OTVORENA PRVA FITNESS.com.hr TRGOVINA U ZAGREBU // KLIK ZA DETALJE!
.

Koje vježbe raditi: 3-dimenzionalni pristup liječenju skolioze

Image

Skolioza je poremećaj koji se očituje u povećanju iskrivljenja kralježnice. Kod skolioze se razvija zavoj kralježnice u lijevu ili desnu stranu, a moguća je i rotacija kralježaka. U slučaju skolioze gledajući kralježnicu straga zamjećujemo formiranje oblika slova C ili S.

Može se javiti u gotovoj svakoj dobi, može biti nasljedna, ali može biti i stečena zbog kontinuiranih nepravilnih držanja tijela, odnosno posture. Može se javiti i kod sportaša zbog pretjeranog opterećenja jedne strane tijela.

Skolioza negativno utječe na ligamente i skeletni sustav, mišiće, bubrege i respiratorni sustav. Neka novija istraživanja ukazuju da je uzrok pojave idiopatskih skolioza greška na 6., 10. i 18. kromosomu.

Vrste idiopatskih skolioza

  1. Infantilna idiopatska skolioza – javlja se kod djece mlađe od 3 godine
  2. Juvenilna idiopatska skolioza – javlja se kod djece od 3 do 10 godina
  3. Adolescentska idiopatska skolioza – javlja se kod djece iznad 10 godina

Ostale vrste skolioza

  1. Funkcionalna – do pojave zavoja dolazi zbog drugog problema u tijelu (npr. jedna noga kraća od druge, pojava mišićnog spazma mišića kralježnice...)
  2. Neuromuskularna – javljaju se kod ljudi s neuromuskularnim poremećajima kao cerebralna paraliza, mišićne distrofije, urođene mane kostiju....
  3. Degenerativne – javljaju se uglavnom kod starijih osoba kao posljedica degenerativnih bolesti (npr. spondiloza, osteoporoza, fraktura tijela kralježaka, degeneracije diska...)

skolioza

Iskrivljenje kralježnice osim strukturalnih i funkcionalnih može i uzrokovati neke druge probleme kao:

  • Stres
  • Strah od ozljeda
  • Nelagoda
  • Ograničenje aktivnosti i rekreacije
  • Smanjenje samopouzdanja

Skolioza se najčešće mjeri u stupnjevima prema Cobbu. Ovisno o stupnjevima pristupa se načinu liječenja i tretiranja. Od iznimne je važnosti ne propustiti tretmane za vrijeme intenzivnog rasta u djetinjstvu i pubertetu, jer je u to vrijeme mogućnost progresije i pogoršanja jako velika. Neke općenite smjernice za tretman skolioze su.

  • 10°- 25° - opservacija i ciljane vježbe
  • 25° - 45° - nošenje pojasa i ciljane vježbe
  • Više od 45° - operacija (prema Scoliosis Research Society)

Neaktivne posljedice kod skolioza se javljaju kad je stupanj skolioze veći od 30°. Smatram da su asimetrične vježbe potrebne kod svakog stupnja skolioze i da se trebaju primjenjivati da bi se:

  1. Prevenirala progresija
  2. Unaprijedila neuromotorna kontrola
  3. Povećala snaga i funkcionalnost mišića
  4. Spriječili ili smanjili respiratorni problemi
  5. Prevenirala pojava boli
  6. Postigla posturalna korekcija
  7. Ojačali oslabljeni mišići
  8. Izbjegla operacija

Specifičnosti vježbi kod skolioze

Skolioza je poremećaj posture, odnosno pozicije tijela spremno za pokret koji objedinjuje više segmenata tijela u specifičnom vremenu. Kod pravilne posture pozicija jednog segmenta utječe na drugi segment i opće držanje uz minimalan stres. Posturalna adaptacija tijekom razvoja lokomotornog sustava kod skolioza je nepravilna. Osnovna značajka skolioze je pojava konkavne i konveksne strane kralježnice.

skolioza

Kod najjednostavnijih skolioza na konkavnoj strani su mišići i mišićna vlakna skraćeni, dok su na konveksnoj izduženi. Međutim, takve jednostavne skolioze su rjeđe. Često dolazi do rotacije dubokih mišićnih rotatora koji rotiraju kralješke. Smatra se da dolazi do hipertonusa dubokih stabilizatora rotatora na konveksnoj strani kao posljedica sekundarne reakcije tijela zbog pokušaja kompenzacije konkaviteta.

