Intervju: Marijana Posavec, Crossfit natjecateljica

Image

1. Pozdrav Marijana, kratko nam se predstavi...

Zovem se Marijana Posavec. Živim u jednom malom mjestu u Međimurju po imenu Dunjkovec. Prije svega, udana žena, majka predivnog dvogodišnjaka i radim kao računovođa u jednom računovodstvenom servisu u Čakovcu. A svoje slobodno vrijeme provodim u Unique Gymu (TTS Varaždin) zajedno sa suprugom Nikolom trenirajući za CrossFit natjecanja.

2. Kako si "završila" u Crossfitu i što te je potaknulo da se kreneš baviti upravo ovim sportom?

Nakon poroda želja mi je bila dovesti se u dobru formu,tako sam krenula sa suprugom u teretanu. Kroz nekoliko mjeseci redovitog vježbanja došla sam do razine naprednog vježbača. S obzirom da se trener Tihomir Sadibašić u to vrijeme već bavio CrossFit-om, predložio mi je da i ja počnem s CrossFit treninzima jer sam, kako je on to rekao "stvorena za CrossFit". To je bio početak.

U to vrijeme stvarno nisam znala koliko posla me čeka i koliko novih vježbi moram naučiti, ali sam jako sretna što sam se odlučila na taj korak jer je CrossFit danas velik i vrlo drag dio mog života, te me ispunjava na način za koji sam mislila da je zauvijek ostao iza mene.

Marijana Posavec

3. Mogu li se "obični" rekreativci početi baviti Crossfit-om ili je potrebno naprednije znanje i kondicija?

Ovisi kakvom vrstom CrossFit-a se žele baviti. Ako je riječ o rekreativnom CrossFit-u i želji da se dovede u bolju formu i bolje zdravlje, onda se njime može baviti tko god želi, pod uvjetom da imate kvalitetnog trenera, naravno.

Međutim, ako je riječ o natjecateljskom CrossFit-u, onda je zaista potrebna dobra tjelesna pripremljenost prije nego se počne svladavati sve vježbe i elemente koje on uključuje. I što je još važnije, potrebno je imati izrazitu disciplinu, upornost, odlučnost i hrabrost za bavljenje tim sportom jer je vrlo zahtjevan i iscrpljujući te nipošto nije za svakoga.

4. Često treneri i mediji kritiziraju Crossfit iz razloga što postoji velika mogućnost za nastankom ozljeda, koje je tvoje mišljenje o tome?

Da, to je jedna od tema o kojoj se često razgovara…

Kao prvo, reći ću da se ja bavim natjecateljskim CrossFit-om nešto manje od 1,5 godine i da do sada, na moje veliko zadovoljstvo, nisam imala niti jednu jedinu ozljedu (čak niti najmanju). No, ne uzimajući vlastiti primjer u obzir, smatram kako u CrossFit-u ne postoji ništa veća mogućnost od ozljeda nego je to u bilo kojem drugom sportu – pod jednim važnim uvjetom:

da je osoba strpljiva!

Naime, ako ste spremni postupno i polagano učiti nove vježbe, uporno i detaljno raditi na usavršavanju tehnike i otklanjanju pogrešaka, vrlo skromno povećavati kilaže i/ili broj ponavljanja koja radite, za sve to odvojiti 2 ili 3 godine svog života te se ne zamarati kakve rezultate postižete na usputnim natjecanjima, onda se sigurno nećete ozlijediti.

S druge strane, ako želite doći do nekakvih zapaženijih rezultata u kratkom roku (što je nažalost slučaj s više od 90% ljudi), onda itekako riskirate jednu ili više ozljeda. I to je po meni jedina prava istina…

Marijana Posavec

5. Koliko često treniraš i kako izgleda jedan tvoj trening?

Ja osobno treniram 4 puta tjedno. S obzirom da CrossFit uključuje izrazito veliki broj elemenata koji se moraju svladati, planiranje i programiranje treninga je dosta komplicirano, ali uvijek postoji tjedni plan rada kojega se držimo. Najvažnije od svega je da redovito radim na onim elementima koji mi idu slabije od ostalih.

Jedan trening u prosjeku traje 2 sata i svaki puta je drugačiji. Što će se točno raditi na treningu odlučuje trener, ali otprilike to izgleda ovako:

Trening započnem s masažom i razgibavanjem. Zatim se dobro zagrijem i napravim vježbe za rameni pojas. Nakon toga obično radim gimnastiku (hodanje na rukama, elemente na preči i/ili karikama itd.), pa prelazim na olimpijska dizanja (trzaj ili nabačaj-izbačaj). Nakon što završim s tim dijelom, slijedi kondicija (ono što crossfitteri zovu „WOD“) te na kraju vježbe snage. I prije nego se okrenem, već su prošla 2 sata… :)

6. Navedi 1 vježbu koju obožavaš raditi, 1 vježbu koju ne voliš raditi i svoje osobne rekorde općenito u najpopularnijim Crossfit vježbama?

