Akcija - sve bučice na popustu i do -30%

Kako tenisice utječu na kvalitetu trčanja?

Image

Ako ste trkač ili se bar povremeno bavite trčanjem, znate koliko je važno imati dobre tenisice. Stopala su tijekom trčanja pod velikim pritiskom, pa se od tenisica očekuje velika podrška i pozitivan utjecaj na smanjenje rizika od ozljede.

Ako ste početnik ili jednostavno nikada niste previše razmišljali o važnosti dobrih tenisica za trčanje, u nastavku vam donosimo odgovor na pitanje: Kako tenisice utječu na trčanje?

trcanje

Tenisice daju zaštitu stopalu

Iako je funkcija sve obuće da štite stopalo od neravnog terena, tenisice za trčanje pružaju dodatnu zaštitu tijekom dugotrajnog trčanja po neravnom ili različitom terenu. Ove tenisice se proizvode s posebnim tehnologijama koje apsorbiraju udarce i daju stopalu mekanu i udobnu podlogu.

Tenisice za trčanje često imaju mekše potplate koji daju stabilnost. Ipak, upravo radi ovoga ove se tenisice nešto brže troše pa je bitno redovno ih provjeravati i mijenjati na vrijeme.

Pojednostavljeno, tenisice za trčanje onemogućavaju da težina tijela stvara pritisak na zglobove, pete i prste, već je težina ravnomjerno podijeljena uz izbjegavanje štetnog utjecaja terena.

Uz kvalitetne tenisice trčanje će biti bolje i učinkovitije

Kvalitetne tenisice pozitivno utječu na trkačke performanse. Jednostavno, ako vam je stopalo udobno smješteno i ne osjećate ni bolove ni nelagodu tijekom trčanja, trčat ćete i brže i duže, u usporedbi s time da trčite u tenisicama koje su vam neudobne.

trcanje

Loša obuća kao faktor rizika od ozljede

Ako se uputite u kupovinu kvalitetnih tenisica za trčanje, a pritom se dosad niste bavili njihovim proučavanje, iznenadit ćete se tehnologijama, materijalima i dizajnom koji danas krase dobre trkačke tenisice. Razvoj tenisica svakako je pridonio smanjenju rizika od ozljeda, no komparativnih studija je malo jer je na broj ozljeda utjecao i niz drugih faktora (godine, težina, razina utreniranosti i sl.).

Iako ćete u specijaliziranim trgovinama trkačkom opremom pronaći tenisice za različite tipove stopala, malo je dokaza da bi odabir tenisica prema stopalu mogao utjecati na rizik od ozljede.

Postoje tri osnovne varijacije tipa stopala: pes planus (spušteno stopalo), pes cavus (udubljeno stopalo), i neutralno stopalo. Kod spuštenih stopala koja su sklona pronaciji pretpostavlja se da je bolje nositi stabilne tenisice s većim kontrolom pokreta. Udubljena su stopala sklona supinaciji te se pretpostavlja da ovdje treba dati tenisicama koje daju amortizaciju. Za neutralna stopala se previđa optimalnima nositi tenisice koje balansiraju između stabilizacije i amortizacije.

Studija koju su proveli Richards i sur. bavila se pitanjem može li odabir obuće za trčanje prema tipu stopala prevenirati ozljede donjih ekstremiteta. Ipak, kako stoji u zaključku studije nije pronađena veza da odabir tenisica prema tipu stopala imalo utječe na smanjenje rizika od ozljeda.

No, ono što je studijama potvrđeno jest da tenisice treba mijenjati nakon određenog broja kilometara te da tenisice gube na kvaliteti s korištenjem. Nakon istrčanih 80 kilometara, nova obuća za trčanje izgubi 15% od ukupne sposobnosti apsorpcije sile (amortizaciju) dok 40-50% svoje sposobnosti apsorpcije sile izgubi nakon istrčanih više od 400 kilometara, navode Cook i sur. Stoga, stručnjaci savjetuju da tenisice za trčanje treba mijenjati nakon svakih 400 kilometara.

Također, savjetuje se za trčanje koristiti 2 različita para tenisica. Studija koju su proveli Malisoux i sur. pokazala je da su trkači koji alterniraju između 2 para različite obuće u manjem riziku od ozljeda od onih trkača koji koriste 1 par obuće za trčanje. Studija je dokazala da su trkački koji su koristili 2 para različite obuće za trčanje imali 39% manji rizik od trkačkih ozljeda.

Zaključak

Iako su kvalitetne tenisice često visoka investicija, ako ste trkač, s tenisicama zaista ne biste smjeli štedjeti. Udobne i kvalitetne tenisice će vam trčanje učiniti udobnijim i učinkovitijim i čuvat će vas od ozljeda, a to zaista vrijedi te visoke cijene.

trcanje

Reference:

  1. Richards CE, Magin PJ, Callister R. Is your prescription of distance running shoes evidence-based? Br J Sports Med. 2009 Mar;43(3):159-62.
  2. Cook SD, Kester MA, Brunet ME. Shock absorption characteristics of running shoes. Am J Sports Med. 1985 Jul-Aug;13(4):248-53.
  3. Malisoux L, Ramesh J, Mann R, Seil R, Urhausen A, Theisen D. Can parallel use of different running shoes decrease running-related injury risk? Scand J Med Sci Sports. 2015 Feb;25(1):110-5.

Objavljeno 10.07.2021.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!