L-arginin - aminokiselina koja omogućava sintezu proteina, proizvodnju kolagena i dušičnog oksida
Prehrana

L-arginin - aminokiselina koja omogućava sintezu proteina, proizvodnju kolagena i dušičnog oksida

L-arginin je uvjetno esencijalna aminokiselina koju čovjek unosi u organizam hranom ili dodacima prehrani. Naziva je se uvjetno esencijalnom jer je organizam može sam sintetizirati, a samo u posebnim okolnostima je ovu aminokiselinu potrebno unositi dodatno.

Funkcija L-arginina u organizmu

L-arginin je jedna od aminokiselina koje su neophodne za sintezu proteina u ljudskom organizmu. Osim što je strukturna komponenta mnogih proteina, arginin igra i niz uloga u organizmu koje ga održavaju vitalnim i zdravim.

Arginin sudjeluje u nizu bioloških procesa, uključujući dostupnost da bude razbijen u kemijske spojeve koji nadopunjavaju Krebsov ciklus. Pored ove važne uloge kroz pretvorbu u glutamat i nakon toga alfa-keto-glutarat, arginin je neophodan susptrat koji sudjeluje u ciklusu uree.

Arginin igra važnu ulogu i u vitalnim biološkim funkcijama. Sudjeluje u održavanju acido-bazne ravnoteže te u proliferaciji T-stanica, ali i kao supstrat za dušični oksid (NO). Nadalje, arginin sudjeluje u sintezi kolagena koji je ključan u obnavljanju rana. Sudjelovanjem u sintezi NO, arginin regulira tonus krvožilnog sustava i kardiovaskularne funkcije.

kapsule

L-arginin i dušični oksid

U sportu je ovo vrlo tražen dodatka prehrani jer se smatra da L-arginin direktno sudjeluje u proizvodnji dušičnog oksida (NO), preko enzima sintetaza dušik-monoksida (NOS). Preciznije, dušikov oksid nastaje od gvanidinske skupine L-arginina u prisutnosti kisika, a kao nusproizvod nastaje L-citrulin.

NO je važan medijator homeostatskih procesa i mehanizama obrane organizma od mikroorganizama. Također, NO sudjeluje u regulaciji tonusa krvnih žila i krvnog tlaka, sprečavanju agregacije trombocita te kao neurotransmiter u regulaciji gastrointestinalne, respiratorne i genitourinarne funkcije te ima ulogu u nespecifičnoj imunosti zbog njegovog citotoksičnog djelovanja na mikroorganizme i tumorske stanice.

arginin

L-arginin i suplementacija u sportu

L-arginin se često uzima kao dodatak prehrani u sportu zbog 3 glavna razloga:

  • Njegove uloge u izlučivanju endogenog hormona rasta,
  • Uključenosti u sintezu kreatina
  • Uloge u proizvodnji dušičnog oksida.

No, usprkos popularnosti ovog suplementa, nema znanstveno potvrđenih studija koje dokazuju pozitivno djelovanje L-arginina u ovim slučajevima, kod zdravih sportaša.

Naime, potvrđeno je da kod osoba s kardiovaskularnim smetnjama (kongestivno zatajenje srca, izliječeni infarkt miokarda i plućna hipertenzija), postoji opravdanje za konzumiranje arginina (3-9 g / dan) za poboljšanje fizičkog učinka. Ta poboljšanja se objašnjavaju kroz ulogu arginina kao prekursora dušikovog oksida.

No, osim navedenih poboljšanja kod osoba s određenim zdravstvenim problemima, potrebno je više znanstveno potvrđenih studija koje će eventualno potvrditi učinke L-arginina u drugim, navedenim, slučajevima.

gym trening

Dodatno uzimanje L-arginina

Uzimanje L-arginina je preporučljivo  tijekom razdoblja bolesti i kroničnih stanja kao što su hipertenzija i dijabetes tipa II, jer ta stanja obično karakterizira povećanje enzima koji degradira L-arginin (poznat kao arginaza) što rezultira njegovim nedostatkom; to prethodi povećanju krvnog tlaka u tim stanjima, a može se djelomično otkloniti povećanjem unosa L-arginina iz hrane ili iz dodataka prehrani.

U hrani, L-arginin nalazimo u crvenom mesu, ribi, mliječnim proizvodima i jajima, iz kojih će tijelo dobiti dovoljno ove aminokiseline da nadomjesti eventualne nedostatke u prirodnoj proizvodnji.

Za osobe koje ne jedu meso ili proizvode životinjskog porijekla, biljni izvori proteina koji sadrže L-argini su leća,  grašak, kikiriki, bučine sjemenke i sojina zrna.

Kod posebnih zdravstvenih stanja ili u starijoj životnoj dobi, razine arginina padaju nisko, te se savjetuje ovu aminokiselinu uzimati iz dodataka prehrani. L-arginin je dostupan u tabletama, kapsulama, injekcijama i određenim vrstama krema.

crveno meso

Nuspojave uzimanja L-arginina

Iako se L-arginin smatra sigurnim dodatkom prehrani, prekomjerne doze mogu imati određene nuspojave. Među zabilježenim nuspojavama su giht, nadutost, bolovi u trbuhu, upale dišnih puteva, proljev, nizak krvni tlak, alergije i pogoršanje u slučaju astme.

L-arginin i L-citrulin

Iako je L-arginin tražen dodatak prehrani kod sportaša zbog njegovog navodnog utjecaja na povećanje aktivnosti dušičnog oksida, zbog loše apsorpcije L-argininea u crijevima prije nego što bi mogao aktivirati jače djelovanje NO, stručnjaci savjetuju da se umjesto L-arginina uzima L-citrulin.

Naime, L-citrulin je dodatak prehrani koji se u bubrezima pretvara u arginin, te ima značajno bolju razinu apsorpcije. Citrulin je sposoban povećati razine arginina u plazmi više nego sam egzogeni arginin (uzet kao dodatak prehrani).

L-arginin možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu. 

L-citrulin možete kupiti u Fitness.com.hr webshopu.

Reference:

  • Albaugh, VL. Barbul, A. Arginine. Reference Module in Life Sciences, 2017
  • Cambell, BI. La Bounty PM. Roberts, M. The Ergogenic Potential of Arginine. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2004; 1(2): 35–38.
  • Štraus, B. Dušikov oksid i njegove funkcije. Biochemia Medica. god. 6, br. 1, 1996. str. 13-21.
Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 22.08.2018
Piše:
Zorana Jagodić