Body tehnika - budućnost klasičnog pilatesa, 2.dio

Image

Prvi dio ovog istraživanja te osnovne informacije o Body tehnici pogledajte u prvom dijelu članka.

Sljedeća i zadnja varijabla, koju ćemo ovdje spomenuti, je direktno povezana s prethodnima, a govori o potrošnji kalorija za vrijeme vježbanja (40 minuta). Za očekivati je da će se potrošnja kalorija povećati za vrijeme dužeg perioda povećane frekvencije broja otkucaja srca. Ako vrijeme trajanja sata klasičnog pilatesa povećamo na 60 minuta, otkucaji srca i vrijeme provedeno u aerobnoj zoni vježbanja se neće promijeniti, ali će zbog dužeg trajanja sata potrošnja kalorija biti nešto veća.

Bodytehnika

Danas se smatra da je poželjno sudjelovati u bilo kakvoj aktivnosti koja se može svakodnevno obavljati, čiji je intenzitet nalik onom kod brzog hodanja i u kojoj je potrošnja kalorija oko 4-7 kcal/min.

Dovoljna potrošnja kalorija, uz pravilnu ishranu, je glavni preduvjet za kontrolu tjelesne težine. Analizom potrošnje kalorija u pojedinoj dobnoj skupini, ustanovit ćemo potrošnju energije kod klasičnog Pilatesa i Body tehnike.

Tablica 4.

Bodytehnika istraživanje

U tablici 4. vidimo da je potrošnja energije kod obje starosne grupe skoro jednaka.

Ako usporedimo potrošnju kalorija obaju tehnika s potrošnjom kalorija nekih dobro poznatih aktivnosti, to izgleda ovako:

  • klasični pilates ostvaruje prosječnu potrošnju kalorija od 2.5 kcal/min što je adekvatno potrošnji kalorija pri laganom hodu, vrtlarstvu ili usisavanju prašine
  • body tehnika ostvaruje prosječnu potrošnju od 5 kcal/min što odgovara potrošnji kalorija pri brzom hodu, vožnji bicikla ili plivanju

Osim navedenih istraživanja važno je napomenuti da se body tehnika stalno razvija i nadograđuje kako bi se prilagodila zahtjevima današnjeg društva.

Kako ne postoje dvije iste osobe (izgledom, građom, motorikom, inteligencijom, motivacijom..), tako je i besmisleno pristupati svakom pojedincu s istim izborom vježbi.

Upravo iz tog razloga, body tehnika uvodi princip raznovrsnosti, težeći tome da svaki sat mora predstavljati nove motoričke izazove za vježbače. Svaki sat koriste se različite vježbe i rekviziti – popularnim loptama i trakama iz klasičnih škola, body tehnika kao novitet dodaje vježbe uz švedske ljestve te akupresurne rekvizite, disc-o-sit jastuke, glide-ove i slično. Posljedica toga je da se broj vježbi body tehnike unutar jednog sata penje i do 80, a sveukupni broj i preko 2500 čime je osigurana raznovrsnost satova.

Uz tako široki spektar vježbi, body tehnika ima jednostavan cilj, a to je povratak tijela u optimalnu tjelesnu posturu. Svaka vježba ima kombinirane faze snaženja i istezanja za mišiće koji omeđuju zglobove u određenom omjeru i tako ponovno dovodi zglob u ravnotežni centar.

Većina populacije (bili rekreativno aktivni, ili ne) tijekom dana aktiviraju svoj posturalni sustav (uspravljanje, hod, nagibanje, sijed..), što iziskuje konstantnu statičku i dinamičku interakciju mišića, pod budnim okom živčanog sustava. Način na koji gravitacijska sila djeluje na tijelo u navedenim pozicijama, razlikuje funkcionalan mišić od onog sklonog ozljeđivanju.

Pa tako analizirajući ljudski pokret, njegove reakcije i držanje, može se uočiti da tijelo funkcionira mobilizirajući se unutar osam osnovnih gibanja: čučanj, iskorak, sagibanje, guranje, povlačenje, zaokretanje, hodanje i trčanje. To su prvotni standardi osnovnog gibanja, a cilj je sata body tehnike osigurati kvalitetno izvođenje svakog od navedenih kretanja.

Na taj se način tijelo tretira takozvanim višezglobnim vježbama, što rezultira većom aktivacijom središnjeg živčanog sustava. To nas pak dovodi do sljedećeg inoviranog detalja koji uvodi body tehnika ; principa cjelovitosti: na osnovu utvrđivanja posture i eventualne zglobne neravnoteže, u plan treninga body tehnike valja uključiti kardiorespiratorni sustav preko senzo-motorički zahtjevnih vježbi.

Gledajući s pozicije funkcionalnih sposobnosti (kardiorespiratorni sustav), tjelovježba je neposredan učinak aktivnosti sustava za kretanje, pri kojem u mišićima oslobođena energija djeluje na kosti (mehaničke poluge ljudskog organizma). Prijenos hranjivih tvari i kisika dešava se preko kardiovaskularnog sustava, tako da je aerobnu komponentu unutar body treninga gotovo nemoguće izostaviti iz jednadžbe.

Naime, glavni razlog zbog kojeg se klasična verzija pilatesa ne može ubrajati u sveobuhvatne rekreativne aktivnosti je odsustvo aerobnog vježbanja tijekom sata, s minimalnim razvojem dinamičkih motoričkih sposobnosti.

Iz tog razloga body tehnika uvodi stojeću poziciju koja ima još jedan pozitivan atribut, a to je da se brže primjećuju rezultati pravilnog uspravnog stava u svakodnevnom životu. Holistički princip body tehnike pri modeliranju treninga zahvaća ukupno opterećenje povoljno za razvoj kondicijskih sposobnosti i povezuje nizove kretanja u dugotrajan i doziran režim rada, tako da spada u aktivnosti umjerenog intenziteta. Takav način treninga zahtjeva aktiviranje optimalnog broja motoričkih jedinica i pokretanje kardiovaskularnog sustava.

Promatrajući body tehniku s pozicije primjenjivosti i prilagodljivosti na svakodnevne uvjete rada i života, potencijalnog klijenta treba upoznati s osnovnim zakonitostima djelovanja sila gravitacije na njegov koštano-mišićni sustav. Za visoku razinu tjelesne izvedbe potrebno je istovremeno trenirati živčani sustav i izbalansirano djelovati na mišićni sustav.

Bodytehnika

Za poboljšanje neurološke reakcije body tehnika koristi vježbe propriocepcije (koordinacijska dimenzija ravnoteže), te vježbe za pravilnu statičku i dinamičku posturu. Na taj način ova tehnika daje uvijek nove motoričke zadatke kako bi osigurala stalan neurološki ulaz novih informacija iz okoline i analogno tome stalan drugačiji izlazni produkt u vidu motoričke reakcije. Tu smo došli do još jednog važnog inoviranog principa koji se nudi ovim načinom vježbanja; princip zabave, zbog kojeg se osigurava visoka razina psihološkog opterećenja odgađajući pojavu monotonije i dosade.

Glavni cilj ovog članka upravo je ukazivanje na filozofiju body tehnike, a to je tretiranje tijela u trodimenzionalnoj, promjenjivoj i nestabilnoj okolini što rezultira pravilom posturom zglobnih tijela, te automatizmom pravilnog funkcioniranja tijela u svakodnevnim situacijama.

Objavljeno 24.11.2009.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!