Sanja Žuljević: Pretilost se ne rješava restriktivnom dijetom, već pronalaskom uzroka!
Lifestyle

Sanja Žuljević: Pretilost se ne rješava restriktivnom dijetom, već pronalaskom uzroka!

Sanju Žuljević javnost je imala prilike upoznati kao jednu od trenerica emisije Život na vagi. No, ova svestrana trenerica je puno više od lica s malih ekrana. U razgovoru sa Sanjom doznali smo ponešto o njenom slobodnom vremenu, treninzima i prehrani kojima ona održava svoju zavidnu figuru, radu s ljudima i  porukama koje ona želi uputiti svima koji se bore s viškom kilograma. 

Pozdrav Sanja. Kako bi se ti predstavila našim čitateljima? Tko je Sanja Žuljević, osim što je trenerica u emisiji Život na vagi?

Po struci magistar kineziologije, predavač na Učiteljskom fakultetu (što je privremeno na pauzi zbog ostalih obaveza), ali po meni je bitnije da sam zaljubljenica u prirodu, pješčane plaže, jedrenje i surfanje, putovanja, istraživanje što različitijih kultura te veeeeliki gurman.

Sanja Zuljevic

Nositeljica si Bodyshred® licence. O kakvom se tipu treninga radi i koja je njegova prednost pred drugim tipovima treninga?

BODYSHRED je zaštićeni koncept treninga jedne od najuspješnijih i najpoznatijih svjetskih trenerica Jillian Michaels. To su specifični kružno-intervalni treninzi, višeg intenziteta, zabavni i efikasni.

Svaki trening je podijeljen u sekcije od tri minute treninga snage, dvije minute kardio dijela te jednu minutu core vježbi. U uvodnom dijelu se usvajaju i ispravljaju pokreti i vježbe koje će se koristiti u 30-minutnom, glavnom dijelu non-stop treninga, te se trening zatvara s 10-15 minuta kvalitetnog stretchinga.

To je metabolički trening koji je prvenstveno namijenjen topljenju masnog tkiva, definiciji mišića, ubrzavanju metabolizma te cjelokupnoj transformaciji organizma u obliku dramatičnog povećanja zdravlja općenito i sportske izvedbe.

Metaboličkim treninzima kao takvima, primarni zadatak je ubrzavanje metabolizma. Zasniva se na fiziološkom odgovoru i prije svega utječe na energetske sustave organizma. Ubrzan rad srca, visoki intenzitet, kratke pauze, angažiranje cjelokupne muskulature tijela su njegove glavne karakteristike, a uz to javlja se EPOC (excess post-exercise oxygen consumption) – povećana konzumacija kisika i nakon vježbanja, gdje on ubrzano radi, troši energiju i sagorijeva kalorije još dugo nakon treninga.

Trenerica si u emisiji Život na vagi, što misliš koji su najvažniji zadaci koje natjecatelji moraju izvršiti da bi uspjeli u naumu da skinu što više kilograma?

Najbitnija stavka u slučaju kandidata 'Na vagi' je da su ODLUČILI da žele skinuti toliki višak i da to žele napraviti, odnosno naučiti kako to učiniti - jednom zauvijek. Jer, u njihovom slučaju nije pitanje toliko matematike unosa i potrošnje, već otkrivanje uzroka zašto se toliki disbalans prvenstveno događa, konstantno, iz dana u dan.

Jer, najlakše je napraviti rezultate na način da se ljudi stave u izolirane i idealne uvjete, puno treniraju i zdravo se hrane. Naravno da rezultati neće izostati. Ali ono što oni moraju sa sobom rješavati su upravo 'zadaci' koji se tiču razloga zašto su se u tu situaciju uopće i doveli.

Najbitnija stvar, s kojom ja osobno započinjem svaku novu suradnju, jest ta da osobama objasnim psihološke i fiziološke uzroke pretilosti, objasnim da je tijelo naš najbolji prijatelj, a 'debelo' je zato što nas na taj način štiti. Tek kada 'shvati' da to više nije potrebno, tek tada će zaista i otpustiti viškove, a mi ćemo moći održati tijelo u balansu.

Drugim riječima, treba se prvo stvoriti odnos s tijelom (jer u većini slučajeva to izostaje ili ga se 'kažnjava') i naučiti kako s njim 'razgovarati'.

Tijelo i um su povezani, trenuci guranja preko granica na treninzima i općenito izbacivanje iz 'zone komfora' s tjelesnom aktivnosti, kod pretilih osoba će kad-tad isprovocirati emotivno-psihičku reakciju. Bez obzira na koji način je do toga došlo, to je ono što je potrebno da bi se riješio pravi uzrok viška kilograma: Za to se moraju itekako osvještavati putem, a ne samo 'ubijati se' treningom, te na taj način ponovo, samo novom metodom, 'kažnjavati' svoje tijelo. 

Dakle, emotivno osvještavanje i ispravne informacije, to su najbitniji zadaci koje natjecatelji moraju savladati, zbog sebe.

Sanja Zuljevic

Što bi savjetovala gledateljima sa sličnim problemima, odakle da krenu?

Praktično, savjetujem da se krene istovremeno s promjenom prehrane i vježbanja, lakše je tako, rezultat je brži i motivacija jača. Što se tiče vježbanja, neka se za početak krene s najobičnijim hodanjem bržeg tempa, pa se kasnije može dodavati vođeni trening.

Isto tako, ne savjetujem samostalni trening u teretani ako niste iz svijeta sporta, mislim da je puno mudrije krenuti na grupne vođene treninge. Budite dosljedni i redoviti, barem 3 puta tjedno, ali bi bilo super da svaki dan imate makar pola sata hoda.

