#Ostanidoma - fitness.com.hr webshop je tu za vas!

Je li intermittent fasting preporučljiv osobama s problemima sa štitnjačom?

Image

Dijeta povremenog posta (intermittent fasting) trenutno je jedna od najpopularnijih dijeta i mnogi se odlučuju upravo za nju kako bi skinuli višak kilograma, ali i poboljšali opće zdravstveno stanje. No, je li intermittent fasting preporučljiv osobama koje imaju problema s štitnjačom?

Naime, štitna žlijezda je osjetljiv barometar ukupne kalorijske dostatnosti u tijelu. Ako post pošalje poruku da je tijelo u kalorijskom deficitu, a tijelo misli da su "nastupila teška vremena bez hrane", štitnjača će vjerojatno usporiti svoj rad kako bi usporila metabolizam i sačuvala energiju i hranjive tvari. Dakle, oprez kod provedbe intermittent fastinga je kod osoba s problemima sa štitnjačom opravdan.

fasting

Što se događa sa štitnjačom tijekom intermittent fastinga?

1. Štitnjača i 4-dnevni i 10-dnevni post

Naravno, kao i u drugim slučajevima, i ovdje se radi o individualnim karakteristikama i reakcijama, no studije pokazuju sljedeće:

Studija koju je provelo Azizi sastojala se od toga da su pretili ispitanici bez ranije zabilježenih problema sa štitnjačom podloženi 4-dnevnom postu pri čemu su promatrane razine hormona štitnjače tijekom provedbe posta te u periodu ponovnog unosa hrane.

Kod svih su TSH (tiroidni stimulirajući hormon, tireotropin) i T4 (neaktivni hormon štitnjače, tiroksin) naglo porasli. Istovremeno, svima je pao T3 (aktivni hormon štitnjače, trijodtironin). Kod muškaraca su zabilježene veće promjene nego kod žena. Čak i kad su ispitanici tijekom posta suplementirali T4, T3 je i dalje padao. Kad su suplementirali T3, on se održavao na istoj razini.

Nakon posta, ono što su ispitanici jeli utjecalo je na oporavak hormona štitnjače:

  • Oni koji su jeli čisti ugljikohidrat zabilježili su vraćanje T3 u normalu.
  • Oni koji su jeli obroke koji sadrže masti, ugljikohidrate i bjelančevine također su zabilježili vraćanje T3 u normalu.
  • Oni koji su jeli samo proteine zabilježili su dodatni pad T3.
  • Oni koji su jeli samo masti zabilježili su dodatni pad T3.

Stoga, može se zaključiti da provedba posta kod pretilih osoba bez problema sa štitnjačom može utjecati usporavanje rada štitne žlijezde, no naknadan unos (po okončanju posta) obroka bogatih ugljikohidratima i/ili obrocima koji sadrže sve makronutrijente vraća vrijednosti u normalu.

Studija koju su proveli Burman i sur. stavila je pretile ispitanike bez poteškoća u radu štitnjače na 10-dnevni post. Prije posta, ispitanici su unijeli 1500 kcal na dan, u trajanju od 5 dana zaredom. Tijekom posta, njihova razina T3 pala je sa 167 ng / dl na 86 ng / dl usprkos opetovanim infuzijama hormona (TRH), na koji ispitanici nisu reagirali. TRH obično uzrokuje porast TSH-a i na taj način stimulira proizvodnju hormona štitnjače, ali to se nije dogodilo tijekom provedbe posta.

Nakon posta, petodnevni unos kalorija od 1500 kcal/dan još uvijek nije bio dovoljan da se T3 i TSH potpuno oporave uz unos TRH-a.

Stoga, kod 10-dnevnog posta dolazi do padanja razine T3 i slabije reaktivnosti štitnjače na uzimanje TRH, čak i nakon 5 dana uzastopnog uzimanja hrane, nakon okončanja posta.

fasting

2. Štitnjača i 16-8 ili 18-6 post

No, kakav je slučaj s radom štitnjače u slučaju kraćih, manje radikalnih postova, poput onih najčešćih 24-stanih, 16-8 ili 18-6?

Dobar primjer ove vrste posta je onaj u islamskoj vjeri, tijekom mjeseca Ramadana. Muslimanski vjernici u tom periodu poste od izlaska do zalaska Sunca, a jedu u satima kad Sunca nema. Tijekom posta, osobe se suzdržavaju i od hrane i od pića, čak i od vode.

