Ginseng - dodatak prehrani za poboljšanje izdržljivosti
Prehrana

Ginseng - dodatak prehrani za poboljšanje izdržljivosti

Ginseng je generički naziv za široku skupinu komponenti dobivenih od biljki iz familije Araliaceae. Zapravo, postoje 3 biljke pod istim temeljnim nazivom koje su premda bliski srodnici, ipak različite i po obliku i po kemijskom sastavu odnosno sadržaju aktivne tvari.

  • azijski ginseng (Panax ginseng),
  • američki (Panax quinquefolius)
  • sibirski ginseng (Panax senticocus - eleutero)

Korijen biljke

Pod tim nazivom krije se preparat tradicionalne medicine star najmanje 2000 godina, dobiven ekstrakcijom korijena biljke u starosti 4-6 godina koji sadrži korektan iznos ukupnih ginsenoida. Taj i takav korijen "snimljen" je tekućinskom kromatografijom (HPLC) i on pokazuje odnos dviju najvažnijih frakcija ginsenoida Rgl i ginsenoida Rbl koji mora biti viši od 0,5.

Ginseng na tržište dolazi u 3 temeljna oblika: američki, sibirski i azijski koji su dalji srodnici. Azijski ginseng je poznat kao "đavolski grm" (devil’s shrub) a sibirski ima nadimak "eleutero".

Priprema preparata podrazumijeva kompleksnu obradu podzemnog dijela - korijena. Nezgoda ginsenga je velika ponuda u kojoj je temeljita karakteristika - šarolikost! Treba biti dobro educiran da bi se odabrao pravi preparat. Jedna švicarska studija iz 1998. godine bavila se analizom ponude ginseng preparata i konstatirala da ih na tržištu ima ravno 50 iz 11 zemalja! Među njima je bilo i takvih u kojima aktivne tvari ginsenoida uopće nije bilo (brazilski, švedski, ruski, kineski).

Djelatne tvari:

Aktivne tvari iz ginsenga su eleuterozidi kojih za sada ima 7 a pretpostavlja se da će ih biti još (1). Po svemu sudeći, to su kompleksne molekule u kojima dominira šečer (3) i taj dio izgleda ima presudni utjecaj na obrambenu funkciju. Među pojedinim vrstama izgleda ima razlika koje su poznate i krajnjim korisnicima - športašima. U posljednje vrijeme je na glas došao ginseng zvan CIWUJIA koji je srodnik sibirskog tipa ginsenga.

Kako djeluje:

Ginseng ima antistresno djelovanje slično vitaminu C, tj "stišava" hormone stresa! To bi moglo biti ono najvrednije za vrhunske športaše koji su često pod velikim pritiskom! Za razliku od kofeina koji stimulira s depresivnom fazom poslije, ginseng blago stimulira bez tih posljedica (5).

Za vrijeme svog boravka u Pekingu 1985. godine gdje je predavao sportsku medicinu na sveučilištu, dr. Colgan je utvrdio da Kinezi imaju ravno 42 formule u kojima se koristi ginseng! Ali, sve do jedne su bile određene za liječenje bolesnih ljudi a ne za tretman športaša. Njihovi liječnici što se tiče sporta do tada nisu imali nikakvog iskustva, a izgleda ni nitko drugi. Sva su istraživanja ginsenga stoga novijeg datuma. A među prvima su upravo ona vezana za Colganov institut u San Diegu koja su počela još 1982. godine.

Ginseng

Od svih testiranih preparata ginsenga 2/3 je bilo bez ikakvog učinka ili da kažemo "čisti čaj". Nema aktivnih tvari, nema nikakvog učinka! Nekoliko studija o korištenju ginsenga koje su nastale kasnije, bilo je također negativno s zaključkom kako je to potpuno inaktivna biljka! I tako sve do istraživanja dr. Tevesa i suradnika koji su shvatili da je prirodni sadržaj od 1-2% ginsenoida premalen da bi izazvao bilo kakve korisne učinke!

Zato su nakon mukotrpnog postupka ekstrakcije, probali s aplikacijom 2 grama čistog ginsenoida. Sada se može reći da su se sva istraživanja "slomila" na jednostavnoj stvari koja se zove - standardizacija aktivne tvari! Čast istraživača spasila je stara Europa tj. Švicarska koja je pripremila svoj čuveni ekstrakt G115 ili GINSANA. Tako je "otkrivanje" djelotvornosti ginsenga zapravo tek počelo!

Jedna od mogućih hipoteza kako ginseng poboljšava izdržljivost je prema dr. Samuri, što stimulira mozak i sustav nadbubreg/hipofiza u lučenju hormona "uzbuđenja" koji mobiliziraju cijeli organizam. Laboratorijske životinje tretirane s G115 a potom opterećene maksimalnim vježbama, pokazale su osjetnu razliku u vremenu zamora u odnosu na placebo skupinu (veći otpor na umor).

