Vježbaj kod kuće - pogledaj top 50 najpopularnijih rekvizita za kućni trening!

Donosimo vježbe istezanja i jačanja za desnu torakolumbalnu skoliozu

Image

Posjeti Fitness.com.hr webshop i trgovinu

Više od 3000 zadovoljnih kupaca svaki mjesec svoje proizvode kupuje u:

Fitness.com.hr webshopu

Fitness.com.hr trgovini u Zagrebu (Vrbani)

Najveća ponuda fitness opreme, sprava za vježbanje te dodataka prehrani na jednom mjestu!

Skolioza je vrlo česta deformacija kralježnice, a dolazi od grčke riječi skoliosis što u prijevodu znači savijanje. Skolioza ili skoliotično loše držanje je stanje kada se kralježnica savija u stranu i zaprima izgled poput slova „C“ ili „S“ ako se radi o dvostrukoj skoliozi. Osim savijanja u stranu može doći i do rotacije kralježaka pa tako nastaje složeni deformitet u tri ravnine.

U ovom članku govorit ću o desnoj torakolumbalnoj skoliozi u frontalnoj ravnini bez rotacije.

skolioza

Kako nastaje skolioza?

Razlog nastajanja skolioze je u 80% slučajeva nepoznat. Takve skolioze nazivamo idiopatske (u kojima je uzrok nepoznat), a razlikujemo infantilnu (0 do 3. godine života), juvenilnu (3. do 10. godina života) i adolescentnu (iza 10. godine života). Pojava skolioze je 1 – 3% u populaciji. Međutim, vrlo mali postotak osoba razvije teži oblik skolioze koji zahtijeva liječenje ortozom ili operaciju.

Uzrok nekih skolioza je poznat, a najčešći poznati oblici skolioza su kongenitalne i funkcionalne. Kongenitalne su prisutne od rođenja i nastaju kao posljedica poremećaja u ranoj fazi kralježnice. Neke nastaju kao posljedica raznih bolesti središnjeg i perifernog živčanog sustava ili neke bolesti mišića, posljedica traume ili tumora.

Skolioza može biti prisutna u bilo kojem dijelu kralježnice, vratnom, prsnom ili slabinskom dijelu kralježnice. Može biti prisutna i u prijelazu vratnog u prsni dio kralježnice ili prijelaz prsnog u slabinski dio kralježnice. Može biti i kombinirana, odnosno dvostruka skolioza, međutim to nije tema ovog članka.

Torakolumbalna skolioza ili prsnoslabinska skolioza nastaje u prijelazu torakalnog u lumbalni dio kralježnice.

Kako prepoznati skoliozu:

  1. Možete je detektirati kada pogledate kralježnicu sa stražnje strane primjećujući iskrivljenje u jednu stranu u spomenutom dijelu kralježnice.
  2. Asimetrija lopatica, odnosno niži položaj jedne lopatice u odnosu na drugu
  3. Različita dužina ruku, ali kao posljedica skolioze ne stvarne razlike u dužini ruku
  4. Razlika u položaju i visini kukova
  5. Pozitivan Adamov test (pojava gibusa na jednoj strani leđa)
  6. Zdjelica nije u pravilnom položaju, jedan rub zdjelice je viši od drugog
  7. Bolna stanja kralježnice

skolioza

Vježbe i skolioza

Istraživanja pokazuju u pozitivan utjecaj vježbi kod liječenja skolioze, a veliku važnost imaju kod bolnih skolioza pri čemu dolazi do redukcije ili nestanka boli. Ponekad je potrebno i nošenje ortoza, međutim ne uvijek. Ortoze se primjenjuju u liječenju kad je stupanj skolioze mjeren kutom po Cobbu iznad 20 stupnjeva, a dijete je još uvijek u fazi intenzivnog rasta ili je došlo do većeg iskrivljenja kralježnice, odnosno stanje se pogoršalo.

Operacija se odgađa koliko je to moguće, a uglavnom se provodi kod skolioza koje su veće od 45 – 50 stupnjeva i kad deformitet ugrožava rad pluća i srca. Oko 30% djece sa skoliozom mora nositi ortozu, a vrlo mali, svega 10% trebat će operativno liječenje.

Kod vježbi za skoliozu važno je istezanje i jačanje mišića, ali i pravilno disanje. Kod skolioza imamo još jednu specifičnost, odnosno velika pažnja se posvećuje lateralnom torakalnom disanju s lijeve, odnosno desne strane.

Kod desne torakolumbalne skolioze potrebno je više pažnje posvetiti takvom disanju na lijevoj strani tijela, jer su s te strane mišići skraćeni. To ne znači da ćemo izostaviti vježbe za pravilno cilindrično disanje.

