Vježbaj kod kuće - pogledaj top 50 najpopularnijih rekvizita za kućni trening!

Nije svaka šipka olimpijska šipka – vodič za kupovinu šipke za trening

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovinu

Više od 3000 zadovoljnih kupaca svaki mjesec svoje proizvode kupuje u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovini u Zagrebu (Vrbani)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

Ovisno o zadanom cilju potrebno je odabrati vrstu treninga kojom ćemo ga i ostvariti, a kako bismo bili što uspješniji u tome moramo znati kako odabrati ispravnu opremu, u ovom slučaju šipku. Nećemo sada pretjerano ulaziti u detalje o vrstama i metodama treninga, to ćemo ostaviti za neke druge članke, već ćemo se zabaviti odabirom najbolje šipke za vas: izbor je velik, ali nije svaka šipka pogodna za svaku vrstu treninga.

Kvalitetna šipka predstavlja temelj dobre teretane, neovisno radi li se o vašoj kućnoj ili komercijalnoj teretani. U fitness svijetu nepisano je pravilo da olimpijskom šipkom nazivamo sve šipke koje imaju valjak za utege (sleeve) promjera 50 mm, odnosno sve šipke na koje se mogu staviti ploče utega s rupom promjera 51 mm.

Međutim, to je krivo korištenje naziva jer se šipke međusobno razlikuju, čak iako na prvi pogled možda sve djeluju jednako. Osim po stilu i kvaliteti izrade, šipke se razlikuju po vrsti treninga za koji bi se u pravilu trebale koristiti.

Olimpijska šipka

Šipka težine 20 kg koja, uz dva bočna knurla (hrapavost), ima i središnji knurl (hrapavost), iako se u zadnje vrijeme proizvode i bez središnjeg knurla. Knurl je manje agresivan nego kod powerlifting šipki kako bi šipka glatko klizila u dlanu prilikom izvođenja olimpijskih dizanja, međutim to može biti problem kada je u pitanju podizanje velikih težina.

Povijesno gledano olimpijska dizanja trzaj i nabačaj izvodila su se jednoručno, stoga je središnji knurl bio potreban. Uz ta dva, u programu olimpijskih dizanja bio je i rameni potisak koji se izvodio dvoručno, zato olimpijske šipke imaju tri knurla, i sve šipke koje se odobrene od IWF (International Weightlifting Federation) moraju imati sva tri knurla.

S obzirom na to da središnji knurl danas nema praktičnu funkciju u olimpijskim dizanjima, za treninge se često koriste šipke bez njega kako bi se spriječila iritacija i grebanje kože na području prsne i ključne kosti. Oznaka na knurlu kod olimpijskih šipki nalazi se dalje od središta šipke u odnosu na powerlifting šipke zato što je hvat u olimpijskim dizanjima puno širi nego kod powerlifting vježbi.

Olimpijska šipka je tanja od trening i powerlifting šipki, promjer šipke je 28 mm i što utječe na veću elastičnost same šipke koja lakše apsorbira udarac prilikom bacanja s visine što je često slučaj kod olimpijskih dizanja.

Ležajevi kod olimpijskih šipki najčešće su iglični najkvalitetnije izrade kako bi omogućili što lakše okretanje ploča utega prilikom izvođenja pokreta. Samim time cijena olimpijskih šipki raste u odnosu na druge vrste.

Izdvojeni proizvodi iz webshopa

Powerlifting šipka

Kao i olimpijska šipka, standardna powerlifting šipka težine je 20 kg. Dizajnirana je s tri knurla, a središnji, koji je kod ove vrste šipki obavezan, ovdje se nalazi prvenstveno kako bi spriječio klizanje šipke po leđima prilikom izvođenja stražnjeg čučnja.

Knurl je puno grublji u odnosu na olimpijske šipke kako bi omogućio što čvršći hvat, a često može izazvati i neugodan osjećaj kada tek krećemo raditi s ovom vrste šipke. Usprkos tome, grublji knurl dolazi do izražaja kada je u pitanju podizanje velikih težina jer osigurava stabilnost šipke u dlanu.

Oznake na knurlu kod ove vrste šipki pomaknut je bliže središtu šipke i nalazi se na mjestu koje označava krajnju točku u širini hvata prilikom izvođenja potiska s prsa na službenim powerlifting natjecanjima. To naravno ne znači da tijekom treninga ne možete mijenjati širinu hvata ovisno o vježbi koju radite, a oznaku uvijek možete koristiti kao okvirnu točku po kojoj mjerite širinu hvata za sebe.

Powerlifting šipke promjera su 29 mm što ih čini izdržljivijima, međutim nisu toliko elastične kao olimpijske šipke. Razlog tome leži u činjenici da se u powerliftingu šipke ne bacaju, odnosno ispuštaju s veće visine, već se izvode kontrolirani pokreti podizanja i spuštanja te je manja mogućnost da će šipka nekontrolirano udariti o tlo.

