5 ključnih faktora za zdravlje zglobova
Zdravlje

5 ključnih faktora za zdravlje zglobova

Fitness industrija je (pre)često usredotočena samo na mišićni sustav ljudskog tijela. Takvo očekivano stanje je posljedica zahtjeva klijenata za lijepo i izgrađeno tijelo. No, zadnje godine su obilježile neke druge karakteristike i zahtjevi ljudi koji prvi puta dolaze u fitness centre postaju širi i dominantno se kreću oko riječi zdravlje. A kako bi sustav koji nas pokreće bio zdrav, vrijeme je da izdvojimo neke faktore koji utječu na zdravlje zglobova. Tema o kojoj se najčešće priča u domeni funkcionalnosti, ali rijetko holistički, cjelovito i s obzirom na cjelokupno zdravlje zglobova našeg tijela.

Reebok

Jednostavno rečeno, zglob se definira kao spoj između dvije kosti. Da bi te kosti mogle biti skupa obavijene su vanjskim i unutarnjim ligamentima. Kao da želite dvije olovke zalijepiti sa selotejpom. Sad zamislite da taj selotejp je toliko čvrst i izdržljiv da može držati vaše zglobove cijeli život. Ako posvetimo dovoljno pažnje tim dijelovima tijela, služit će nas dugi niz godina.

Da govorimo o kupnji automobila, mislim da bi se svi složili da je fantastično da vas neki automobil služi 80 godina uz povremeni servis. Kako se na spoju kosti ne bi stvarale previše trenja, između njih se nalaze hrskavice. Tkiva mekana po strukturi u kojima se ne nalaze krvne žile niti živci te iz tog razloga hrskavica sama po sebi ne boli.

1. Prehrana

Zglobovi su usko strukturalno povezani sa kostima i mišićima koje treba adekvatno hraniti kako bi obavljali svoju funkciju i imali odgovarajuću čvrstoću. Svima nam je dobro poznato kako je kalcij odgovoran za zdravlje i kvalitetu kostiju te ga treba konzumirati u preporučljivim količinama. Namirnice bogate kalcijem su mlijeko, jogurt i ostali mliječni proizvodi, ali i kelj, naranče, sardine, soja, sezam, bademi, losos… Za apsorpciju kalcija važan je vitamin D (žumanjci, gljive, losos, tuna…) a proteini su osnovna gradivna tvar mišića. Proteina ima najviše u mesu, ribi, grahoricama, gljivama, orašastim plodovima…

2. Kontrola tjelesne mase

Samo 5 kilograma tjelesne mase viška povećava silu na koljenu za čak 15 do 20 kilograma. I to sa svakim korakom. Pri odrazima, skokovima, trčanjem i sličnim aktivnostima to se opterećenje višestruko povećava. Tako je održavanje tjelesne mase u okvirima normalne imperativ za zdravlje zglobova a ako već imate 10 i više kilograma viška, budite vrlo oprezni kod odabira aktivnosti. Možda vam neka neadekvatna aktivnost pomogne da smršavite ali dugoročno gledajući svojim zglobovima možete dugoročno naštetiti.

3. Primjeren trening

Zglobovima je aktivnost potrebna kako bi ostali zdravi i funkcionalni. Pokretima dovodimo neophodne nutrijente hrskavici koja se nalazi unutar zgloba, potičemo lučenje sinovijalne tekućine koja podmazuje zglobove te izgrađujemo i učvršćujemo mišiće, ligamente i tetive koji okružuju zglob. No, nisu svi pokreti i treninzi preporučljivi za zglobove. Najveći naglasak treba staviti na pravilno izvođenje pokreta i vježbi unutar granica pokretljivosti pojedinih zglobova a zatim i na optimalno opterećenje. Kod opterećenja je izuzetno važna postepenost. Ako ste početnik, ne postavljate si nerazumne ciljeve. A svaki sportaš bio on rekreativac ili natjecatelj, trebao bi ukalkulirati odmor kao neizostavni dio treninga koji će osigurati regeneraciju svih struktura tijela pa tako i zglobova. Primjeren trening znači i voditi računa o dobi s obzirom na degenerativne promjene koje se prirodno razvijaju s godinama.

Reebok

4. Pravilna postura

Postura odupiranje našeg tijela gravitaciji u različitim položajima a pojam pravilne posture označava ispravne međuodnose kostiju i zglobova što osigurava ekonomičnu uporabu mišića. Nepravilna postura uzrokuje abnormalna opterećenja na zglobne površine, stvara stres na ligamente, oštećuje krallježnicu, izaziva pretjerani zamor mišića. No ne utječe samo pravilna postura na zglobove nego i normalna pokretljivost u zglobovima utječe na mogućnost pravilne posture. Suvremeni način života stavlja nas u položaje u kojima je pravilna postura ponekad nemoguća stoga je ona danas važnija no ikad i kao preduvjet zdravlja i polazna točka svakog treninga.

5. Tenisice

Ponekad ne možemo kontrolirati površinu na kojoj vježbamo, bilo da se radi o zatvorenom ili otvorenom prostoru, no zato možemo kontrolirati tenisice koje odabiremo. Birajte tenisice koje odgovaraju vašoj vrsti treninga i koje mogu odgovoriti na sve zahtjeve svestranog i funkcionalnog treninga za vaše tijelo. Svestranost u treningu znači podjednako razvijanje svih sposobnosti koje imate. Vježbe koje koristimo pri tome se kreću u rasponu od trčanja i skokova do čučnjava i sklekova. Kako vaši zglobovi odgovaraju na takve napore tako i tenisica koju koristite moram biti svestrana, stabilna i izdržljiva. Reebok Speed TR tenisica drži vaše stopalo stabilno kada radite vježbe snage i fleksibilnim kada trčite ili preskačete vijaču.

Reebok

Heber Cannon, član CrossFit HQ tima je nakon što ih je testirao u svim trenažnim uvjetima kao što su dizanja, trčanja, brze promjena pravaca kretanja u dvorani pa i sklekovi u stoju na rukama, zaključio je kako su tenisice savršen odabir za sve zaljubljenike u funkcionalni trening.

Reebok Speed TR tenisice dostupne su po cijeni od 749,00 kuna u maloprodajnoj mreži Reebok partnera: FitZone by PolleoSport - Arena Zagreb, Intersport, Ferivi, #One Joker Split, Top Sport i Sport & Moda.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 07.03.2018
Piše:
Sponzorirani članak