Jabuka - kvalitetan izvor vitamina i minerala

Image

Jabuka u svako doba godine mami svojim izgledom i mirisom. Kombinacijom različitih okusa i aroma, jabuka pruža svojevrsni užitak uz istovremenu blagodat po zdravlje organizma.

Jabuka je plod voćke koju latinski nazivamo Malus silvestris. Pradomovina jabuke je Europa i jugozapadna Azija. Uzgaja se duže nego što o tome postoje zapisi. Raste u svim temperaturnim područjima, a postoje i pojedine vrste jabuka koje potječu iz područja Sjeverne Amerike.

Danas se jabuka široko uzgaja i postoje nebrojene razlicite vrste jabuka. Smatra se jednom od najvažnijih poljoprivrednih kultura.

Jabuka je osvježavajuće voće samo sebi svojstvene arome i okusa, kojeg najbolje definiramo kao slatko-kiseli okus. Najčešće se jede sirova, ali se i peče, kuha, suši, preraduje u sokove, marmelade, džemove, želee, a poznat je i vrlo cijenjeni jabučni ocat.

Jabuka - adut u dijetama

Zahvaljujući sadržaju pektina (netopivog vlakna koje bubri u doticaju sa vodom) u našem želucu jabuka uspijeva postići dodatni osjećaj punoće i sitosti. Time jabuka postaje namirnica izbora prilikom provođenja redukcijskih dijeta, jer služi upravo otklanjanju osjećaja gladi.

Jabuka osim toga sadrži dijelom i monosaharid fruktozu, šećer koji može izazvati zadovoljenje želje za slatkim, a da ne dolazi do velikih promjena u koncentraciji glukoze u krvi. Iz tog razloga, posljedično se ne povećava izlučivanje hormona inzulina koji može potaknuti skladištenje šećera i stvaranje masti iz šećera.

Spomenuti pektin sadržan u jabuci u količini od oko 1.2 grama, ima vrlo povoljan učinak na probavni sustav. Jabuka bez kore ili pak u kuhanom obliku preporuča se u prehrani bolesnika oboljelih od bolesti žuči, bolesti debelog crijeva i kod čira na želucu. Sočna se jabuka svakodnevno preporučuje u dijeti srčanih bolesnika.

Pečene jabuke ukusna su i hranjiva užina koja se preporuča u prehrani bubrežnih bolesnika. Jabuka se može upotrijebiti u prehrani osoba koje moraju voditi računa o tome da unose manje količine kalija i fosfora, odnosno, kalcija u svoj organizam.

Nadalje ovo je voće djelotvorno u zaluživanju mokraće (stanje koje je potrebno održavati kod šećerne bolesti, acidoze, bolesti srca, bolesti jetra i bubrega praćenih acidozom, kod kroničnih proljeva, komplikacija u trudnoći i dugotrajnog gladovanja. Svakako bi ovo voće trebalo preporučiti onim osobama koje obožavaju meso i svakodnevno konzumiraju veće količine mesa, jer se njihov organizam dodatno mora "boriti" protiv suvišnog zakiseljavanja.

Oguljena – neoguljena

Budući da postoje i osobe koje zbog određenog razloga ne mogu jesti cijelu jabuku zajedno s korom, u tablici su detaljno navedene nutritivne komponente sadržane u 100 grama neoguljene i oguljene jabuke. Zapravo su razlike vrlo male i ne postoji razlog da ovo "prastaro" voće, u jednom ili drugom obliku ne stigne na naše stolove.

Nutritivni sastav 100 g sirove jabuke neoguljena oguljena
voda (g) 83.8 87.5
masti (g) 0.36 0.32
proteini (g) 0.22 0.32
ugljikohidrati (g) 15.3 15.4
prehrambena vlakna (g) 2.0 2.3
vitamin A (IU) 53.6 45.4
vitamin C (mg) 6.0 4.1
vitamin B1 (mg) 0.014 0.014
vitamin B2 (mg) 0.015 0.008
vitamin B6 (mg) 0.05 0.05
niacin (mg) 0.07 0.07
folna kiselina (mcg) 2.9 0.81
kalcij (mg) 7.2 4.1
natrij (mg) 0.72 0.00
kalij (mg) 115.1 115.0
zeljezo (mg) 0.181 0.073
magnezij (mg) 4.3 3.2
fosfor (mg) 7.2 7.2
mangan (mg) 0.045 0.023
kcal (kJ) 58.6 (246) 58.3 (244)

Objavljeno 07.10.2006.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
34
11
Podijeli s prijateljima!