Ležajevi u powerlifting šipkama su tzv. bushing cilindri koji imaju nisko trenje te omogućavaju rotaciju oko šipke. Jeftiniji su od igličnih i kugličnih ležajeva, što utječe na nešto nižu cijenu powerlifting šipki.

Trening ili dvostruko označena šipka

Klasična 20 kg šipka koja u sredini nema knurl, ima 2 oznake na bočnim knurlovima (olimpijska i powerlifting oznaka) i najčešće u sebi ima iglične ležajeve, iako ih se može naći i s bushing ležajevima. Šipka je najčešće promjera 28,5 mm.

Ova vrsta šipke predstavlja određeni hibrid između olimpijske i powerlifting šipke i namijenjena je općoj upotrebi. Predstavlja najbolji izbor za početnike koji tek kreću s treniranje, ali i za osobe koje u svom treningu rade powerlifting i bodybuilding dizanja, ali vole uklopiti i olimpijska dizanja.

Ženska šipka

Iako se nazivaju ženske šipke, one se u pravilu ne koriste isključivo za trening žena, već su dizajnirane prvenstveno za manje osobe i početnike kojima šipke od 20 kg mogu biti preteške. Karakteristike ovih šipki su da su teške 15 kg, kraće su u odnosu na ranije navedene vrste i manje su u promjeru (25 mm).

Standardna šipka

Ove šipke su u pravilu lakše, kraće i najčešće nekvalitetnije u odnosu na gore navedene. Promjer dijela na koji idu ploče utega često je manji (25-30 mm). Uz takve šipke idu ploče koju su užeg promjera, međutim moguće je koristiti posebne nastavke kako bi se na šipku mogli staviti utezi promjera 51 mm. Jedna od velikih razlika je što, za razliku od ranije navedenih šipki, ove nemaju pomične dijelove. Također, ove šipke mogu podnijeti i manja opterećenja.

Razlika u karakteristikama šipke

Iz samog opisa različitih vrsta šipki vidljivo je da postoje razlike u šipkama. Prilikom odabira šipke potrebno je znati u čemu se točno šipke razlikuju i što može igrati bitnu ulogu u ovisnosti o vašim potrebama.

Čvrstoća šipke najvažnija je karakteristika kvalitete. Vlačna čvrstoća daje podatak o količini sile koja je potrebna da bi se šipka slomila, mjeri se u PSI (funta po kvadratnom inču). Šipka koja zadovoljava minimum kvalitete mora podnijeti pritisak između 130 i 150 PSI-a, a kvalitetne šipke se nalaze u rasponu od 190 do 220 PSI-a.

Čvrstoća popuštanja šipke ukazuje pri kojoj sili će doći do točke savijanja šipke nakon koje se ona neće vratiti u ravan oblik. Šipke su dizajnirane tako da mogu podnijeti izuzetno velika opterećenja koja se postavljaju na njih tijekom velikog broja treninga, međutim s vremenom se mogu savinuti ili slomiti.

Deblje šipke su manje fleksibilne, stoga ako ćete u treningu prvenstveno koristiti velike težine, trening ili powerlifting šipka su bolji izbor od olimpijske šipke koja je najtanja i ujedno i najfleksibilnija, no ona takva i treba biti s obzirom na to da će često biti ispuštana s veće visine te mora podnijeti takvu vrstu opterećenja.

Nosivost šipke, koja daje podatak o težini utega koju šipka može podnijeti, u izravnoj je ovisnosti s čvrstoćom i elastičnosti šipke.

Šipke su jako izdržljive te će biti potrebna velika količina tereta i ponavljanja kako bi se savinula ili slomila. Nažalost, činjenica je da će ju prije uništiti korozija nego vaše korištenje.

Šipke su izrađene od čelika koji je izuzetno jak materijal, ali isto tako jako osjetljiv na koroziju, i zato češće šipku moramo mijenjati zbog oštećenja koja nastaju djelovanjem korozije nego jer se šipka savinula ili slomila. Zbog toga se šipke dodatno obrađuju kako bi im se produžio vijek trajanja. Postoji nekoliko tipova završne obrade:

  • čelik – nema posebnu završnu obradu, ova vrsta šipki zahtijeva najviše održavanja, međutim pružaju najprirodniji osjećaj
  • crni oksid – srednja zaštita od korozije, zahtijeva određenu razinu održavanja, ima grublji knurl što omogućava bolji hvat, s vremenom se troši na mjestima gdje je najčešći kontakt dlana sa šipkom
  • cink – dolazi u dvije varijante, crni i sjajni, pruža kvalitetniju zaštitu od crnog oksida, ali brzo gube sjaj, jedan od najčešćih tipova završne obrade jer ima dobar omjer cijene i kvalitete, onemogućuje prodiranje vlage što sprječava oksidaciju, knurl nije toliko izražen i hvat je nešto ugodniji od crnog oksida
  • krom – nudi najbolju zaštitu od svih tipova, međutim kromirane šipke su skuplje od drugih
  • nehrđajući čelik – nema posebnu završnu obradu, kao i čelik nudi najprirodniji osjećaj, šipka ne može oksidirati zbog svojih svojstava, najskuplja vrsta šipki kada je u pitanju materijal

Ako ste ikada u teretani koristili dvije ili više različitih šipki vjerojatno ste primijetili da nisu sve jednako hrapave. Upravo je knurl (hrapavost) jedna od glavnih karakteristika u kojima se šipke razlikuju i na što treba gledati kada odabirete šipku za sebe. Knurl omogućava dobar hvat na šipki i ovisno o cilju treninga ovisit će koliko izražen na šipki treba biti.