Vježba koju volim raditi je „handstand push-ups“ (sklekovi u stoju na rukama) jer je vrlo zahtjevna i atraktivna, posebno kada je cure rade.

S druge strane, ono što mi baš i nije najdraže je veslanje na ergometru, ali ako baš moram…

Što se tiče osobnih rekorda, mogu navesti sljedeće:

Trzaj = 55 kg;
Nabačaj-izbačaj = 72,5 kg;
Stražnji čučanj = 95 kg;
Deadlift = 102,5 kg
Povezani „muscle up“-ovi na karikama = 4 komada
Veslanje 2 km = 7 min 59 sek

7. Koji rekviziti se najčešće koriste u Crossfit treningu?

Dva najčešće korištena „rekvizita“ su – vlastito tijelo i olimpijska šipka.

Pored njih, jako često se koristi šipka za zgibove, gimnastičke karike, medicinka, kettlebell, uže za preskakanje, pliometrijski sanduk, bučice, uže za penjanje, veslački ergometar i tako dalje.

Marijana Posavec

8. Koliko je prehrana bitna u Crossfitu i kako izgleda tvoj jelovnik?

Kao i u svakom sportu prehrana je jako bitna za postizanje što boljih rezultata i održavanje općeg zdravlja. Na sreću, počevši se baviti Crossfitom nisam morala mijenjati svoje prehrambene navike,jer oduvijek pazim da se hranim zdravo i da tijelo opskrbim svim važnim nutrijentima.

Na mojem jelovniku se uvijek nađe puno voća, orašastih plodova, sjemenki, povrća i žitarica. Obožavam voćne shake-ove u koje dodam jogurt ili svježi sir. Meso mi nije svakodnevna namirnica, zato proteine nastojim dobiti iz jaja, sireva, mahunarki, badema... Jedem često (svaka 2 sata)i uvijek si pripremam obroke.

9. Na kojim si natjecanjima do sada sudjelovala i kakve si uspjehe postigla?

Prije godinu dana sudjelovala sam na CrossFit Kupu „Spartanac“ u Beogradu. U konkurenciji od 10-tak cura, osvojila sam drugo mjesto, skupivši isti broj bodova kao i cura koja je pobijedila, čime sam bila prezadovoljna s obzirom da mi je to bilo prvo natjecanje u životu i zaista nisam znala što mogu očekivati od sebe.

Nakon toga, nastupila sam na Unique Gym Winter Challenge-u u Varaždinu. Iako su sudjelovale samo 3 cure (Nuša Zupanc, SLO, Tamara Zulim, Split i ja), ovo je bilo moje prvo ozbiljno natjecanje jer su treninzi bili na vrlo visokom nivou, a spomenute cure spadaju među najbolje u HR/SLO. Na tom natjecanju osvojila sam prvo mjesto.

U petom mjesecu održao se OrlandoFit Reebok Challenge u Zagrebu. Riječ je bilo o natjecanju za rekreativne vježbače (što znači da nije uključivalo najteže CrossFit elemente), ali je bilo kondicijski vrlo zahtjevno. Sudjelovalo je preko 20 cura iz nekoliko fitness centara iz Zagreba koji primjenjuju funkcionalni tip treninga sa svojim članovima. U tako brojnoj konkurenciji osvojila sam prvo mjesto.

CrossFit Split je u srpnju organizirao do sada najkompletnije CrossFit natjecanje u Hrvatskoj. Da bi sudjelovao na tom natjecanju, bilo je potrebno kvalificirati se (odraditi poprilično težak trening zadatak i biti u krugu najboljih). Samo natjecanje je trajalo dva dana i uključivalo je 8 vrlo teških trening zadataka (po 4 svaki dan). Nakon odlične borbe s najboljim curama iz Hrvatske i Slovenije (jedna od njih je bila i naša poznata gimnastičarka Tina Erceg koja je nastupila na OI u Pekingu i Londonu), osvojila sam prvo mjesto.

19. i 20. listopada ove godine CrossFit Nordic (Stockholm, Švedska) organizira najteže CrossFit natjecanje ove godine, na kojemu će nastupiti 55 muškaraca i 55 žena. Većina tih natjecatelja su vrhunski crossfitteri koji imaju (višegodišnje) iskustvo natjecanja na CrossFit Regionalsima. Nakon odrađena 3 kvalifikacijska zadatka, zauzela sam 31. mjesto te ću po prvi puta predstavljati Hrvatsku na jednom tako teškom i kvalitetnom natjecanju.

