Božićna akcija: iskoristi do 30% popusta na kettlebelle, bučice i pločaste utege!

Koristite li pulsmetar u svojim treninzima?

Image

Važnost kretanja i bavljenja bilo kojom sportskom aktivnosti u današnje vrijeme postalo je presudno za očuvanje zdravlja. Ciljevi koji nas potaknu na vježbanje najčešće su mršavljenje, bolji izgled, bolje opće fizičko stanje organizma, veća snaga i sl. No kako bi se zacrtani ciljevi zaista i ostvarili potrebno je konstantno pratiti tjelesne funkcije i tempo vježbanja, jer samo adekvatno doziran podražaj će izazvati željenu reakciju organizma a time i uvjetovati pravilan razvoj organizma.

Monitor srčane frekvencije

Međutim, programirana i provedena aktivnost treba biti i valjano kontrolirana, kako bi se dobila povratna informacija o učinkovitosti tako programiranog vježbanja jer iskorištavanje vašeg vježbanja do kraja ne znači uvijek vježbati brže ili više.

Treniranje s pulsmetromDa biste u tome bili maksimalno uspješni poželjno je uza sebe imati pouzdanog partnera kojeg ćete zasigurno naći u obliku "pametnog sata" odnosno monitora frekvencije srca. Pulsmetri, kardiotahometri, pulsomjeri, mjerači frekvencije srca samo su neki od naziva za uređaj koji stručnjaci smatraju jednim od najvažnijih tehnoloških dostignuća prošlog stoljeća.

Iako na tržištu prisutan od 70-tih godina prošlog stoljeća, i dan danas izaziva oduševljenje bilo kod rekreativaca ili profesionalnih sportaša koji na taj način odluče kontrolirati svoju formu. Od naprave koja pokazuje vrijeme sat je prerastao u uređaj koji mjeri brzinu, udaljenost, puls, koji ima funkciju geopozicioniranja, koji mjeri temperaturu i nadmorsku visinu. Uz ove male igračke moći ćete bolje planirati trening i pohranjivati rezultate te lako moći pratiti napredak u formi.

Prateći ritam disanja i rad srca satovi mogu pokazati optimalnu zonu treniranja kojom se postiže željeni rezultat (gubitak masnog tkiva i povećavanje mišićne mase), a neki od njih mogu odrediti i količinu kisika koja je potrebna organizmu za oporavak nakon treninga. Na primjer uz ovaj uređaj u svakom trenutku možete znati jeste li značajno napredovali u treningu ili jeste li u stanju pojačati ritam trčanja na određenoj udaljenosti dok vam broj otkucaja srca ostaje približno isti. Podatke o svakom treningu moguće je pohraniti na računalo da bi ih kasnije mogli detaljnije analizirati i programirati svaki sljedeći trening ili natjecanje te i na taj način pratiti napredak.

Pulsmetar mjeri frekvenciju srčanih otkucaja koristeći senzor za mjerenje mehaničkog pulsa prilikom protoka krvi kroz kapilare, a koji se u konačnici očituje na monitoru sprave kao broj otkucaja u minuti. Znajući FS u svakom trenutku znamo koje se fiziološke i metaboličke promjene mogu očekivati. Vaše fizičko stanje može ovisiti o danu ili o vremenu. Ako ste pod stresom ili umorni, ili se niste do kraja opravili od zadnjeg ciklusa vježbanja, uz pulsmetar možete na jednostavan način odrediti ove informacije iz vaših otkucaja srca te bez obzira na sve vježbati u idealnoj zoni u tom trenutku.

Pulsmetar

Dva sportaša približno istog stupnja treniranosti, istog sportskog staža i iste dobi pod utjecajem različitih vanjskih i unutarnjih odnosno fizičkih i psiholoških faktora mogu imati značajno različitu frekvenciju srca. Srce kao najvažniji, najvitalniji, najsnažniji i najdinamičniji organ u tijelu pokazuje nam kroz svoj rad odnosno broj otkucaja u minuti najviše informacija koje su nam ključne za precizno planiranje i programiranje treninga. To je ujedno, za sada, jedina tjelesna karakteristika koja pouzdano ukazuje na stanje organizma, a moguće ju je objektivno pratiti u gotovo svim situacijama. Tako, uz pomoću mjerača frekvencije srca u svakom trenutku točno znamo: kako brzo i koju vrstu energije tijelo troši, kakvim intenzitetom vježbamo, trebamo li ubrzati ili usporiti, reakciju na vrućinu i vlažnost u atmosferi, jesmo li oporavljeni od prošlog treninga za novi napor i dr.