Matematika unosa i potrošnje hrane nije primarna, primarno je da jedete raznolike nutrijente, 'pravu' hranu, koja nas hrani i gradi, a što manje umjetno proizvedenu. Puno svježeg voća i povrća, proteina i zdravih masti.

INFORMIRAJTE SE, danas su sve informacije dostupne. JEDITE DA BISTE MRŠAVJELI, nemojte gladovati i biti na dijetama, ne preskačite obroke! Jedite više puta u danu (5 je idealno). Pijte puno obične vode, cijeli dan, ali ne i za vrijeme obroka. Izbacite gazirana pića.

Također, od srca im savjetujem da jasno definiraju svoj 'Zašto'. Npr. zašto želim izgubiti kilograme? I onda na svoj odgovor neka se ponovo upitaju Zašto i ponovo...sve dok odgovor ne bude dovoljno snažan da im 'oduzme dah', jer će tek tada imati ono za što se mogu primiti u trenucima krize.

I apsolutno ću iskoristiti priliku da od srca ispromoviram i poručim ljudima da se uključe u naš online projekt #KLADIMSENASEBE još ovaj tjedan dok prijave traju jer osmislili smo ga upravo iz razloga da pomognemo što je više moguće ljudima baš u kontekstu svega gore navedenog prilikom gubitka kilograma. Osmislili smo cijeli koncept s potporom, motivacijom, organizacijom, individualnim planovima prehrane te metaboličkim treninzima koje osobno provodim, a snimljeni su u realnom vremenu od cca 35 minuta.

Sanja Zuljevic

Koja je po tebi optimalna tjelesna aktivnost za osobe s prekomjernom težinom?

Evo kao što prethodno napomenuh, treba započeti s hodanjem, nordijskim još bolje, plivanjem te ubacivati kratke intervalne boosteve s dizanjem intenziteta. S vremenom mijenjati omjere ovih kretanja te ubacivati prilagođene funkcionalne, odnosno metaboličke treninge, pa kombinirati.

Nikako ne raditi treninge s dizanjem dodatnih težih kilaža, kao niti izvoditi vježbe s velikim brojem ponavljanja. Treba biti maštovit, raditi većinom sa svojim tijelom kompleksne vježbe, koje uključuju cjelokupnu muskulaturu.

Koji je prvi savjet vezan uz dijetu koji daješ klijentima s prekomjernom težinom?

Da moraju jesti da bi mršavjeli te da nikad više ne idu na nikakve restrikcijske dijete! Objasnim im fiziološke razloge zadržavanja viška kilograma u trenucima kad tijelo gladuje i objasnim 'sveto trojstvo' prehrane - sve to će biti detaljno predstavljeno u #KLADIMSENASEBE.

Koja je tajna tvoje super forme?

Hahaha, hvala!  Mislim da je stvar u balansu, treninga i odmora, zdrave prehrane i one 'za gušt', posla i slobodnog vremena...

Želim reći da je izuzetno bitno da smo većinu vremena 'ispravni' i aktivni, ali da je jedan od najbitnijih sastojaka dobre forme (u najširem smislu) prihvaćanje stvari na ispravan način, uživanje u životu i „no stress“ stav. Mislim da ljudi općenito nisu u potpunosti osvijestili da se mi oblikujemo iznutra pa izvana, a ne obrnuto.

Sanja Zuljevic

Koliko često treniraš i kakve sve treninge radiš?

Ljudi ne vjeruju kada im kažem da uopće ne treniram koliko oni misle, ali u svakom slučaju to je ovih dana cca 3 puta tjedno. Što se tiče gdje i što treniram, ukoliko se ne ubacim i odradim koji od svojih treninga s nekom od grupica, onda obavezno odem i odradim svoj treking trening na Sljemenu, na to sam 'navučena', čak mislim da je više u pitanju kretanje po prirodi od samog treninga.

Uzimaš li neke dodatke prehrani i koje smatraš neophodnima?

Po tom pitanju sam jako 'prirodno' orijentirana. Naravno da ću preporučiti klijentima proteinski shake, ali više se volim držati dodatka prehrani kroz konzumaciju zdrave hrane, superhrane, puno voća i povrća, što je više moguće kupovanja po OPG-ovima, domaćih i provjerenih mesnica i ribarnica.

Ali svakako i obavezno napominjem da se konzumira proteinski shake - osobno preferiram konoplju, magnezij, mineralne dodatke, a ostalo po individualnim stanjima i potrebama.

Opiši nam jedan svoj dan u kontekstu hrane i treninga: što si jela u svim obrocima u tom danu i kako izgleda jedan tvoj trening?

Ne preskačem obroke, dapače jedem dosta, ali maksimalno držim pod kontrolom prazne kalorije. Ono što je bitnije od kvantitete jest kvaliteta, tako da pazim na unos živih namirnica, proteina i zdravih masti. Volim popiti čašu vina nakon obroka te shake mix s konopljom nakon treninga, ostale napitke ne konzumiram uopće (osim prirodnih izotonika i poneke pivice.

Mislim da sam po pitanju koncepta treninga već dala neke odgovore, ali bazično, ako nije trekking po šumi, to su funkcionalni treninzi, s malim do nikakvim pauzama, visokog intenziteta u prosjeku s izuzetno puno različitih i ne-previše ponavljajućih vježbi. Možete slobodno baciti oko na jedan od takvih treninga na mom Youtube kanalu, a 24 nova treninga su snimljena u sklopu #KLADIMSENASEBE projekta, koji su prilagođeni svima.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 09.05.2018
Piše:
Zorana Jagodić