Kako stoji u studiji koju je proveo Sulimani, kod zdravih muških osoba post tijekom Ramadana nema utjecaj na funkcije štitnjače ili razine hormona, kod žena je zabilježen lagani pad T3 i T4 tijekom posljednjih dana Ramadana (Azizi).

Ono što je zanimljivo jest činjenica da osobe koje boluju od hipotireoze te uzimaju lijekove za regulaciju hormona štitnjače tijekom provedbe ramadanskog posta ne trebaju povećati svoju dozu lijeka. Naime, studija koju su proveli Sheikh i sur. pokazala je čak i da im je u mjesecu nakon posta poboljšana kvaliteta života.

3. Naizmjenični 24-satni post

Istraživanje koje su proveli Akasheh i sur. usporedilo je učinkovitost naizmjeničnog 24-satnog posta i dnevnog ograničenja kalorija na mršavljenje. Stupina ispitanika s hipotireozom i skupina s normalnim radom štitnjače je bila izložena ili naizmjeničnom 24-satnom postu (25% kalorija u dane posta, 125% kalorija u dane bez posta) ili restrikciji kalorija (trajni unos 75% kalorija) u trajanju od šest mjeseci.

Obje su skupine izgubile približno jednaku količinu težine i tjelesne masti. Kod bolesnika s hipotireozom, zabilježeno je veće poboljšanje razine inzulina u stanju posta te inzulinske rezistencije. Stoga, prema rezultatima ove studije, naizmjenični 24-satni post je u nekim aspektima bio bolji izor od klasične kalorijske restrikcije.

post

Što se savjetuje osobama s problemima sa štitnjačom kod provedbe posta?

1. Budite sigurni da uzimate dovoljno nutrijenata važnih za rad štitnjače

Obratite pozornost na unos selena (koji pomaže u konverziji T4 u aktivni T3), joda (koji sudjeluje u proizvodnji hormona štitnjače) te cinka koji doprinosi funkciji štitnjače.

2. Nemojte kombinirati intermittent fasting i ekstremnu kalorijsku restrikciju

Kronični manjak kalorija je faktor koji značajno negativno utječe na rad štitnjače. Gladovanje i post šalju štitnjači signale manjka nutrijenata, što dugoročno može izazvati poremećaje u radu ove žlijezde. Stoga, ako se odlučite za intermittent fasting vodite računa da u periodu unosa hrane unesete dovoljno kalorija.

3. Ako imate hipotireozu i uzimate hormone, intermittent fasting će vam donijeti dobre rezultate

Redovan unos lijekova za štitnjaču održava normalan rad štitnjače. U ovom slučaju provedba intermittent fastinga je siguran proces. Ipak, pratite stanje hormona i vaš subjektivni osjećaj i u slučaju bilo kakvih promjena odmah se posavjetujte s liječnikom.

stitnjaca

4. Ako imate hipotireozu i ne uzimate hormone, intermittent fasting nije rješenje za vas

Jedna od uloga T3 je i zaštita mišića od atrofije tijekom perioda posta. Ako vam je T3 nizak, a ne želite uzimati lijekove, provedba intermittent fastinga će vjerojatno biti kontraproduktivna za vas te čak može i ubrzati gubljenje mišićnog tkiva. Upravo ovo je ono što ne želite da se dogodi tijekom posta.

5. Ako vam intermittent fasting negativno utječe na spavanje, onda vam isto tako utječe i na štitnjaču

Adekvatna količina sna je minimalan zahtjev za dobro funkcioniranje štitnjače. Neki ljudi ističu da tijekom posta lošije spavaju. Istovremeno, drugi navode da tijekom posta bolje spavaju. Dakle, post može na san utjecati i pozitivno i negativno, samo budite svjesni učinka i ako vam je san lošiji, vodite računa da to može za posljedicu imati i štetan utjecaj na štitnjaču.

Stoga, ako imate problema s radom štitnjače, a razmišljate o provedbi intermittent fastinga, prije svega, posavjetujte se s liječnikom, a potom (ako krenete s portom) pratite reakcije svoga tijela koje će vam vrlo brzo pokazati kako se vaša štitnjača nosi s ovim novim režimom prehrane.

post

Reference:

Objavljeno 12.03.2020.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!