Vježbe istezanja i jačanja za desnu torakolumbalnu skoliozu

U videu su prikazane vježbe istezanja i jačanja za desnu torakolumbalnu skoliozu, tako da ćete vrlo lako moći napraviti obrnute vježbe ako imate lijevu torakolumbalnu skoliozu. Vježbe su za jednostavnu skoliozu u navedenom dijelu kralježnice za skoliozu bez rotacije.

Pogledajte video: 

Opis vježbi iz videa:

1. Istezanje uz aktivaciju bočnih stabilizatora trupa

Iz kleka s desnom nogom naprijed izvodimo otklon s rukom iznad glave u desnu stranu čime istežemo lijevu stranu trupa. Desna ruka je pružena na visini ramena kojom držimo elastičnu traku stvarajući otpor. Time će se aktivirati desna strana trupa koja je kod desne torakolumbalne skolioze izdužena.

skolioza

2. Jačanje bočne strane trupa uz istezanje suprotne strane

U bočnom smo položaju tako da su lakat, kuk, koljeno i skočni zglob na jednoj zamišljenoj crti. Važno je da smo na boku na desnoj strani tijela, tako da se podizanjem kukova jača desna strana trupa. Pružanjem lijeve noge i lijeve ruke isteže se lijeva strana trupa.

3. Aktivacija gluteusa uz aktivaciju bočnih stabilizatora trupa

Iz sjeda na petama aktivno se podižemo na koljena aktivirajući gluteus. Elastična traka je omotana oko trupa, tako da pruža otpor i osigurava kontrakciju desne strane trupa. Osim desne strane trupa aktiviraju se i stabilizatori trupa s desne strane.

4. Aktivacija gluteusa zanoženjem s modifikacijom na lijevoj strani

Ova vježba je vrlo poznata, međutim možemo je upotpuniti i učiniti funkcionalnijom za tretman desne torakolumbalne skolioze. Postavljanjem trake oko trupa na način kako je prikazano u videu aktivira se dodatno desna strana trupa, uz stabilizatore trupa s desne strane. Pri izvođenju ove vježbe s lijevom nogom te njenim postavljanjem desno dolje postižemo istezanje donjeg dijela leđa s lijeve strane.

5. Aktivacija desne strane trupa

Iz ležanja na lijevom boku podižemo obje noge od podloge čime će se aktivirati desna strana trupa. Dodatni pokret fleksije i ekstenzije gornje noge pojačavamo kontrakciju na desnoj strani trupa.

6. Jačanje mišića leđa uz istezanje

Ležimo na trbuhu. Pogrčimo desnu nogu, dok je lijeva pružena. Ruke su iza glave. Podižemo trup od podloge čime se aktiviraju mišići leđa. Izvodimo desni otklon tijelom, pri čemu se isteže lijeva strana trupa.

skolioza

7. Istezanje lijeve lumbalne strane leđa

Desnu nogu postavite preko koljena lijeve te spustite tako postavljene noge na desnu stranu. Osjetit ćete istezanje lijeve donje strane leđa i istezanje duž vanjske strane lijeve noge.

8. Istezanje torakolumbalnog dijela leđa

Sjednite na desnu pogrčenu nogu dok je lijeva pružena. Pružite lijevu ruku preko glave da bi dobili istezanje na bočnoj strani leđa u torakolumbalnom dijelu. Za pojačano istezanje usmjerite lijevu nogu i ruku u desnu stranu.

9. Istezanje torakolumbalnog dijela skolioze i vanjske strane noge

Iz položaja na rukama i koljenima postavite lijevu nogu iza koljena desne noge. „Prošećite“ rukama u desnu stranu tako da postignete istezanje lijeve strane leđa koje se nastavlja u vanjsku stranu lijeve noge.

skol

10. Istezanje bočne strane trupa ležeći na leđima

Pogrčite desnu nogu u koljenu i prislonite stopalo uz lijevu nogu. Premjestite lijevu nogu preko stopala desne, pomaknite trup u desno i završno pružite lijevu ruku iznad glave.

11. Lateralno torakalno disanje

Vježbe disanja su neizostavan dio vježbi kod skolioze. Kod desne torakolumbalne skolioze pojačano treba izvoditi vježbe za istezanje lijeve strane u području rebara i zbog toga se vježbe izvode u ležanju na desnom boku. Udisaj i izdisaj se izvodi na nos. Izdisajem je potrebno izvesti i kontrakciju mišića trbuha, točnije kontrakciju m. transversusa abdominis.

12. Trbušno disanje na boku uz istezanje lijeve strane trupa

Više o trbušnom disanju možete pronaći na linku. Preporučujem izvođenje trbušnog disanja na boku uz istezanje lijeve strane trupa. Udisaj se izvodi na nos uz širenje trbuha, dok se izdisaj izvodi uz kontrakciju mišića trbuha također na nos.

Objavljeno 04.06.2021.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!