Neki autori kao primjerice dr. Dorling i suradnici davali su plivačima 200 mg G115 kroz 12 tjedana. Ispitivanje svih standardnih parametara nakon toga i usporedba s placebo skupinom pokazala je poboljšanje od 44%. Nesumnjivo da je G115 poboljšavao vitalni kapacitet i kapacitet pluća kod pokusa izdržljivosti.

Zadnje sumnje su srušene kada je Centar za edukaciju u športu Tasmanijskog instituta za tehnologiju u Australiji (Centre for Physical Education of the Tasmanian Institute of Technology in Australia) pod vodstvom dr. L. McNaughtona objavio reprezentativna istraživanja utjecaja G115 s dvostrukom slijepom probom, koja su trajala 12 tjedana. Za razliku od prethodnih mjerenja, ovdje su izvršena direktna mjerenja na dobrovoljcima i to na pektoralnim mišićima gdje je zabilježen porast snage od 22% i na kvadricepsu gdje je zabilježeno poboljšanje snage za 18% u odnosu na placebo skupinu (osobno priopćenje dr. Colgan).

Za ginseng su vezana razna vjerovanja o podmlađivanju, produživanju života, većoj snazi i izdržljivosti, pa nije nikakvo čudo da se masovno koristi kod vrhunskih športaša - natjecatelja. Uzima se protiv stresa, napora, infekcije pa čak i straha!

Sibirski ginsengRuski olimpijski tim svakodnevno koristi pripravke na bazi sibirskog ginsenga. Imitirajući Ruse, koriste ga i Amerikanci (18). Treneri uvjeravaju kako su inače česte infekcije gornjih dišnih puteva športaša znatno manje prisutne. Dovoljno je spomenuti da je cijelo ugroženo područje nakon incidenta u Černobilu koristilo ginseng protiv bolesti radijacije. Na Orijentu ginseng tradicionalno uzimaju starije osobe s svrhom poboljšanja mentalnih i fizičkih sposobnosti (12).

Pokusima je dokazano da ginseng popravlja iskorištenje kisika kod vježbanja mišića što praktično znači mogućnost prolongiranja aerobnog opterećenja (6). Smatra se da ginseng spada u najbolja sredstva protiv sindroma kroničnog umora što je istraženo uz dvostruku slijepu probu (10).

Nadalje, potvrđeno je da Rusi koriste sibirski ginseng kao dodatak kod primjene kemoterapije s vrlo dobrim učincima osobito kada se radi o oporavku koštane srži nakon transplantacije (8).

U stručnom časopisu Journal of American Medical Associatiaon (JAMA) od travnja 2000. godine, dr V. Vuksan s sveučilišta Toronto, Kanada objavio je rezultate višetjednog pokusa s suplementiranjem 3 g/dnevno američkog ginsenga kod bolesnika od dijabetesa 2. Nakon provokacije s obrokom u kojem je bilo 25 g šećera, skupina ispitanika koja je gutala ginseng imala je u odnosu na kontrolnu skupinu 20% redukciju glukoze u krvi! To je bilo dovoljno da se istraživanja nastave dalje.

Ističemo da je od prave šume preparata ginsenga koji se nude do sada klinički testiran samo G115 i da su ispitivanja višestruko provjerena naprosto zato što su svi istraživači tražili samo GINSANU kao pouzdanu (standardiziranu) supstancu.

Ginseng

Premda postoje vrlo ohrabrujući rezultati, još uvijek nema dovoljno argumenata za svrstavanje ginsenga u ergogena sredstva.

Doziranje i toksični učinci:

Zdrave osobe koje uzimaju 3 puta po 2 čajne žlice dnevno tekuće tinkture ginsenga, pokazat će već nakon tjedan dana povećan broj limfocita i drugih obrambenih stanica (7)!

Korijen ginsenga u obliku praha može se uzimati 2-3 grama dnevno (11). Naravno, može se uzimati i 200-400 mg koncentrata tj. ekstrakta u obliku praha dnevno.

Budući da jednokratna doza nema nikakvog učinka, rezultati se mogu očekivati tek nakon 8 tjedana s tim da se na pola puta napravi kraća stanka. "Endurox" je najnoviji suplement na bazi ginsenga Ciwujia koji se uzima po 800 mg/dnevno najmanje 2 mjeseca. Opisani su sljedeći sporedni učinci ginsenga (12): kao proljev, osip, porast tlaka i nesanica. Ne preporučuje se uzimanje kod povišenog tlaka, a u slučaju teškoća valja odmah prekinuti i konzultirati liječnika.

Izvor: prehranasportasa.com

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 17.09.2010
Piše:
Ignac Kulier, dr. sc.