Trening u "zoni" - jedini učinkoviti tip treninga koji postoji

Image

Ne, nije riječ o novoj knjizi dr. Barrya Searsa, autora svjetski poznatog bestselera „Život u zoni“, nego o običnoj slučajnosti da izraz „u zoni“ savršeno opisuje tip treninga o kojemu danas želim pisati. (OK, priznajem da mi s jedne strane i odgovara što je taj izraz toliko poznat, jer će na taj način biti lakše privući pažnju ljudima da pročitaju ovaj tekst. Ali osobno mislim da je tekst stvarno dobar i da vam neće biti žao što ste ga pročitali.)

Dakle, trening „u zoni“. Što je to? Kakav je to tip treninga, i zašto tvrdim da je on jedini učinkoviti tip treninga koji postoji?

Ako mislite da je riječ o nekom novom tipu treninga u svijetu, koji zahtijeva uporabu točno određenih sprava i pomagala, vježbanje u posebnom okruženju i prostoru, ili pak primjenu specifičnih metoda i tehnika rada, odmah ću vas umiriti i reći da – uopće nije o tome riječ.

Naime, trening „u zoni“ se najnormalnije može primijeniti u vašem uobičajenom treningu, vježbajući u prostoru u kojemu i inače vježbate, koristeći sprave, opremu i pomagala koja i inače koristite, te primjenjujući klasične metode i tehnike rada koje i inače primjenjujete! (To je dobra vijest, by the way…)

I što je najbolje, to se jednako odnosi na one koji preferiraju aerobni trening (Trkače, bicikliste, plivače, veslače…), trening snage (Dizače utega, powerliftere, body buildere, strongman natjecatelje…), trening borilačkih sportova (MMA borce, judaše, karataše…), akrobatsko-koreografski trening (Gimnastičare, plesače, klizače…), trening sportskih igara (Nogometaše, košarkaše, rukometaše…) i sve ostale!

Plivanje delfin

Drugim riječima, bez obzira koja je vaša odabrana aktivnost, i vi možete i trebate primjenjivati trening „u zoni“! A kakav je to trening zapravo, otkriti ćemo upravo sada:

Dakle, najjednostavnije rečeno, trening „u zoni“ je trening koji izaziva… (Ovo će sad zvučati malo zastrašujuće, ali jednostavno nema drugog načina da to kažem)…bol, nelagodu, strah, krv, znoj, suze, patnju… i sve ostale „prekrasne“ stvari koje idu uz to! (To je loša vijest, by the way…)

I prije nego istog časa zatvorite stranicu (Jer vam ovo možda počinje zvučati uznemirujuće…), dopustite da kažem da stvar ipak nije tako strašna kao što se na prvi pogled čini, i ako nastavite čitati dalje, obećavam da će vam se uloženo vrijeme i strpljenje isplatiti…

Trening u teretani

Naime, bez obzira kakvim tipom treninga se bavite, samo su dvije „zone“ u kojima možete odraditi taj trening:

  • zona ugodnosti, sigurnosti, lakoće, bezbrižnosti i ostalih sličnih osjećaja, te
  • zona neugodnosti, boli, napora, patnje, neizvjesnosti i drugih sličnih osjećaja.

I to je to! Nema treće, pete ili stote zone! Postoje samo te dvije zone – i gotovo! (I to se, inače, ne odnosi samo na područje treninga, nego i na sva druga područja u životu! Ali to je sad jedna druga tema o kojoj neću govoriti u ovom članku…)

Ono što je bitno za naglasiti je da su ekstremna lakoća i ugodnost, odnosno ekstremna bol i napor, same krajnosti tih dviju zona, a između njih se nalazi „mali milijun“ svih mogućih kombinacija (Vrlo lagano, lagano, srednje lagano, podjednako lagano i teško, srednje teško, teško, vrlo teško itd.). No, činjenica i dalje ostaje da postoje samo dvije zone koje sačinjavaju vaš trening: zona ugodnosti i zona boli!

No, ovo pojašnjenje samih zona i njihovih beskonačnih kombinacija je sada manje važno. Puno važnije za vaš napredak i uspjeh u treningu je detektirati zonu o kojoj ja ovdje govorim, i za koju tvrdim da je jedina koja proizvodi konkretne rezultate… A ta zona je – od 90 do 100% vašeg maksimuma!!!

Znoj i rehidracija nakon treninga

Naime, bez obzira što trenirate, vi odlučujete koliko posto od svog maksimuma dajete na treningu. Taj postotak u svakoj aktivnosti ovisi o drukčijim faktorima (Kod trkača ovisi o samoj brzini trčanja, dok npr. kod stolnotenisača ili šahista ovisi o kvaliteti sparing partnera itd.). No, ako ste imalo ozbiljni po pitanju kontinuiranog napretka i postizanja kvalitetnih rezultata u treningu i/ili natjecanju, apsolutno je nužno, obavezno i neophodno da što više vremena provedete u zoni od 90 do 100% vašeg maksimuma!!!

Sve što napravite ispod te zone – nije dovoljno dobro, jer to, u najboljem slučaju, održava vašu kondiciju i performanse na aktualnoj razini. Ali je ne podiže!!

Da biste napredovali i postigli cilj koji ste si postavili, morati ćete „stisnuti zube“ i otrpjeti bol, nelagodu, strah, napor i neizvjesnost koja se nalazi unutar te zone.

Nema drugog načina!!! To je univerzalni zakon uspjeha!!! Sve što je vrijedno na ovom svijetu, traži da „platite cijenu“ i dokažete da zaslužujete dobiti to!

Želite biti u super kondiciji? Morati ćete „patiti“ u intenzivnim aerobnim treninzima.
Želite biti super snažni? Morati ćete dizati (ekstremno) velika opterećenja.
Želite istopiti masnoće i super izgledati? Morati ćete i naporno trenirati, i paziti na prehranu.
Želite biti bolji u svom sportu? Morati ćete raditi na svojim nedostacima te se redovito natjecati protiv jednako dobrih ili boljih od sebe.

Znam da će ovo možda zvučati „izlizano“, ali Amerikanci za ovaj univerzalni zakon imaju izvrsnu uzrečicu: „No pain, no gain“! I to je upravo tako. Ako nije teško i bolno, nije ni korisno. Kraj priče…

Prema tome, sljedeći put kada budete trenirali, sjetite se da morate „ući“ u zonu boli, i u njoj provesti određeno vrijeme (Koliko vam vaše trenutne sposobnosti i snaga volje omogućuju).

To je, naravno, teško, bolno i neugodno, no osjećaj nakon tako odrađenog treninga se ne može usporediti ni s čim! I što je najbolje od svega (Ovo je još jedna dobra vijest za kraj…), što više i što češće budete trenirali u zoni boli, to ćete više ojačati i očvrsnuti svoj karakter, podići svoje psihofizičke sposobnosti i biti spremniji za buduće takve napore!!

Dokazivanje snage

Od srca vam želim puno sreće (I hrabrosti!!) u vašim nadolazećim treninzima, a do sljedećeg članka – uživajte „u zoni“!! :)

Objavljeno 08.05.2016.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!