Ako podižete velike težine izraženi, agresivniji knurl spriječit će klizanje šipke u dlanu. Negativna strana izraženijeg knurla je što kod većine može izazvati neugodan osjećaj na dlanu, to je zato što su vrhovi oštri kako bi se pojačala hrapavost.

Olimpijske šipke imaju manje izraženu hrapavost kako bi se smanjilo grebanje kože na dlanu prilikom izvođenja olimpijskih dizanja. Powerlifting šipke imaju izraženiji knurl jer se koriste u treninzima u kojima će se često podizati velike težine. Trening šipke često imaju manje izražen knurl jer su prilagođene široj populaciji, odnosno korisnicima komercijalnih teretana.

Zbog prirode samog pokreta kod treninga sa šipkom postoji potreba za rotacijom utega u odnosu na šipku, a to omogućavaju ležajevi koji se nalaze između unutarnjeg nepomičnog dijela i vanjskog rotirajućeg dijela šipke koji se naziva sleeve. Bez ležajeva rotacija ploča utega na šipki bila bi jako teška što bi doprinijelo bržoj potrošnji materijala, a i povećalo bi mogućnost za ozljedu.

Razlikujemo dva sustava koji omogućavaju rotaciju:

  • cilindri – duguljasti prstenovi, najčešće izrađeni od bronce ili mesinga, omogućavaju rotaciju, koriste se najviše za powerlifting i trening šipke
  • ležajevi – dolaze u dva oblika: kuglični i igličasti, što je više ležajeva u sustavu, to je rotacija bolja, iglični ležajevi su najkvalitetniji, pogodniji za olimpijske šipke

Svaka šipka ima oznaku koja se nalazi na bočnom knurlu. Oznaka se nalazi na različitom mjestu ovisno o vrsti šipke:

  • olimpijska šipka – oznaka je udaljenija od središta šipke
  • powerlifting šipka – oznaka je bliže središtu šipke
  • trening šipka – oba dvije oznake

Duljina šipke se kreće od 120 cm do 220 cm, i ovisno o vašim potrebama odabrat ćete duljinu šipke. Olimpijska, powerlifting i trening šipka u klasičnom su obliku duge 220 cm, a ženska šipka duga je 201 cm. 

Duljina sleevea je isto stvar koju treba uzeti u obzir jer o njoj ovisi i količina utega koju odjednom možete staviti na šipku.

Posebne vrste šipki

EZ šipka naziv je za šipke koje su kraće, lakše i savijene su pod različitim kutevima. Težina se može razlikovati i najčešće se kreće između 7 i 10 kg. Većina EZ šipki ima 50 mm sleeve za ploče utega, tako da možete koristiti ploče koje koristite i kod drugih šipki.

Glavna karakteristika ove vrste šipke mogućnost je različitih hvatova zbog kuteva pod kojima je šipka savijena. Različiti hvatovi drugačije aktiviraju mišiće u izvođenju vježbi, tako da je ova šipka super dodatak treningu kao jedan od najvažnijih pomoćnih alata u vašem treningu, najviše kada su u pitanju izolacijske vježbe. 

Ova šipka dizajnirana je tako da nudi velik broj različitih hvatova, što ju čini ekstremnijom verzijom EZ šipke. Kao i kod EZ šipke, primjena različitih hvatova omogućava drugačiju aktivaciju mišića i donosi varijabilnost u trening.

Trap šipka heksagonalna je šipka dizajnirana tako da osoba koja vježba stoji u središtu šipke. Najčešće se koristi za mrtvo dizanje i farmersko nošenje, osim toga nema preveliku iskoristivost zbog svog dizajna. Unatoč tome, ova šipka ima i svoje prednosti.

Omogućava neutralni hvat jer su ručke okrenute jedna prema drugoj, a samim time hvat je puno jači i bolji. Ručke najčešće dolaze u standardnoj visini, ali neke trap šipke imaju i povišene ručke koje koriste onima koji imaju smanjenu mobilnost kukova, a i skraćuje se opseg pokreta što omogućava podizanje većih težina.

Koju šipku odabrati?

Iz bogate ponude Fitness.com.hr webshopa ističemo najbolje šipke prema našem izboru kako slijedi:

  1. Ravna šipka s navojima Insportline 180 cm - RB-72T
  2. Olimpijska ravna šipka Insportline OB-72 - 182 cm
  3. Olimpijska ravna šipka Insportline OB-86 MH6 - 220 cm

Kompletnu ponudu olimpijskih šipki možete pregledati u Fitness.com.hr Webshopu i Fitness.com.hr trgovini

Objavljeno 27.09.2022.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!