Vježbaj kod kuće - pogledaj top 50 najpopularnijih rekvizita za kućni trening!

3 lekcije kojima vas može podučiti IIFYM (If It Fit Your Macros) pristup

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovinu

Više od 3000 zadovoljnih kupaca svaki mjesec svoje proizvode kupuje u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovini u Zagrebu (Vrbani)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

Palačinke s Nutellom, sladoled, omiljeni kolač – zašto biste se svega toga odricali ako želite smršavjeti? Sasvim je moguće postići rezultate koje želite tako da zadržite na jelovniku sve ono što volite i uz samo dozu discipline ostanete fleksibilni u svojim prehrambenim izborima.

Ako mislite da sve to zvuči kao potpuna glupost jer ste se na kraju krajeva radi takve prakse i doveli u situaciju da danas sanjate o gubitku suvišnih kilograma, pokušat ću vas uvjeriti u suprotno kroz uvid u nekoliko prednosti jednog od pristupa prehrani poznatog pod nazivom IIFYM (If It Fit Your Macros), odnosno “fleksibilna dijeta”.

O istom smo već detaljno pisali pa ću ovdje samo ukratko reći da se radi o pristupu baziranom na filozofiji da su sve kalorije kreirane jednako, odnosno da nije bitno iz koje hrane dolaze sve dok su makronutrijenti pokriveni na način koji opravdava postavljene ciljeve pojedinca.

Svi koji znaju nešto o osnovama nutricionizma neće se tako lako složiti s ovom izjavom jer je naravno priča o kalorijama puno kompleksnija, kao i sam način na koje različita tijela metaboliziraju različite namirnice. Ipak, činjenica je da postoje uspješni pobornici ove metode koji unatoč uživanju u hrani koja je često drugima na zabranjenoj listi ostvaruju dobre rezultate.

Time ne želim reći da smjesta odjurite u najbližu pekarnicu i nakupujete sve ono o čemu maštate mjesecima. Ovo je ipak fitness portal i mnoga pravila zdravog načina života i dalje vrijede, a ova metoda zahtijeva više znanja i truda nego što se to na prvu čini te bi se o njenim detaljima još dalo puno pričati. Usprkos tome neki generalni principi imaju svoju težinu i zapravo se mogu implementirati u bilo koji način prehrane kako bi ostvarili pozitivne efekte.

povrce

Pogledajmo stoga koje su to 3 lekcije kojima nas može poučiti IIFYM:

1. Zakon energetske ravnoteže uvijek će biti iznad svega

Jedna lekcija vrijedna učenja iz ove metode zasigurno je ona o potrebi zadovoljavanja principa energetske ravnoteže.

Da biste smršavjeli trebate biti u energetskom deficitu, odnosno unositi (točnije, apsorbirati) manje energije nego što je potrošite - upravo to predstavlja najveći aspekt bilo koje uspješne dijete, odnosno načina prehrane. I upravo to je razlog zašto svaka, naizgled potpuno različita dijeta, uvijek djeluje u svojim počecima. Jednostavno vas na neki način navodi da ostvarite energetski deficit, bilo to kroz eliminiranje cijelih kategorija hrane ili kroz brojanje bodova, računanje makronutrijenata, vaganje namirnica itd.

Dakle, teoretski možete jesti u McDonalds’u i izgubiti suvišne kilograme ako tako uspijete postići energetski deficit. Diskutabilno je to koliko dugo će vas takva praksa držati sitima i kakav će utjecaj imati na vaše zdravlje i tjelesnu kompoziciju u skoroj ili daljnjoj budućnosti, no to je već priča za neki drugi članak.

Za sada samo zapamtite ovo: low carb, high carb, zona, paleo, IIFYM - zakon energetske ravnoteže uvijek vrijedi bez obzira na način prehrane kojeg slijedite. Da biste smršavjeli morate samo vašem tijelu davati manje energije nego što mu treba toliko dugo dok ne ostvarite željene rezultate.