Marijana Posavec

10. Kako izgleda Crossfit natjecanje i od čega se sastoji?

U pravilu, natjecanja traju jedan ili dva dana i uključuju po 3-4 treninga. Što će biti na natjecanju (kakvi zadaci) odlučuje sam organizator, ali je najčešće riječ o zadacima koji testiraju izdržljivost, snagu, eksplozivnost i koordinaciju u najrazličitijim kombinacijama. Natjecanje se odvija u dvije kategorije (muška i ženska) na način da najprije cure odrade svoj prvi zadatak, a nakon njih idu dečki. Isti princip se primjenjuje i u narednim zadacima.

Ono što je vrlo bitno naglasiti je da svaki natjecatelj ima svog suca!! To znači da, u prosjeku, na natjecanju mora biti najmanje 5, a vrlo često i 10 ili više sudaca. Razlog za to leži u činjenici da svaki zadatak sadržava više različitih elemenata koji se moraju odraditi, a svaki element je točno definiran po pitanju svog izvođenja. Uloga suca je da gleda svog natjecatelja na svim zadanim elementima i da prosuđuje jesu li elementi odrađeni po zadanim pravilima. Svaki elemet koji se ne odradi po pravilima sudac ne broji i natjecatelj ga mora ponoviti. Što je više nepravilnih ponavljanja, to se natjecatelj više umara (jer ih mora ponoviti), a odmah je i vrijeme koje je potrebno za odraditi sve zadane elemente puno duže. Duže vrijeme znači slabiji rezultat.

Jednostavan primjer jednog zadatka s natjecanja bi mogao biti: što brže istrčati 800m, odmah zatim napraviti 50 zgibova, 100 sklekova (prsa do poda), 200 čučnjeva (stražnjica nisko dolje) te zatim ponovno istrčati 800m.

11. Koje savjete bi dala svima onima koji se žele početi baviti Crossfit-om?

Kao prvo, jako je važno da se osoba odluči kojom vrstom CrossFit-a se želi baviti: rekreativnim ili natjecateljskim. To ponajprije ovisi o vlastitim motivima i ambicijama, ali isto tako i o stupnju treniranosti i tjelesne kondicije.

Svima onima koji se odluče za natjecateljski CrossFit savjetujem da budu vrlo strpljivi i uporni jer je to jedini način da kontinuirano napreduju. I ako imaju tu mogućnost, neka pronađu kvalitetnog trenera i kvalitetne trening partnere koji će ih potaknuti da na svakom treningu daju najbolje od sebe.

No bez obzira o kojoj vrsti CrossFit-a je riječ, vjerujem da će se svidjeti velikom dijelu onih koji ga probaju jer je vrlo zanimljiv i dinamičan, i što je mnogima dosta bitno, rezultati se dosta brzo primjećuju.

12. Koliko je razvijen Crossfit u Hrvatskoj, koliko klubova ima i trenera?

Iako dosta kasnimo za Amerikom i zapadnom Europom, CrossFit se u posljednje vrijeme dosta brzo širi i razvija u Hrvatskoj. Trenutno imamo 4-5 licenciranih CrossFit centara, ali sve više „običnih“ fitness centara primjenjuje jednostavnije oblike CrossFit-a (funkcionalni trening s vlastitim tijelom i gore navedenim rekvizitima, na zadani broj rundi/serija ili na vrijeme). Osobno smatram da će u narednih 2-3 godine CrossFit postati svakodnevno prisutan oblik treninga diljem Hrvatske te da će se pojaviti dosta novih natjecatelja i u muškoj i u ženskoj konkurenciji.

13. Koje je sljedeće natjecanje na kojem ćeš nastupiti i kako te naši FITovci mogu pratiti?

Kao što sam ranije navela, moje prvo sljedeće natjecanje je u Švedskoj (Stockholm) gdje ću odmjeriti snage s ponajboljim crossfittericama iz Europe (http://nordicshowdown.com/). Natjecanje će se održati 19. i 20. listopada i ovim putem pozivam sve zainteresirane FITovce da me podrže i prate putem weba i/ili Facebooka jer će mi biti potrebna sva pomoć da preživim… :)

14. Marijana ima li još nešto što bi željela reći našim FITovcima?

Trenirajte jako, budite hrabri i ambiciozni, i vjerujte u sebe jer svatko od nas može postići daleko više nego to mislimo. Kažem to iz vlastitog iskustva! :)

Kako izgleda jedan dio treninga možete vidjeti u priloženim video materijalima:

Objavljeno 18.10.2013.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!