Kako ne odustati kad prekršite dijetu?

Image

Ako ste ikada bili na dijeti, znate kako je lako zgriješiti i pojesti nešto što vam nije po planu prehrane. Od toga da pojedete veću količinu namirnica od propisanih pa time i povećate kalorijski unos, od toga na propustite planirani trening do toga da jednostavno pokleknete i pojedete nešto što ne smijete, a za čime ste jako žudjeli, poput neke čokolade, slastice ili sladoleda. No, što je važno učiniti kada se te greške dogode?

Naime, propusti vezani uz dijetu jako često dovedu do toga da se greške zaredaju i da u jednom trenu shvatite da ste od dijete potpuno odustali. No, kako prihvatiti da se greške događaju gotovo svima i da one ne trebaju značiti ni gubitak motivacije ni odustajanje već upravo suprotno, kako ih prihvatiti i ustrajati u stjecanju zdravijih prehrambenih i životnih navika?

dijeta

Promijenite perspektivu

Dakle, pojeli ste što niste smjeli. Ili ste preskočili par treninga zaredom. Iako vam se čini kao da ste napravili nepopravljivu pogrešku, bitno je da razmislite n samo o uzrocima, već i o osjećajima koji vas sada obuzimaju. Negativan stav je najbolji recept za odustajanje. Ako si nabijate grižnju savjesti vrlo brzo ćete sami o sebi misliti da niste sposobni izgubiti višak kilograma i držati se dijete.

Jedan od načina da spriječite ovakav razvoj događaja je da promijenite perspektivu i u ovom posrtaju vidite nešto pozitivno. Primjerice, ako ste pojeli nešto slatko što niste smjeli, buduće sa sobom imajte neku zdravu slasticu da u trenutku krize izbjegnete ponavljanje pogreške. Ako ste pojeli previše hrane, ubuduće si uzmite manji tanjur i dogovorite se sa sobom da nema dosipanja hrane nakon prvog uzimanja.

Stoeber i Janssen su potvrdili da je pozitivna perspektiva najučinkovitiji način borbe sa malim padovima i posustajanjima. Pozitivna perspektiva ili isticanje pozitivnoga u datoj situaciji pomaže ljudima u stvaranju pozitivnog stava i zadovoljstvu sa svakodnevnim situacijama.

Umjesto negativnog doživljavanja malih pogrešaka bitno je fokusirati se na razumijevanje pogreške i izvlačenje pozitivnoga iz nje. Realno, sitne pogreške neće napraviti nenadoknadivu štetu, upravo suprotno, treba ih doživjeti kao povremene nagrade za dosad uloženi trud.

Dodatno, u procesu mršavljenja iznimno je bitno održati pozitivan stav prema svojim naporima i sposobnosti uspjeha. Ukoliko imate samopouzdanja i motivacije, nema sumnje da ne dosegnete zacrtani cilj.

dijeta

Osvijestite svoje slabosti

Tijekom procesa prihvaćanja pogrešaka koje se događaju tijekom provedbe dijete važno je osvijestiti da se one događaju svima. Naime, umjesto negiranja vlastitih slabosti i pogrešaka, osvijestite vaše slabe točke i potražite rješenje. Ako znate da između glavnih obroka lako posegnete za čokoladicom, uvijek uza se imajte orašaste plodove i kada ogladnite pojedite par badema ili lješnjaka i spriječite pogrešku.

Umjesto da negirate ili ignorirate pogreške koje ponavljate, prihvatite trenutke u kojima ste slabi, pripremite se na njih i planski ih spriječite. Ukoliko najčešće griješite s dijetom tijekom vikenda kada imate puno slobodnog vremena, pronađite si neku zabavu koja će vam biti pozitivna distrakcija od razmišljanja o hrani i tome što vam se jede.

dijeta

Mijenjajte navike jednu po jednu

Učinkovito mršavljenje ili održavanje željene tjelesne težine direktno ovise o prihvaćanju zdravih životnih navika, a to prihvaćanje je često težak i duh proces. Promjena dosadašnjih loših i nezdravih navika i prevelik broj novih pravila često je upravo izvor pogrešaka i najveća poteškoća u realizaciji cilja.