Kalorije vladaju nutritivnim svijetom. I iako zbog razlike u metaboliziranju makronutrijenata baš i ne možemo reći da je “kalorija kalorija”, odnosno da je nebitno otkuda nam naše kalorije dolaze, definitivno možemo reći da će uvijek biti najbitniji faktor u postizanju naših ciljeva.

povrce

2. Osviještenost o unosu hrane temelj je svake prehrambene promjene

Disciplina daje slobodu. Iako se na prvu može činiti da su ova dva pojma kontradiktorna jedno drugom, izjednačavanje istih zapravo znači da kada pratimo određena pravila i uspostavimo točno određene obrasce ponašanja, odnosno kada usvojimo određen sistem praćenja energetskog unosa kao nagradu za to dobijemo više slobode da budemo kreativni i fleksibilni u svojim prehrambenim izborima. Ostaju samo pravila koja sami sebi postavimo na temelju praćenja reakcija tijela na namirnice koje biramo.

Upravo to proistječe iz ključnih principa IIFYM metode. Baziranjem na koncept striktnog praćenja unosa kalorija i makronutrijenata primorava svoje pobornike da usvoje disciplinu kvantificiranja svega što jedu, a što im onda daje slobodu da sami biraju kvalitetu svojih prehrambenih izbora unutar zadanih granica. Hoće li to biti 60 g ugljikohidrata iz komada torte ili krumpira nije toliko bitno ma koliko god to čudno zvučalo. Daleko od toga da je jednako, ali u široj slici riječ je o nečem sasvim drugom.

Bitno je da u svakom slučaju postižemo svoje ciljeve jer ne izlazimo iz zadanih energetskih okvira. Tako i svakodnevno čitanje deklaracija i vaganje hrane postaje manje frustrirajuće kada znamo da kao nagrada za to slijedi uživanje u slobodi da bez grižnje savjesti odaberemo ono što želimo u odgovarajućim količinama.

burger

3. Ne postoje zabranjene namirnice

Zbilja je moguće, dapače i u većini slučajeva poželjno – biti na dijeti i dostići idealnu kompoziciju tijela, a ne odreći se u potpunosti omiljene hrane. IIFYM samo je jedan od prehrambenih alata za postizanje rezultata, no može pružiti ono najbolje od oba svijeta kroz omogućavanje:

1. Fleksibilne strukture: Ako uspijete kreirati plan koji kalorije i makronutrijente iz vašeg omiljenog kolača ili neke druge omiljene hrane uklapa u zadane okvire, nema potrebe da si uskratite užitak. S jedne strane sve imate pod kontrolom, s druge si dajete slobodu da birate ono što vam se sviđa, a što utječe na održivost svakog režima prehrane. Zapamtite – uvijek možete stati ako stvari krenu u neželjenom smjeru. Eksperimentirajte i upoznajte svoje tijelo, ono će vam najbolje reći što mu treba.

2. Slobode izbora: Ne morate se pretrpavati procesiranom hranom da biste se nazvali sljedbenikom ovog principa. Upravo je ljepota ovog pristupa da vi sami birate kako ćete raspodijeliti svoje kalorije i makronutrijente tijekom dana. Nema pravila, crnih listi i zabranjenih namirnica. Ako prioritizirate unos kvalitetne hrane vaš jelovnik može biti pravi primjer zdrave prehrane, a da i dalje imate slobodu jesti sve što poželite. IIFYM vam daje samo okvir na kojeg vi onda stavljate sliku onoga što želite i što vam se sviđa.

3. Stjecanja vještine samoregulacije unosa hrane: Nakon godina prakticiranja ove metode neizbježno ćete stječi dublje razumijevanje hrane, kalorija i makronutrijenata te utjecaja istih na vaš organizam što će vas opremiti važnom vještinom poznavanja kako trebate jesti da biste održavali svoju težinu ili pak ostvarili daljnje ciljeve.

masti

Zaključak

Zdrav način života uključuje mnogo više od tanjura punog zelenila i deset sati aktivnosti tjedno pa tako i idealna kompozicija tijela vrijedi jedino ako ju možemo opravdati osjećajem sreće i zadovoljstva, odnosno ako navike koje smo stekli doprinose sveukupnoj kvaliteti našeg života. Fleksibilnost u prehrani koju pruža IIFYM mnogima omogućuje upravo to – da se osjećaju dobro, a pritom ostvaruju svoje ciljeve prateći osnovne principe koji uvijek vrijede.

Čak i ako vam se baš ne sviđa kompletan pristup kojeg zagovara ova fleksibilna metoda prehrane, vrijedne su lekcije kojima vas može poučiti i koje možete uzeti u obzir prilikom odabira bilo kojeg nutritivnog plana kojeg ste spremni slijediti.

Objavljeno 04.01.2021.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!