Velika akcija: do 30% popusta na najpopularnije kardio fitness sprave

Razbijamo mitove: L-karnitin je izvrstan dodatak prehrani za mršavljenje

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovine

Sve proizvode za ostvarenje svojih fitness ciljeva pronađi u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovinama u Zagrebu (Vrbani, Središće)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

Kad se spominju suplementi koji (navodno) pomažu kod mršavljenja, pri vrhu te liste se uvijek nađe l-karnitin. Je li on koristan suplement za smanjenje masnog tkiva ili ga je bolje izbjegavati?

Ovdje pišem isključivo o utjecaju l-karnitina na tjelesnu masu i mršavljenje. Ostali učinci su van opsega ovog članka.

karnitin

Što je uopće l-karnitin?

L-karnitin je spoj koji sami sintetiziramo u jetri iz aminokiselina metionina i lizina, ali možemo ga unijeti i hranom, prvenstveno životinjskog podrijetla. Naravno, dostupan je i kao suplement, zato i pišem ovaj članak. Uključen je u metabolizam ugljikohidrata i masti pa se otuda i javila ideja da bi mogao imati utjecaja na smanjenje masnog tkiva.

Izdvojeni proizvodi iz webshopa

Što kažu znanstvena istraživanja?

L-karnitin nikako nije novi suplement na tržištu tako da ovdje imamo stvarno puno istraživanja i to već zadnjih nekoliko desetljeća. Kad sam prvi put išao čitati istraživanja na temu l-karnitina prije nekih 6-7 godina, rezultati su bili podvojeni, ali znanstveni konsenzus je bio da nije učinkovit za gubitak masti i da ga se ne isplati suplementirati s tom namjerom.

Onda je prije 5 godina objavljen jedan pregledni rad koji je šokirao sve, barem na prvu (vidjet ćete zašto). Pooyandjoo i suradnici (2016) su objavili meta-analizu koja je pokazala da bi l-karnitin ipak mogao biti koristan za gubitak masnog tkiva.

Međutim, taj rad je imao brojne metodološke probleme i prilično je oštro kritiziran. Većina tih kritika je odlično sumirana u pismu uredniku od strane Del Vecchio et al. (2017). Autori zaključuju da na temelju tada dostupnih dokaza, ne bi trebalo preporučivati l-karnitin kao suplement za mršavljenje.

Kako bi pokušali dati što bolji odgovor na pitanje l-karnitina i redukcije masnog tkiva, Talenezhad i kolege (2020) su napravili veliki pregledni rad i meta-analizu koja je uključivala 37 studija (2292 ispitanika). Uz ukupnu analizu svih studija, ovdje su autori radili i analize podgrupa, što nam daje dodatne korisne informacije.

Kad su bile uključene sve studije, ispalo je da su ljudi koji su uzimali l-karnitin u prosjeku izgubili 1,21 kg više od kontrolne skupine. Međutim, kad su u analizu uključili samo studije visoke metodološke kvalitete, taj efekt je bio daleko manji – samo 0,62 kg razlike. Kad se uzme u obzir da je prosječno trajanje tih visokokvalitetnih istraživanja bilo oko 23 tjedna, pričamo o stvarno zanemarivoj razlici.  

karnitin

Zaključak

Ovo nam može biti lekcija o tome kako znanost nije zapisana u kamenu. Stalno prikupljamo novo znanje i uspoređujemo ga s onime što znamo od ranije. Također ovdje vidimo da treba uzimati u obzir ukupno stanje literature, ali i imati na umu da nisu sva istraživanja jednako kvalitetna.

Čak i nakon što ljudima kažem da se ne isplati uzimati l-karnitin, solidan dio njih ga svejedno uzme i baci novac. Mogu donekle razumjeti zašto, ima nešto privlačno u tome da se samo treba uzeti neku čarobnu „pilulu“. Sve ostalo radimo kao prije, samo uzimamo tu jednu stvar i super mršavimo... Osim što to ne funkcionira tako.

Kao što stalno pišem i pričam, naša tjelesna masa je posljedica naših navika i ponašanja. Ako uspijemo promijeniti njih, promijenit ćemo i svoju kilažu te je uspješno zadržati tamo gdje želimo.

znojenje

Izvori:

  1. Pooyandjoo M, Nouhi M, Shab-Bidar S, Djafarian K, Olyaeemanesh A. The effect of (L-)carnitine on weight loss in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2016 Oct;17(10):970-6. doi: 10.1111/obr.12436. Epub 2016 Jun 22. PMID: 27335245. 
  2. Del Vecchio FB, Coswig VS, Galliano LM. Comment on 'The effect of (l-)carnitine on weight loss in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials'. Obes Rev. 2017 Feb;18(2):277-278. doi: 10.1111/obr.12488. Epub 2016 Dec 23. PMID: 28008707. 
  3. Talenezhad N, Mohammadi M, Ramezani-Jolfaie N, Mozaffari-Khosravi H, Salehi-Abargouei A. Effects of l-carnitine supplementation on weight loss and body composition: A systematic review and meta-analysis of 37 randomized controlled clinical trials with dose-response analysis. Clin Nutr ESPEN. 2020 Jun;37:9-23. doi: 10.1016/j.clnesp.2020.03.008. Epub 2020 Apr 18. PMID: 32359762.

Objavljeno 02.06.2021.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!