuralne cijevi (rascjep kralješnice) kod novorođenčadi.

Djeluje kao antidepresiv

Niske razine folata mogu biti uzrokovane niskim unosom namirnica bogatih ovim nutrijentom ili unosom alkohola. Unos namirnica bogatih folatima djeluje kao antidepresiv. Naime, folati djeluju s neurotransmiterima, putanjama središnjeg živčanog sustava, utječući na proizvodnju neurokemikalija kao što je serotonin.

Pomaže tijekom trudnoće

Folati igraju važnu ulogu u razvoju zdravog embrija jer imaju važnu funkciju u normalnoj staničnoj diobi. Dodatno, unos minimalno 4000mcg folata dnevno kod trudnica pokazuje smanjenje rizika od defekta neuralne cijevi (rascjep kralješnice) kod novorođenčadi.

potocarka

Visok udio vitamina C

Vitamin C je vitamin topiv u vodi što znači da se iz tijela svakodnevno izlučuje urinom. Potočarka sadrži visok udio ovog vitamina, veći primjerice nego naranča, i pozitivno utječe na održavanje poželjnih razina ovog vitamina u krvi.

Ovaj vitamin sudjeluje u smanjenju rizika od oštećenja crvenih krvnih zrnaca, ali i smanjenju rizika od prehlade i gripe.

Poboljšava zdravlje mozga

Unos namirnica bogatih vitaminom C može pomoći u prevenciji kognitivnih promjena povezanih s Alzheimerovom bolesti, starenjem, te zaštiti i obnovi moždanih tkiva. Također, u slučaju proživljenog srčanog udara, vitamin C pomaže u zaustavljanju krvarenja.

Smanjuje oksidativna oštećenja krvnih stanica

Vitamin C i vitamin E uspješno smanjuje oštećenja crvenih krvnih stanica nastala pod utjecajem oksidativnog stresa.

Poboljšava vid

Studije su potvrdile da redovan unos vitamina C pomaže u smanjenju rizika od razvoja katarakte (sive mrene), zamućenja koje se razvija u leći oka.

potocarka

Konzumirajte potočarku redovito!

Potočarka je biljka s izrazito kvalitetnim nutritivnim sadržajem koja, ako se konzumira redovito, donosi niz pozitivnih utjecaja na zdravlje. Potvrđeno je da redovno uzimanje potočarke donosi poboljšanja u staničnim oštećenjima te prevenira razvoju kardiovaskularnih bolesti, karcinoma i nepravilnog rata štitnjače.

Kod žena u periodu nakon menopauze, potočarka poboljšava kognitivne sposobnosti te smanjuje rizik od osteoporoze.

Stoga, uživajte u svojoj svakodnevnoj porciji potočarke, ravno sa svoje tržnice ili vrta, u vašem tanjuru!

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 05.02.2018
Piše:
Zorana Jagodić