Kako smanjiti negativne učinke blagdanskog prejedanja?

Image

Prosinac je mjesec darivanja, ali i mjesec prejedanja! Mnogi u zadnjem mjesecu u godini zapostave vježbanje, a pojačaju učestalost druženja koja obiluju alkoholom i velikim količinama hrane, najčešće vrlo visoke nutritivne vrijednosti.

Svaki takav "izlet" među slastice i obroke koji se ne uklapaju u vaš nutritivni plan i unos prevelike količine hrane u organizmu izaziva upalne procese koji imaju negativne utjecaje na naše zdravlje i opće stanje.

bozic kolaci

Pozitivan utjecaj vježbanja na upalne procese izazvane prejedanjem

No, ako u blagdanskim danima ipak odlučite svoj vježbački ritam zadržati na visokom nivou, time ne samo da ćete smanjiti loš utjecaj neurednije prehrane na vašu formu, već i smanjiti negativne učinke upalnih procesa koje prejedanje uzrokuje.

Studija provedena na University of Michigan promatrala je toleranciju na glukozu kod pojedinaca koji su u periodu od tjedana dana povećali kalorijski unos za 30%. Ispitanicima je savjetovano da u navedenih i promatranih tjedan dana odrade i minimalno 150 minuta neke aerobne aktivnosti.

Nakon provedenih tjedana dana s povećanim unosom i 150 minuta kardija, ispitanicima je provjeravana tolerancija na glukozu, što je test koliko dobro organizam može iskoristiti i razgraditi molekule glukoze.

Ranije provedene studije su potvrdile da samo tjedan dana prejedanja može značajno negativno utjecati na toleranciju na ovaj šećer. U ovoj studiji, kod nijednog od ispitanika koji su uz povećan kalorijski unos imali i kardio aktivnost, nije zabilježena poremećena tolerancija na glukozu.

Osim toga, tijekom provedbe studije sa stomaka svih ispitanika su uzeti uzorci masnih stanica, procesom sličnom "mini liposukciji", kako su ga nazvali u objavljenim rezultatima. Uzorci su pokazali da kod ispitanika nije zabilježen porast u važnim marketima upalnih procesa u masnim tkivima koji bi se inače očekivali kod osoba koje su u periodu od tjedana dana povećali unos kalorija za 30%.

Ovo otkriće pokazuje da fizička aktivnost može zaštititi od upalnih procesa uzrokovanih kratkotrajnim prejedanjima.

Upala je reakcija imunološkog sustava koja može biti izazvana nizom različitih faktora, uključujući unos prevelike količine hrane. Kod osoba sklonih prejedanju, upalni procesi se udružuju s nakupljanjem viška kilograma i inzulinskom rezistencijom (smanjenom osjetljivošću na inzulin, hormon koji održava razinu šećera u krvi).

kolaci bozic

Umjerena aktivnost za smanjenje probavnih smetnji

Najgore što je moguće učiniti nakon blagdanskog prejedanja jest - leći i odmarati se nakon obroka u kojem ste unijeli preveliku količinu energije. Naime, ležanje u ovoj situaciji može izazvati pojačane srčane otkucaje i niz drugih poteškoća s probavom i želucem. Osim toga, ležanje može pojačati respiratorne probleme za osobe s astmom.

S ciljem smanjenja navedenih poteškoća nakon prejedanja, svakako se pokrenite nakon ovog obroka s previše kalorija. Lagana aktivnost svakako će pomoći da se organizam vrati u stanje prije prejedanja. Izbjegavajte trčanje ili jogging, uvijek je bolje rješenje neka šetnja koja će vam ubrzati probavu, regulirati razinu šećera u krvi i pomoći u izbacivanju glukoze iz vašeg krvotoka.

Svakako nakon ovakvog obroka izbjegavajte sve dodatno "začiniti" kavom ili nekim alkoholnim pićem. Naime, oni ne samo da neće pomoći u probavi već će alkohol učiniti upravo suprotno, otežati probavu. Umjesto kave i alkohola, nakon preobilnog obroka popijte vodu ili neki čaj.

Oni će pomoći probavnom sustavu, ali i smanjiti osjećaj nadutosti i zatvor koji su česti nakon prejedanja. Biljni čajevi koji sadrže mentu, đumbir ili komorač smanjuju osjećaj prejedenosti i olakšavaju stanje nakon pretjerivanja u hrani.

bozic kolaci

Akcijski plan

Nakon vikenda ili blagdanskog prejedanja važno je osmisliti akcijski plan za spas, odnosno poboljšanje trenutnog stanja i povratak u formu i na pravi fitness put. Dakle, krenimo redom:

1. Planirajte svoj sljedeći, zdravi obrok

Vrlo je lako, nakon što ste kroz neki period jeli nezdravo, tako i nastaviti pa je stoga vrlo važno da krenete planirati sljedeće obroke tak oda se vratite zdravim navikama. Isplanirajte zdrave obroke, time ne samo da ćete opskrbiti tijelo zdravim nutrijentima,. već ćete se i psihički vratiti sebi i brizi o svojim obrocima.

2. Planirajte svoj sljedeći trening

Kao i kod namirnica i hrane, jako je dobro da planirate svoju fizičku aktivnost. Time ćete dodatno smanjiti opasnost od gomilanja nezdravih obroka jer je poznato da osobe koje planiraju obroke, pozitivno pristupaju i planiranju hrane.

kokica bozic

3. Proširite perspektivu

Svijet je puno više od vrećice čipsa ili hrpe kolača. Dakle, blagdansko prejedanje definirajte kao "izlet" s kojeg se trebate vratiti vlastitim temeljima, zdravim navikama. Ako vam slobodni dani za blagdane zbog manjka obaveza predstavljaju rizik da ne posustanete u prejedanju, osmislite plan aktivnosti na vrijeme: čitajte knjigu, dogovorite druženja s prijateljima i obitelji u prirodi, pogledajte neki dobar film. Puno je načina zabave uz trpanje hrane u usta u neumjerenim količinama.

Dakle, nemojte prejedanje doživjeti kao neki grijeh oko kojeg trebate imati grižnju savjesti. Opustite se tijekom blagdana, uz druženje s prijateljima i obitelji, počastite se nekom dragom slasticom ili omiljenim obrokom. Ali imajte na umu da se nakon blagdanskog prejedanja i opuštanja vratite na pravi put u kojem hrana i aktivnost doprinose vašim zdravstvenim i fitness ciljevima.

Objavljeno 22.12.2016.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!