Iskoristi kupon kod za 10% popusta za kupovinu u webshopu

Hipotalamička amenoreja - prepoznajte je na vrijeme!

Image

Pravilna prehrana i redovita tjelesna aktivnost čine okosnicu onoga što nazivamo zdravim navikama, odnosno zdravim načinom života. Ipak, s oboje često znamo pretjerati i pritom prijeći određenu granicu tolerancije tijela te inače zdrave navike pretvoriti u rizične faktore za poremećaj na razini spolnih hormona što kod žena može dovesti do funkcionalne hipotalamičke amenoreje karakterizirane gubitkom menstruacije.

Svijest o istome porasla je u proteklih nekoliko godina, pogotovo zahvaljujući raznim fitness natjecateljicama koje su odlučile javno progovoriti o svom problemu i time prikazati drugu stranu priče koja je bila skrivena od javnosti.

Svakim novim iskustvom širilo se dublje razumijevanje cijele problematike te se tako malo pomalo razvio popularan pokret baziran na povećanom unosu kalorija te smanjenju fizičke aktivnosti i životnog stresa kako bi se time tijelo vratilo u hormonalnu ravnotežu. Time je svim ženama dana prilika da uvide kako nije tako jednostavno dugoročno pratiti intenzivne režime te održavati nizak postotak masnoća bez posljedica na zdravlje.

Određena razina masnog tkiva u tijelu je neophodna za održavanje normalnih tjelesnih funkcija, što je kod žena još i bitnije radi reprodukcije pa zato ni ne čudi da je ženska fiziologija toliko osjetljiva na pretjeranu redukciju kalorija i intenzivno vježbanje.

U ravnoteži je ključ, no budimo realni - nekad je gotovo nemoguće pobjeći zahtjevima specifičnog sporta ili određene tjelesne forme koja od nas zahtijeva veliku razinu odricanja i rada. Činjenica je da nije uvijek moguće spojiti natprosječnu formu i savršeno zdravlje ali ono što možete je barem osvijestiti potencijalne posljedice naprednijih režima te naći strategije za oporavak kako biste umanjili negativan utjecaj i dugoročno ostali zdravi.

amenoreja

Tko je u riziku?

Jedan ili više faktora mogu dovesti do poremećaja rada na osi hipotalamus – hipofiza – jajnici, a to su:

  • Pothranjenost (nedostatan unos hranjivih tvari)
  • Pretjerana tjelesna aktivnost
  • Psihološki stres

Uzmite u obzir da pothranjenost ne znači da jedete samo jednom dnevno ili grickate povrće cijeli dan. Možete biti pothranjeni i s četiri obroka dnevno ako kontinuirano tijelo ne opskrbljavate s dovoljno energije i hranjivih tvari za sve što mu treba. Znajte da je tjelesna aktivnost samo jedan od načina na koje tijelo troši energiju – za održavanje osnovnih funkcija tijela, odnosno bazalni metabolizam koristi se čak najveći dio dnevne potrošnje energije, a tu su još i proces probave hrane, termogeneza, energija koja se troši na spontanu svakodnevnu aktivnost, oporavak tkiva itd.

Ako potrošimo previše energije na aktivnost, a pritom ju zajedno sa hranjivim tvarima poput vitamina i minerala ne nadoknadimo u dovoljnoj mjeri za ostale spomenute kritične funkcije dolazi do raznih hormonalnih i ostalih tjelesnih poremećaja - između ostalog i izostanka ovulacije te posljedične sekundarne amenoreje.

Bitno je i napomenuti da vanjski izgled nije pokazatelj prisutnosti ovog problema. Hipotalamička amenoreja može se očitovati i kod nekoga sa sasvim normalnom težinom, a s obzirom na to da često zna proći puno vremena od pojave simptoma do dijagnoze zna se dogoditi da je trenutna razina masnoća u tijelu osobe viša nego što je bila u periodu kada se poremećaj počeo razvijati. Zato je ključno osvijestiti važnost gore navedenih faktora kako se pri procjeni rizika ne bi oslanjali samo na fizički izgled i time maskirali potencijalni problem.

amenoreja

Teškoće kod dijagnoze

Hipotalamička amenoreja zna biti dijagnosticirana godinama nakon što počnu prvi simptomi te se često skriva pod dijagnozom policističnih jajnika. U današnjem društvu koje cijeni i promovira dijete zajedno sa redovitim intenzivnim vježbanjem teško je mijenjati uvjerenja te na isto gledati kao na potencijalne rizične faktore, znati prepoznati kada se problem pojavi i reagirati na vrijeme.

Ako je iza vas duga povijest provođenja raznih dijeta, intenzivnih treninga te kontinuirano visoka razina stresa, a osjećate određene simptome sve to mogu biti dobri znakovi da se u tijelu nešto tako događa. I da kod sebe prepoznate i samo jedan od ovih rizičnih faktora budite spremni reagirati i sjetite se da vanjski izgled nije dobar pokazatelj da imate ovaj problem.