Mišići i mišićne skupine koji su oslabljeni kod skolioza su:

  • transversospinalni mišići uz kralježnicu
  • multifidus
  • longissimus uz kralježnicu
  • trbušni zid
  • glutealni mišići

skolioza

Zbog u području konekcije između rebara i zdjelice je kod skolioze lošija zbog čega dolazi do skraćenih mišića u lumbalnoj regiji, odnosno pojavi pretjerane lumbalne lordoze. Zabilježena su i prolongirane reakcije gluteusa, spinalnog erektora i quadratusa lumboruma.

Zbog složenosti reakcija i kompenzacija koje dolaze sa skoliozom a odražavaju se na lokomotornom sustavu potrebno je pristupiti 3-dimenzionalno, što bi značilo da kod izvođenja pojedine vježbe su potrebne specifične adaptacije s ciljem smještanja tijela u pravilan položaj da bi se nakon toga vježba mogla ispravno izvesti.

Adaptaciju je najbolje početi od donjih ekstremiteta, te kad se oni postave u dobar položaj korigira se trup i gornji ekstremiteti i glava. Tek tada možemo govoriti o mogućnosti pravilnog jačanja slabe muskulature i o korektnom disanju.

U tretman skolioze potrebno je uklopiti:

  1. Asimetrične vježbe istezanja i jačanja
  2. 3-dimenzionalne vježbe
  3. Vježbe disanja
  4. Svakodnevne aktivnosti prilagoditi stanju tijela
  5. Masaže s naglaskom na skraćene mišiće

U videu su prikazani elementi koje bi trebale imati ciljane vježbe za skoliozu. Vježbe su rađene za lijevu torakalnu skoliozu, odnosno kada je konveksitet na lijevoj strani a konkavitet na desnoj.

1. Vježba istezanja

U vježbama istezanja isteže se skraćena strana muskulature, u primjeru je to desna strana trupa. Naravno vježba se prilagođava mjestu skolioze i zahtijeva možda neke preinake. Važno je da je gornja noga ispružena da bi se dobio kontinuitet duž cijelog tijela. Donja noga nije preblizu lopte jer je čest slučaj da je zdjelica podignuta s te strane prema gore. Svaki položaj se zadržava 30 sekundi.

2. Vježba jačanja

Jača se oslabljena, odnosno istegnuta muskulatura na strani konveksiteta. U ovom slučaju radi se o lijevoj strani tijela.

skolioza

3. Trodimenzionalne vježbe jačanja

U tekstu je spomenuto mišićje koje je oslabljeno (osim istegnutog mišićja na strani konveksiteta), pa je njihovo jačanje nužno u biranju vježbi kod skolioza. Pri izboru vježbi potrebno je napraviti korekcije i smjestiti tijelo u pravilan posturalni položaj da bi izvođenje vježbe ispunjavalo svoj prvotan cilj, a to je aktivacija željene muskulature, ali da bi preostali dio tijela također bio u pravilnom položaju.

4. Vježbe disanja

Provodi se na strani konkaviteta, odnosno na strani skraćene muskulature. Zamislite kao da želite disati samo tom stranom pluća. Ovdje se radi o desnoj strani tijela. Kada osvijestite jednu stranu, nadopunite vježbu podizanjem ruke gore, tako da dodate istezanje u mišićima.

Objavljeno 15.10.2019.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!