Tirozin - poboljšava mentalne sposobnosti u stresnim situacijama

Image

Tirozin ili L-tirozin je iznimno popularan dodatak prehrani koji se koristi za podizanje budnosti, pažnje i fokusa. Njegova osnovna funkcija u ljudsko organizmu je proizvodnja kemikalija u mozgu koje pomažu u komunikaciji živčanih stanica pa čak i reguliraju raspoloženje.

No, budući da uzimanje tirozina može imati nuspojave i izazvati interakciju s pojedinim lijekovima, svakako je potrebno posavjetovati se s liječnikom oko sigurnosti korištenja.

tirozin

Što je tirozin i koje je njegovo djelovanje?

Tirozin je aminokiselina koja se prirodno proizvodi u ljudskom organizmu iz druge aminokiseline, one imena fenilalanin. Također, nalazimo ga u mnogim namirnicama, pogotovo u siru u kojem je isprva i otkriven. Osim u siru, tirozin se nalazi i u piletini, puretini, ribi, mliječnim proizvodima i većini namirnica bogatih proteinima.

Tirozin sudjeluje u proizvodnji nekoliko biološki važnih supstanci među kojima su:

  1. Dopamin – hormon koji regulira centre za zadovoljstvo i nagrađivanje, a važan je i za pamćenje i motoričke sposobnosti.
  2. Adrenalin i noradrenalin – hormoni odgovorni za reakcije na stresne situacije. Oni pripremaju tijelo za reakciju u slučaju napada ili nanošenja štete.
  3. Tiroidni hormoni – proizvode se u štitnjači i primarno su odgovorni za regulaciju metabolizma.
  4. Melanin – pigment koji koži, kosi i očima daje boju. Osobe tamnije kože imaju više melanina od onih svjetlije puti.

Osim u hrani, tirozin je dostupan i kao dodatak prehrani i često ga nalazimo u pre-workout dodacima prehrani upravo zbog njegovog djelovanja na fokus i budnost.

tirozin

Može poboljšati mentalne sposobnosti u stresnim situacijama

Stres je danas neizbježan većini. On negativno utječe na odlučivanje, pamćenje, pažnju i znanje snižavanjem razina neurotransmitera.

Studija koju su proveli Colzato i sur. pokazala je da suplementiranje tirozina značajno poboljšava radnu memoriju u mentalno zahtjevnim zadacima, a upravo ova memorija igra važnu ulogu u koncentraciji i praćenju uputa. Također, za tirozin je potvrđeno da poboljšava kognitivne sposobnosti u stresnim situacijama te poboljšava kvalitetu sna.

Zasad nema potvrde da tirozin u slučajevima u kojima osoba nije izložena stresu, poboljšava mentalne funkcije ili gore navedene karakteristike.

mlijecni proizvodi

Nuspojave uzimanja tirozina

Prema definiciji američke FDA, tirozin se smatra “generalno sigurnim” ako ga se uzima 150 mg po kilogramu tjelesne mase na dan u trajanju do 3 mjeseca. No, iako se tirozin u većini slučajeva smatra sigurnim, u pojedinim situacijama može izazvati interakcije s određenim lijekovima.

Inhibitori monoamin oksidaze

Tiramin je aminokiselina koja pomaže u regulaciji krvnog tlaka i dobiva se razbijanjem tirozina. Tiramin se nakuplja u hrana kada su tirozin i fenilalanin konvertirani u tiramin pod djelovanjem enzima u mikroorganizmima. Sirevi poput cheddara ili plavog sira, dimljeno meso, proizvodi od soje i pivo sadrže visoke doze tiramina.

Antidepresivi poznati kao inhibitori monoamin oksidaze (MAOI) blokiraju enzim monoamin oksidazu, koji razgrađuje višak tiramina u tijelu. Kombinacija MAOI lijekova i namirnica s visokim udjelom tiramina može utjecati na porast krvnoga tlaka, do životno opasnih razina.

Tiroidni hormoni

Hormoni štitnjače trijodtironin (T3) i tiroksin (T4) pomažu regulirati rast i metabolizam u tijelu. Važno je da razine T3 i T4 nisu previsoke niti preniske, a suplementiranje tirozinom može utjecati na razine ovih hormona. Naime, tirozin je gradivni element hormona štitnjače pa njegovo uzimanje može utjecati na porast razina ovih hormona.

Stoga, osobe koje imaju problema s funkcioniranje štitnjače svakako trebaju izbjegavati uzimanje tirozina.

Levodopa (L-dopa)

Levodopa (L-dopa) je lijek koji se obično uzima u liječenju Parkinsonove bolesti. U ljudskom organizmu se ovaj lijek i tirozin natječu za apsorpciju u tankom crijevu, što može negativno utjecati na učinkovitost lijeka. Stoga, u slučaju uzimanja, bitno je da razmak između bude minimalno 7 sati, kako bi se izbjegle nuspojave.

tirozin

Kako uzimati tirozin?

Kao dodatak prehrani tirozin je dostupan kao slobodna aminokiselina ili kao N-acetyl L-tyrosine. Potonji je bolje topiv u vodi, ali ima nisku stopu konverzije u tirozin u organizmu. Stoga, preporučuje se prednost davati slobodnoj formi tirozina.

Uobičajene doze dirozina su 500-2000 mg 30-60 minuta prije treninga, iako njegovo djelovanje na sportske performanse nije potvrđeno.

Tirozin je učinkovit u očuvanju mentalnih sposobnosti u stresnim situacijama i data je preporučena doza 100-150 mg po kilogramu tjelesne mase. To bi značilo da osoba od 68 kilograma treba dozu od 7-10 grama.

Veće doze mogu izazvati gastrointestinalne probleme pa u slučaju potrebe većih doza, savjetuje se podijeliti ih u dvije doze.

Pre-workout dodatke prehrani koji sadrže tirozin možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu. 

tirozin

Reference:

 

Objavljeno 15.04.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
4
0
Podijeli s prijateljima!