Naime, jako puno svakodnevnih aktivnosti i radnji su dio naših navika, uključujući o one radnje koje utječu na naše zdravlje, tjelesnu težinu i općenito, formu. Prema studijama, čak 40% svakodnevnih aktivnosti su navike koje ponavljamo, iz dana u dan. Da bi neka radnja postala navika potrebno je ponavljati je iz dana u dan.

Isto tako, i nova i zdravija pravila treba ponavljati iz dana u dan, da bi vam postala navike. A ako ste na početku procesa mršavljenja i pred sobom imate cijeli popis pravila i radnji koje biste trebali usvojiti, a koji se drastično razlikuju od vaših dosadašnjih navika, velika je šansa da ćete odustati i prije nego što se počeli. No, postoji rješenje.

Umjesto da pokušate preko noći svoj život i dosadašnje navike izbrisati i krenuti s novim pravilima, fokusirajte se na uvođenje promjena jednu po jednu. Primjerice, svaki ponedjeljak unesite jednu novu promjenu: prvi tjedan izbacite sva gazirana pića, sljedeći tjedan krenite s 30-minutnim hodanje prije spavanja, tjedan nakon toga izbacite slatkiše… na ovaj način ćete promjene lakše podnositi i imati veću šansu za postizanje željenog rezultata.

Iako će vam se ovaj način činiti kao jako spor, čak i ove naoko male promjene značit će veliko poboljšanje za vaše zdravlje. A protekom vremena, usvojit ćete nove navike, jednu po jednu, bez prevelikog stresa i drastične životne promjene.

dijeta

Vježbajte samoprihvaćanje

Česta je situacija kod osoba na dijeti da pojedu nešto što ne smiju, pa umjesto da stanu na tome, dan se završi tako da se pojelo sve što se stiglo, u ogromnim količinama. Ako ste pojeli jedan kolač, pogriješili ste. Ali ako ćete nakon toga pojesti cijeli protvan kolača, tada je to ozbiljan problem.

Studija koju su proveli Kim i Gal pokazala je da vježbanje samoprihvaćanja ne smo da ima pozitivan učinak na osjećaj vlastite vrijednosti, već može i smanjiti ponašanje koje dovodi do sabotaže vlastitih želja. U nizu od pet različitih eksperimenata, osobe koje su vježbale samoprihvaćanje su znatno manje pokazale autodestruktivno ponašanje te se lakše fokusiraju na životna područja u kojima je potrebno napredovanje.

Kada se govori o provedbi dijete, učenje o sebi i prihvaćanje vlastitih pogrešaka pomaže u prevladavanju pokušaja vlastite sabotaže. Umjesto da sami sebe bojkotirate i vraćate se starim navikama, prihvatite svoje pogreške i radite na tome da ih lakše prevladate kad se pojave u budućnosti.

Gubljenje viška kilograma i pridržavanje planu prehrane nije nimalo lagan zadatak, ali ako sami sebe usporavate i otežavate napredak, onda je taj proces gotovo nemoguć. Naučite kako prihvatiti pogreške jer se one događaju svima, prihvatite sami sebe i nakon svake pogreške razmislite o njezinim uzrocima te je spriječite sljedeći put kad iskrsne. Polako gradite zdrave navike i strpljivo radite na sebi u stvaranju jednog novog i zdravijeg načina života.

dijeta

Reference:

  1. Kim, S. Gal, D. From Compensatory Consumption to Adaptive Consumption: The Role of Self-Acceptance in Resolving Self-Deficits. Journal of Consumer Research, Volume 41, Issue 2, 1 August 2014, Str. 526–542
  2. Stoeber, J. Janssen, DP. Perfectionism and coping with daily failures: positive reframing helps achieve satisfaction at the end of the day. Anxiety, Stress, & Coping. An International Journal. Volume 24, 2011 - Issue 5. Str. 477-497

Objavljeno 24.04.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
3
0
Podijeli s prijateljima!