Velika akcija: do 30% popusta na najpopularnije kardio fitness sprave

6 pogrešnih uvjerenja o metabolizmu

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovine

Sve proizvode za ostvarenje svojih fitness ciljeva pronađi u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovinama u Zagrebu (Vrbani, Središće)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

Tema usporenog i ubrzanog metabolizma česta je u fitness krugovima, točnije u gotovo svim razgovorima povezanima s tjelesnom težinom i zdravim načinom života, no unatoč popularnosti iste uz metabolizam se i dalje vežu mnogi mitovi koji se ne samo u usputnim pričama, već i u medijima provlače već godinama ostavljajući nas zbunjenima. 

Ako samo pođemo od činjenice da metabolizam predstavlja skup svih kemijskih reakcija i fizioloških procesa koji se odigravaju u našem tijelu održavajući nas time na životu, shvatit ćemo koliko smo toga o istom propustili naučiti - koliko smo zapravo pojednostavili nešto tako izrazito kompleksno, a opet tako savršeno usklađeno i regulirano. Možda će nam onda biti lakše s dozom skepticizma gledati na novi suplement koji svojim čarobnim sastojcima obećava ubrzati metabolizam preko noći ili ćemo se pak smiriti znajući da nismo osuđeni na vječnu stagnaciju s kilogramima ako znamo kako pravilno pristupiti rješavanju svog problema.

Možemo li smršavjeti ako imamo spor metabolizam ili pak udebljati se ako smatramo da nam je isti ubrzan? Možemo li išta učiniti po pitanju metabolizma i neizbježnog starenja? Što ako smo različitim dijetama nepovratno oštetili svoj metabolizam? Sve su to pitanja koja unose konfuziju u naša nastojanja da budemo u formi i živimo zdravo te nas često zbog krivih pretpostavki ograničavaju u postizanju željenih promjena.

U nastavku slijedi 6 mitova, odnosno pogrešnih uvjerenja o metabolizmu koje najčešće čujem od ljudi s kojima radim. Dijelim ih s vama, a vi ih dijelite dalje - vrijeme je da ih izbrišemo s liste!

1. Osuđen/a sam na spor metabolizam

Iako se tako zna činiti s obzirom na to koliko se osobe koje nose ovakvo uvjerenje znaju mučiti sa skidanjem kilograma, metabolizam nije statičan već je izrazito dinamičan proces koji je pod utjecajem mnogih vanjskih i unutarnjih faktora zbog čega je sklon mijenjati se iz trenutka u trenutak. Hrana koju jedemo, aktivnosti koje provodimo, koliko dobro spavamo kao i naše fiziološko stanje u kojem se u određenom trenutku nalazimo - sve su to faktori nad kojima imamo određen stupanj kontrole, a utječu na smjer u kojem će naš metabolizam ići.

Ovo je dobra vijest za sve one koji vjeruju da su zauvijek osuđeni na spori metabolizam – ako znamo na koje faktore trebamo na dnevnoj bazi pripaziti bit ćemo spremniji poduzimati prave korake i ohrabreni na pozitivan način utjecati na naš metabolizam. Borba s viškom kilograma znači samo da tijelo trenutno dobiva previše energije u odnosu na svoje potrebe, no ne i da tako zauvijek treba ostati.

Višak kilograma

Visok unos proteina i vlakana iz cjelovitih žitarica, povrća i voća, redovita aktivnost, adekvatna hidratacija, dobar san – samo su dio pravilnih navika koje hrane naše stanice, čuvaju naše hormone i enzime te tako naš metabolizam pokreću u pravom smjeru i brzini koja će nam olakšati dostizanje ciljeva. Promjena se možda neće dogoditi preko noći, ali će se uz strpljenje i usvajanje pravilnih navika malim koracima bez sumnje realizirati i dugoročno održati.

2. Ne mogu se udebljati zbog brzog metabolizma

Ono što muči ljude koji vjeruju da imaju spori metabolizam pa se „debljaju od samog pogleda na hranu“, muči i one s brzim samo sa suprotnim predznakom – kako dobiti kilograme kada već sada jedu previše?

Iako se mnogima može činiti da jedu puno tijekom dana i to im zaista predstavlja realnu brigu, ako im zavirite u dnevnik prehrane pronaći ćete mnogo prostora koje se može ispuniti dodatnim kalorijama. Princip energetske ravnoteže djeluje nepogrešivo – ako jedete više nego što trošite udebljat ćete se. Prvi zakon termodinamike uči nas da energija nigdje ne može nestati, već se samo transformirati. Stoga glavni problem kod ljudi s brzim metabolizmom nije njihov metabolizam već njihov slab apetit koji ih ograničava u tome da jedu više, odnosno da jedu koliko im je potrebno da budu u suficitu.