Isto tako, budite svjesni i da hormonalna terapija, odnosno kontracepcija zna zamaskirati simptome hipotalamičke amenoreje pa razmislite o tome da sa svojim liječnikom porazgovarate o mogućem utjecaju svega navedenog na vaše stanje.

amenoreja

Kako ćete prepoznati simptome?

Simptomi hipotalamičke amenoreje mogu biti:

  • Kontinuirani osjećaj hladnoće
  • Opsesivne misli o hrani
  • Tjeskoba, depresija, mentalne konfuzije
  • Promjene raspoloženja
  • Problem s libidom
  • Iscrpljenost
  • Probavne smetnje
  • Poremećaj apetita
  • Iritabilnost, nemogućnost koncentracije
  • Suha kosa i nokti, pad kose
  • Strah od prejedanja
  • Nemogućnost nošenja sa stresom
  • Problem sa spavanjem
  • Poremećeni krvni nalazi
  • Noćna znojenja
  • Alergije na hranu

Jasno je da se navedeni simptomi mogu povezati s nizom različitih uzroka, no ako imate problem s menstrualnim ciklusom, a prepoznajte se u ovim simptomima i spomenutom životnom stilu razmislite o tome da pokušate vratiti ravnotežu na način kojeg opisujemo u nastavku.

Gubitak mjesečnice najbolji je znak da se u ženskom tijelu nešto događa, a posljedice poremećaja spolnih hormona utječu na čitav organizam. Dok je najočiglednija posljedica neplodnost, hipotalamička amenoreja isto tako može dovesti do problema sa snom, povećanog rizika od ozljeda, abnormalnog profila masnoća u krvi, depresije, tjeskobe, slabog samopouzdanja, gubitka koštane mase te povećanog kardiovaskularnog rizika.

Kontaktirajte liječnika kako biste otklonile druge moguće poremećaje, a onda razmislite o sljedećim koracima.

amenoreja

Kako se oporaviti?

Kada ne unosimo dovoljno hranjivih tvari i/ili se previše trošimo kroz aktivnosti, pretjeran energetski deficit zajedno sa deficitom hranjivih tvari može poslužiti kao okidač za hormonalnu kaskadu događaja koja može dovesti do negativnih posljedica po cjelokupno zdravlje. Stoga je dugoročan cilj osigurati kontinuirano dovoljan unos energije za pokrivanje svih energetskih potreba tijela.

Jedan od načina oporavka od hipotalamičke amenoreje uzrokovane navedenim faktorima može uključivati redukciju svih oblika stresa te opskrbu tijela s dovoljno kalorija i nutrijenata za adekvatno funkcioniranje organizma. Iako pristup treba biti individualan i ovisi o samoj kompleksnosti slučaja, unos energije u mnogim slučajevima povećava se na minimalno 2500 kcal uz kratkoročnu eliminaciju intenzivnog vježbanja kako bi se tijelo oporavilo od stresa i postepeno počelo vraćati u ravnotežu.

Osim povratka u hormonsku ravnotežu, cilj je vratiti i povjerenje u svoje tijelo, odnosno u signale koje nam daje kako bi počeli jesti intuitivno i kako bi se pritom dobro osjećali u vezi svojih prehrambenih izbora i vlastitog tijela. Zbog mnogih krivih uvjerenja u vezi hrane i raznih uvjetovanosti koje kod nekih traju godinama za mnoge je upravo mentalni aspekt najteži dio cijele priče oko oporavka te su nerijetko razne kognitivno bihevioralne terapije i grupe podrške sastavni dio samog procesa.

Važno je pritom zapamtiti sljedeće - s obzirom na to da sam oporavak može trajati od mjesec dana pa do godine ili više ovisno o pojedinoj situaciji, najbitnije je da svoje putovanje ne uspoređujete s ničiji drugim. Svačiji put oporavka je drukčiji, ali i ne samo oporavka – neke žene čak nikad ni ne osjete posljedice pretjeranih režima dok druge simptome razviju relativno brzo i to na višoj razini masnog tkiva od ostalih. Bitno je da budete svjesni svog tijela i pratite simptome kako biste znali reagirati na vrijeme.

amenoreja

Zaključak

Ako ste primijetile značajne promjene u svom menstrualnom ciklusu, a osjećate da bi iste mogle biti posljedica kroničnog stresa, pretjerane tjelesne aktivnosti i/ili nedovoljnog unosa energije znajte da niste same u toj borbi ali i da postoje načini da se vratite u ravnotežu.

Postizanje idealne kompozicije tijela često sa sobom vuče razne rizike što vam kratkoročno možda neće naštetiti ali dugoročno izlaganje raznim oblicima restriktivnih režima može biti pogubno po vaše zdravlje. Ako to već iz nekog razloga ne možete izbjeći pratite pomno signale svog tijela te u pripremi imajte dobar plan oporavka kojeg ćete implementirati u nekoj fazi kako biste u određenom periodu reducirali sve oblike stresa, osigurali dovoljno goriva za pravilan rad organizma i time bar dijelom svoje tijelo zaštitili od potencijalnih posljedica.

Objavljeno 11.09.2020.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!