Vježbaj kod kuće - pogledaj fitness opremu za kućni trening!

Sauna – koje su prednosti, a koji nedostaci?

Image

Zimsko je vrijeme savršeno za posjet nekom wellness centru i opuštanje uz masažu, saunu i druge ugode koje moderni wellness centri nude.

Koncept saune poznat je od davnina, još su antičke Maje imale grijane sobe koje su koristile za religijske rituale. Rimljani i Turci su imali svoje parne kupelji, a u Finskoj se saune koriste od pradavnih vremena. Upravo su finska i turska sauna i danas najpoznatije i najčešće ih nalazimo u wellness centrima.

Saune imaju niz prednosti uporabe, ali i neke nedostatke, koje ćemo vam pojasniti u nastavku članka.

sauna

Što je sauna?

Pojednostavljeno, sauna je prostorija u kojoj je temperatura između 70°C i 100°C. Finske saune imaju suhu toplinu, a druge vrste sauna imaju višu razinu vlažnosti, poput turskih sauna.

Tijekom boravka u sauni, temperatura kože raste na oko 40°C, počinje znojenje i tijelo pokušava sniziti temperaturu što uzrokuje porast broja otkucaja srca.

Različite vrste sauna

Saune se razlikuju po načinu na koji se prostorija zagrijava:

1. Saune grijane drvima

U ovakvim saunama drvo za ogrjev pruža toplinu potrebnu za podizanje unutarnje temperature saune. Karakteristika ovih vrsta sauna je da imaju nisku razinu vlage.

2. Saune grijane strujom

U ovim vrstama sauna električni grijač je pričvršćen na pod i koristi se za zagrijavanje prostorije. Vrlo slično saunama koje zagrijavaju drva, i ove imaju visoke temperature s niskom razinom vlage.

3. Infracrvene saune

Infracrvene saune imaju posebne svjetiljke koje zagrijavaju tijelo osobe. Međutim, one ne zagrijavaju sobu.

Ispuštanjem dugovalnih infracrvenih zraka, tjelesna temperatura osobe može se povisiti na 60° C i uzrokovat će znojenje kao da se osoba nalazi u saunama s grijanjem na drva ili struju. Prednosti infracrvenih sauna su puno značajnije nego onih grijanih strujom ili drvima.

4. Parne kupelji

Za razliku od ostalih vrsta sauna koje smo gore naveli, parne kupelji imaju visoku razinu vlage.

sauna

Prednosti sauna

Saune imaju niz prednosti za ljudsko zdravlje, od mentalnih do fizičkih. Donosimo popis prednosti uporabe sauna:

1. Smanjuje razinu stresa

Saune su jedan od najčešćih načina opuštanja i izbacivanja svakodnevnicom nakupljenog stresa. Budući da stres negativno utječe na kardiovaskularno zdravlje, saune rade suprotno, doprinose zdravlju srca, dobroj cirkulaciji i općem zdravlju. Toplina u sauni opušta kožu i mišić te potiče cirkulaciju, a mozak izlučuje hormone koji popravljaju raspoloženje i omogućuju mentalno i fizičko opuštanje (endorfine).

Budući da povećava srčane otkucaje i poboljšava zdravlje arterija, sauna doprinosi i smanjenju rizika od hipertenzije.

2. Poboljšava oporavak mišića i zglobova

Osobama koje pate od artritisa i bolova u zglobovima savjetuje se odlazak u saunu. Naime, gore spomenuti endorfini doprinose i smanjenju osjećaja  boli. Zbog visokih temperatura u sauni, krvne žile se šire što poboljšava cirkulaciju.

Ubrzana cirkulacija pozitivno utječe i na vrijeme oporavka nakon ozljede, a i na brže izbacivanje nakupljene mliječne kiseline, što doprinosi smanjenju bolova u mišićima.

3. Pomaže u izbacivanju toksina

Znoj je jedan od načina na koji tijelo iz sebe izbacuje nakupljene toksine. Budući da se tek rijetki znoje tijekom zime, sauna je odličan način da se u hladnijim danima potakne izbacivanje toksina.

Kako se krvne žile šire pod toplinom, povećava se cirkulacija. Temperatura kože se povećava zbog čega znojne žlijezde koje se nalaze na koži oslobađaju znoj u pokušaju hlađenja tijela.