Rješenje? Jednostavno se potruditi jesti više ili isto postići kroz smanjenje aktivnosti ukoliko je pretjerana. Kao i kod gubljenja kilaže, moć je u malim promjenama i sitnim pomacima – a vođenje dnevnika prehrane mogao bi poslužiti kao dobar temelj za korekcije.

3. Metabolizam se odnosi samo na tjelesnu težinu

Metabolička aktivnost i brzina dakako utječu na našu tjelesnu težinu i zato metabolizam najčešće i spominjemo u tom kontekstu, ali kad shvatimo da njegov utjecaj seže daleko dalje od iste kao da nam briga o vlastitom tijelu postaje još bitnija.

Razumijevanje činjenice da metabolizam uključuje sve kemijske reakcije koje se odvijaju u našem tijelu olakšava spoznaju kako je naše hormonalno zdravlje, imunitet, pravilno funkcioniranje probavnog sustava, plodnost – sve to i još mnogo više pod utjecajem rada metabolizma, odnosno naše cjelokupno zdravlje ovisi o optimalnom funkcioniranju istog. Nije li nam to dobra motivacija da se još više potrudimo malim koracima svakodnevno koračati u smjeru zdravih životnih navika?

Zdrava prehrana

4. XY suplement najbolji je za ubrzavanje metabolizma

Ako ste ovaj tekst čitali od početka sad već sigurno znate da se ključ ubrzanog metabolizma ne skriva u nekom čarobnom suplementu već u svakodnevnom pridržavanju zdravih navika krenuvši od zdrave prehrane usklađene s energetskim potrebama tijela, preko redovite aktivnosti do kvalitetnog sna. Svaki trenutak u danu radimo izbore koji direktno utječu na naš metabolizam stoga je bitno da što češće biramo ono što nam služi.

5. Normalno je dobivati kilograme kako starimo

Svi bi voljeli misliti da je višak kilograma koje smo prikupili nakon četrdesete ili pedesete godine života čista posljedica protoka vremena, ali nažalost, istraživanja nam govore nešto drugo – imamo više kontrole nad svojim tijelom nego što to mislimo. I iako realno ne možemo u potpunosti zaustaviti starenje ipak možemo utjecati na niz faktora koje naše tijelo održavaju u formi.

Činjenica je da, pogotovo pri izrazito sjedilačkom načinu života, nakon dvadesete godine počinje postepeno propadanje aktivnog mišićnog, vezivnog i koštanog tkiva što za sobom vuče i neizbježno usporavanje metabolizma kao posljedicu smanjene potrebe za energijom, no bitno je shvatiti da se na sve to može velikim dijelom utjecati pomnim životnim izborima.

Održavajući redovitu tjelesnu aktivnost, potrebnu kvalitetu i kvantitetu sna te optimalan jelovnik usklađen s potrebama tijela možemo učiniti mnogo za funkcioniranje svog metabolizma i u starijoj dobi. Starenje ne možemo spriječiti, ali ga možemo usporiti i uskladiti svoje prehrambene navike s novim tjelesnim energetskim potrebama i aktivnostima čime ćemo izbjeći nagomilavanje suvišnih kilograma – bez obzira na dob koja nas krasi.

Pročitajte i članak na temu Metabolizam se usporava s godinama - istina ili još jedan mit?

Tjelovježba u parku

6. Je li moj metabolizam oštećen?

Ovo pitanje postavljaju oni koji strahuju da su nizom dijeta na kojima su bili na neki način nepovratno oštetili, "pokvarili" ili uništili svoj metabolizam. Ako ste jedan od njih ne brinite, čim ovo čitate znači da je vaš metabolizam sasvim u redu i trenutno radi svoj najvažniji posao  - održava vas na životu.

Više o ovom mitu odnosno pogrešnom uvjerenju o oštećenom metabolizmu možete pročitati i u ovom članku - Razbijamo mitove: Je li moj metabolizam oštećen?

Ponovimo – metabolizam je skup dinamičnih procesa koji se mijenjaju iz trenutka u trenutak. Svakim izborom krećemo se u smjeru rasta ili propadanja, a cilj na kojeg ćemo stići ovisit će o nizu svakodnevnih odluka koje donosimo u vezi životnih navika. Vaše tijelo zbog svoje izrazito adaptivne prirode na uskratu hrane zasigurno je reagirao smanjenim energetskim potrebama, ali to ne znači da ste zauvijek osuđeni na neuspjeh, samo da nešto morate promijeniti u svom pristupu i pritom biti dosljedni i strpljivi.

Jer putovanje prema zdravom načinu života nije kratko putovanje, s jasnim planom puta od početka i bez skretanja sa pravog smjera. Putovanje je to koje traži svoje vrijeme, možda i koju promjenu smjera i nudi nam brojne lekcije o nama samima. Proces je to koji, iako u suštini jednostavan, nije lagan - ali se isplati. 

Objavljeno 07.05.2022.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!