Maksimalna frekvencija srca - FSmax, je najviši broj otkucaja u minuti kojim naše srce uopće može kucati. U obzir treba uzeti da je FSmax različita u pojedinim aktivnostima, opada s godinama, a standardna formula 220-godine pokriva stanje sedentarne populacije. Za precizno mjerenje Fsmax, osobito terenskim testom, nužno je koristiti srčani monitor i to po mogućnosti neki sa memorijom koja će sačuvati podatak o najvišoj postignutoj frekvenciji. Da bi potakli srce da postigne svoj maksimum potrebno je da se testiranje tretira kao i natjecanje. U različitim sportovima ovisno o položaju tijela i masi radnih mišića različite su vrijednosti Fsmax za istu osobu. Najviša je u trčanju dok je najniža u plivanju.

S druge strane jutarnja frekvencija u mirovanju je najniža vrijednosti koja se može izmjeriti u budnom stanju. Pod utjecajem treninga izdržljivosti frekvencija srca se smanjuje što ukazuje na veću učinkovitost srca. Ove vrijednosti nam, osim povećanja aerobnog kapaciteta, mogu pomoći i u prepoznavanju nedovoljne restitucije ili stanja pretreniranosti. Ukoliko je vrijednost povišena za 10 ili više otkucaja u minuti valja smanjiti trenažno opterećenje taj dan ili izostaviti trening.

Na osnovi ovih podataka te tzv. rezerve definirane četiri su osnovne zone intenziteta vježbanja i to: zona umjerene aktivnosti 50-60%, kontrola tjelesne težine (djelotvorno metaboliziranje masti) 60-70%, aerobni (napredniji) trening 70-80%, i natjecateljski trening 80-100% maksimuma. Ovo su aproksimativne vrijednosti i dobro ih je za pravilnu primjenu zona opterećenja točno individualno odrediti spiroergometrijskim testiranjem pod nadzorom sportskog liječnika.

Drugi način za određivanje zona intenziteta je određivanjem anaerobnog praga. Zone frekvencija srca određene na temelju anaerobnog praga su prikladne jer se % Fsmax u kojem sportaš prelazi iz aerobnog u anaeroban režim rada često individualno razlikuje.

Pulsmetar

Komercijalni bežični monitori srčane frekvencije sastoje se od monitora koji ima sve odlike dobrog sata i nosi se oko ruke, te remena sa transmiterom i elektrodama, koji je potrebno ovlažiti i udobno staviti oko prsa. Ovako konstruiran uređaj pokazao se superiornim u usporedbi sa svakom drugom metodom praćenja intenziteta. Neke od njegovih prednosti su također preciznost, pouzdanost, upotreba u gotovo svim uvjetima treninga i bežični prijenos signala.

Na tržištu danas postoji veliki izbor monitora frekvencije srca različitih proizvođača i široke lepeze funkcionalne složenosti. Svaka razina vježbanja, od rekreacije, srčane rehabilitacije ili mršavljenja do vrhunskog sporta može naći uređaj u skladu sa vlastitim potrebama. Jednostavniji i jeftiniji modeli obično imaju samo osnovne funkcije (FS, sat, ciljanje zone vježbanja) dok složeniji modeli uključuju brojne statističke kalkulacije, različite metode programiranja ciljanih zona, timere, prolaze i automatsku pohranu podataka u programiranim intervalima za više treninga što uz pomoć posebnih programa omogućuje detaljnu računalnu analizu.

Monitori frekvencije srca postali su s vremenom zbog svoje niže cijene dostupni gotovo svakom rekreativcu. Stoga ukoliko i vi tražite pouzdanog partnera za vježbanje koji će kontinuirano pratiti vaš napredak potražite na tržištu neki od modela koji vam najviše odgovara i krenite trenirati već danas!

Ako ste u potrazi za kvalitetnim pulsmetrom, možete ih naručiti na fitness.com.hr web shopu: Polar pulsmetri

Objavljeno 11.05.2011.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!