Iako znoj sadrži 99% vode, sadrži i nikal, živu, bakar i cink. Oni se izbacuju iz tijela putem znoja, ostavljajući kožu svježom i revitaliziranom.

sauna

4. Troši kalorije

Iako jedna od primarnih funkcija sauna nije potrošnja kalorija, već se ovdje prednost daje fizičkoj aktivnosti, i saune mogu ponešto pomoći u topljenju masti. visoke temperature povećavaju srčane otkucaje i potiču znojenje.

Za ove procese tijelu je potreban kisik i energija, a tijelo za proizvodnju ove energije troši ugljikohidrate i masti iz svojih zaliha. Studije su pokazale da tijekom jednog posjeta sauni osoba može potrošiti čak do 300 kalorija.

5. Jača imunitet

Studije su pokazale da redovan odlazak u saunu doprinosi smanjenom riziku od prehlada i gripe. Povećana temperatura potiče tijelo na veću proizvodnju bijelih krvnih zrnaca, a one znače i bolju „opremljenost“ organizma za borbu protiv bakterija i virusa koji ulaze u organizam.

Među najznačajnijim prednostima korištenja saune je njezina sposobnost da očisti začepljene nosne prolaze i pruži olakšanje kod problema sa sinusima i alergijskim reakcijama.

6. Opušta

Uz sve mentalne i fizičke prednosti saune, mnogi je posjećuju redovno jer se nakon saune osjećaju opušteno i bolje. Nakon napornog i stresnog dana, sauna je izvrstan način opuštanja, relaksacije i isključivanja.

7. Doprinosi kvaliteti sna

Osobe koje redovno posjećuju saunu bilježe kvalitetniji, dublji i bolji san. Povišene temperature polako se spuštaju, a s time polako opada i razina endorfina u krvi što dovodi do stanja opuštenosti i lakšeg tonjenja u san.

sauna

Nedostaci sauna

Uz sve navedene prednosti, saune imaju nekoliko nedostataka. Ipak, neke od njih se mogu spriječiti opreznim boravkom u sauni te prepoznavanjem znakova koje vam vaše tijelo šalje.

1. Opekline

Iako se događaju vrlo rijetko, u saunama je moguće doživjeti opekline. Naime, doticaj s grijačima može izazvati opekline pa se savjetuje slijediti upute o korištenju saune, te ne dodirivati izvore topline.

2. Reproduktivne poteškoće

S porastom tjelesne temperature, kod muškaraca će doći i do porasta temperature u testisima, što može negativno utjecati na broj spermija. Iako se broj spermija može vratiti u normalu, ponekad je za to potrebno i do 5 tjedana.

Posjet sauni ne savjetuje se trudnicama radi opasnosti od štetnog utjecaja visoke temperature na pravilan razvoj fetusa.

3. Izloženost štetnim organizmima

Vlaga iz saune može pospješiti rast bakterija, plijesni i drugih štetnih organizama. Uobičajene infekcije uključuju atletsko stopalo i gljivice koje rastu pod nožnim noktima, pa se savjetuje paziti na higijenu wellness centara i ne dolaziti u kontakt s površinama saune, već uvijek imati svoj ručnik i primjerenu obuću.

sauna

4. Dehidracija

Predug ostanak u sauni može izazvati dehidraciju, što je najčešća nuspojava korištenja saune. Pretjeran ostanak u sauni uz dehidraciju može dovesti do pada tlaka i nesvjestice. Kada osjetite slabost u sauni, odmah izađite van i popijte veću količinu svježe vode.  

5. Zdravstveni rizici

Povišena temperatura u sauni izaziva povećanje srčanih otkucaja, a većina kože se tjera na površinu tijela. U nekim slučajevima ovo može dovesti do nedostatka krvi u unutarnjim organima, što može izazvati dramatične promjene u krvnom tlaku.

Rizik je za ovakve promjene značajno veći kod osoba s kardiovaskularnim bolestima, pa se njima savjetuje u saunu ići isključivo uz dozvolu liječnika te u kraćem trajanju.

Sauna ima niz prednosti, ali i potencijalne rizike korištenja. Stoga, savjetujemo da kod odlaska u saunu slijedite upute koje dobijete od stručnog osoblja, a ako imate neke zdravstvene probleme, svakako se posavjetujte i s liječnikom. Boravak u sauni treba biti opuštanje i relaksacija, pa to tako i učinite.

Objavljeno 14.01.2020.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!