Što je FMS (Functional Movement Screen), čemu služi i kako se provodi?
Vježbe

Što je FMS (Functional Movement Screen), čemu služi i kako se provodi?

Ova popularna i odlična baterija testova poznata je sportašima, ali sve više postaje poznata i rekreativcima zbog današnjeg sedentarnog stila života, koji često rezultira atrofijom mišića, iskrivljenjem pravilnog držanja (posture) te pojavom asimetrije tijela.

Vrlo je čest slučaj osoba koje imaju jednu ruku dužu, jedno rame više jednu nogu kraću, zarotiranu zdjelicu ili slične asimetrije koje su uzrok restrikcija u pokretu. Kada te restrikcije postanu uzrok bolnih stanja, mnogi zatraže pomoć, no ovu vrstu boli može se prevenirati na vrijeme.

FMS upravo tada pomaže jer se njime uočavaju nepravilnosti koje su, kako mu i samo ime kaže, povezane s funkcionalnošću pokreta. Upravo to je i funkcija FMS-a: otkrivanje ograničenja u obrascima pokreta, uočavanje asimetrije strana tijela i disbalansa mišića, ili pojednostavljeno, ovi testovi pokazuju koliko se kvalitetno osoba kreće i gdje pokret kompenzira (kretanje onim dijelom tijela koji nije predviđen za to).

Protokol provedbe FMS-a

Za FMS testiranje potreban je FMS tool kit, palice i daske te mjerni metar kojim se mjeri dužinu potkoljenice i dužinu dlana. Testiranje se izvodi kroz 7 zasebnih testova:

Duboki čučanj

Zauzmemo paralelni stav u širini ramena, držeći palicu iznad glave i stopala paralelno ispod nje te pokušamo što dublje spustiti se u čučanj.

duboki cucanj

Prekorak

Namjestimo prepreku u visini kraja potkoljenice, nađemo koštanu kvrgu na bočnoj strani (tuberositas tibia) ispod koljena. Stanemo paralelnim stavom okrenuti prsima prema prepreci, dodirujući prstima stopala dasku, palica se nalazi u vodoravnom položaju na ramenima.

Izvodimo pokret prekoračenja preko prepreke. Zadržavajući ravnotežu, petom moramo dotaknuti podlogu preko i vratiti se u početni položaj.

prekorak

Iskorak na liniji

Stanemo u iskoračni stav na dasku te ostavimo razmak između stopala toliki da pri spuštanju koljeno stražnje noge bude odmah iza pete prednje noge. Jednom rukom držimo okomito palicu kod vratnog dijela kralježnice, a drugom kod lumbalnog. Spuštamo se kao u kratki iskorak, pritom peta ostaje na dasci.

fms iskorak

Prednoženje iz ležanja na leđima

Legnemo leđima na podlogu, ruke su sa strane u ravnini ramena i dlanovi okrenuti prema gore. Dasku postavimo ispod koljena i opružimo noge, glava je na podu. Podižemo jednu nogu koliko možemo pritom ne dižući drugu s daske i ne pomičući ruke.

fms test

Sklek

Legnemo na prsa, ispruženih nogu s nožnim prstima na podlozi. Ovdje postoji razlika u pozicijama između žena i muškaraca, pa će tako žene postaviti dlanove u širini ramena i u ravnini brade, a muškarci u ravnini čela. Izvodimo pokret podizanja, tako da se dlanovima i nožnim prstima odgurujemo od tla do pozicije u kojoj su laktovi opruženi.

fms

Rotacijska stabilnost

Postavimo dasku ispod nas i između nogu te kleknemo koljenima i dlanovima na podlogu, dodirujući palčevima i koljenima dasku. Izvodimo pokret opružanja iste ruke i noge.

Ovo je vrlo težak test za izvesti, pa ako osoba to ne može izvesti, pokret se izvodi tako da se opružaju suprotna ruka i noga.

fms

Test mobilnosti ramena

Stanemo na podlogu paralelnim, spojnim stavom i stisnemo šake te jednom rukom izvodimo pokret posezanja za drugom šakom i obrnuto. Nastojimo spojiti šake iza leđa tako da to uspijemo od prve, bez dodatnog pozicioniranja i posezanja.

test fms

Bodovanje FMS-a

Svi testovi izvode se nakon kraćeg zagrijavanja 3 puta i boduju sa 1, 2 ili maksimalna 3 boda, pa je tako maksimalan rezultat 21 bod, a najmanji 7. Ocjenjuje se onaj pokret koji je izveden najbolje, a ako se pokret izvede između ocjena i ne zadovolji kriterije za višu ocjenu, uvijek se računa manja ocjena.

Bitno za naglasiti je da se prilikom izvedbe ne smije osjetiti bol, a ako se to ipak dogodi, testiranje se prekida.

Ocjene:

  • 5 – izvrsno 20-21 bod
  • 4 – vrlo dobro 18-19 bodova
  • 3 – dobro 15-17 bodova
  • 2 – slabo 11-14 bodova
  • 1 – vrlo slabo 7-10 bodova

U dosadašnjem radu FMS bateriju testova sam radio sa sportašima i rekreativcima. Njime se vrlo lako i brzo može utvrditi stanje pojedinca, koja strana tijela dobro radi, a koja ne i kolika je razina mobilnosti između pojedinih zglobova ili skupina. Osim toga može se zaključiti koji su mišići preangažirani, a koji premalo te gdje su disbalansi tijela.

Čemu služi FMS?

Smjernicama koje se dobiju FMS testiranjem kasnije se rade dodatna testiranja pojedinih mišića ili skupina čime se lako dođe do informacija o njihovoj funkcionalnosti.

Sa svim dobivenim podacima, lakše je programirati treninge što u konačnici rezultira nizom prednostima za vježbača i najbitnije, smanjenjem rizika od ozljeda jer ne dolazi do dodatnog opterećivanja već preopterećene strane ili dijela tijela. Ono što se prema dobivenim informacijama prvo radi jest vraćanje u neutralnu poziciju, a potom optimalno doziranje opterećenja.

Prednost FMS-a je vrlo laka i efikasna provodljivost, kako individualna, tako i grupna gdje vježbači mogu jedni druge nadgledati. Istovremeno, nedostatak FMS-a jest što se svi testovi mogu vrlo lako naučiti, pa se prilikom ponovnog izvođenja dodatno povede računa o potrebnoj motoričkoj kontroli prilikom izvedbe pokreta i tako se jednostavno prevari.

Dakle, u FMS-u je bitan faktor iznenađenja jer do tjelesnih kompenzacija najčešće dolazi upravo u svakodnevnim, neočekivanim situacijama.

FMS je u posljednjim godinama u žiži interesa, što povlači za sobom niz pozitivnih i negativnih kritika, no činjenica je da se provedbom testiranja može lako uvidjeti kako se osoba giba što je direktan transfer na svakodnevicu jer ne giba se samo na treningu, a svaki pozitivan utjecaj na zdravlje i poboljšanje kvalitete pokreta dovoljna je preporuka za provedbu FMS-a.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 04.06.2018
Piše:
Robert Buronji, kondicijski i osobni trener