Božićna akcija: iskoristi do 40% popusta na sve kreatine i aminokiseline!

Koliko je važno kakva vam je stolica?

Image

Kako zbog neugode, kako zbog neznanja, mnogi ne obraćaju pažnju na svoju stolicu, kao ni na njezinu učestalost. No, stolica je jedan od najboljih pokazatelja stanja probavnog sustava i pravovremene reakcije na zamijećene promjene u stolici mogu poboljšati zdravlje probavnog sustava, prevenirati niz bolesti, a u nekim težim slučajevima i - spasiti život.

Dakle, iz pogleda na vašu stolicu možete utvrditi niz činjenica: potvrditi zdravlje vašeg probavnog sustava, ali i zamijetiti promjene i reagirati pravovremeno, prije nego se pojave i drugi simptomi promjena nastalih u probavnom sustavu.

toalet

Naime, kvalitetna stolica pokazatelj su ne samo dobrog zdravlja već i dobre fizičke forme. Primjerice, ona može biti pokazatelj:

  • snažnih mišića corea
  • dobrog rada gastrointestinalnog sustava
  • dovoljnog unosa vlakana i drugih nutrijenata
  • balansa hormona
  • zdrave crijevne flore
  • zaštićenosti od prekomjernog stresa

Istovremeno, ako stolica ne izgleda dobro, to može biti pokazatelj niza negativnih činjenica, poput:

  • loše kvalitete hrane
  • povećanog stresa i anksioznosti
  • nedovoljnog unosa tekućine
  • intolerancije na neku namirnicu
  • nedovoljne tjelesne aktivnosti
  • nekog zdravstvenog poremećaja

U ovom tekstu donosimo 6 činjenica na koje morate obratiti pozornost kad se govori o kvaliteti vaše stolice.

voce

Kako provjeriti kvalitetu stolice?

Postoji nekoliko pitanja koje si trebate postaviti kad razmišljate o kvaliteti svoje stolice.

Koliko često imate stolicu?

Prema savjetima liječnika, 1-3 stolice dnevno su idealna učestalost pražnjenja crijeva.

Kako se osjećate tijekom pražnjenja crijeva?

Ako večer ranije niste jeli posebno začinjenu hranu, pražnjenje crijeva treba biti brzo i bezbolno. To treba podrazumijevati izostanak bilo kakvog naprezanja ili i nekontrolirano brzog pražnjenja u obliku proljeva.

Kakve je boje vaša stolica?

Zdrava stolica je smeđe boje. Boja stolice dolazi od žuči koja emulgira prehrambene masnoće i pomaže nam ih probaviti. Međutim, možete zamijetiti neke normalne dnevne promjene, kao što su zelena stolica nakon jela lisnatog zelenog povrća, ili crvena nakon unosa cikle.

Kakav je miris vaše stolice?

Promjene u mirisu stolice mogu biti pokazatelj nekih promjena u funkcioniranju probavnog trakta, pa obratite pozornost i na miris.

Tone li ili pluta?

Zdrava stolica može oboje, ali je pokazatelj omjera masti i vlakana u stolici. Naime, stolica bogatija vlaknima tone, a ona puna masti pluta.

Zbog hrane koju jedete, stolica se može mijenjati iz dana u dan, što ne treba biti uzrok panike. No, dugotrajne i učestale promjene u stolici mogu biti pokazatelj nekim zdravstvenih problema, pa na njih treba obratiti pozornost i reagirati na vrijeme.

zdrava hrana

Obratite pozornost na sljedećih 6 poruka koje možete iščitati iz vlastite stolice:

1. Crijeva vam ne rade dobro

Većina gastrointestinalnog trakta je mišićno crijevo koje gura hranu peristaltikom, ritmičnim mišićnim kontrakcijama koje funkcioniraju nalik stiskanju paste za zube. Kako hrana putuje kroz ovo crijevo, ona se melje i kemijski razbija kako bi se nutrijenti mogli apsorbirati. Kad je taj proces završen, dolazi do izbacivanja fekalija.

Kada su crijeva zdrava i normalno funkcioniraju, produkt je stolica zadovoljavajuće kvalitete. U suprotnom, stolica je pokazatelj smetnji u normalnom radu crijeva. Pored faktora poput balansa mikroba ili prehrane, na disfunkciju crijeva mogu utjecati:

  • manjak nutrijenata
  • problemi s autonomnim živčanim sustavom
  • problemi s imunitetom
  • neravnoteža hormona
  • neravnoteža u razini šećera u krvi
  • poremećen dnevni ritam (npr. jet lag, smjenski rad)
  • lijekovi poput antibiotika i lijekova protiv bolova
  • starenje
  • kronične bolesti kao što su Crohnova bolest i kolitis

Osim navedenoga, nepravilnosti u radu crijeva su povezane i s psihološkim i kognitivnim problemima, poput anksioznosti, depresije i drugim poremećajima raspoloženja, ali i poremećajima pažnje. Osim toga, poremećaji u radu crijeva su povezani s nizom fizičkih problema, poput:

  • problemima s kontrolom težine
  • astmom i alergijama
  • autoimunim bolestima
  • promjenama na koži (akne)
  • artritisom i drugim upalnim procesima na zglobovima
  • srčanim bolestima
  • neurodegenerativnim bolestima
  • narkolepsijom i drugim poremećajima spavanja
  • migrenama
  • bubrežnim problemima

Kako popraviti stanje?

Na poboljšanje u radu crijeva možete utjecati promjenama u prehrani: birajte cjelovitu, minimalno prerađenu hranu poput voća, povrća i svježeg mesa, koje je bogato nutrijentima potrebnima vašim crijevima. Također, jedite polako i dobro žvačite hranu. Na ovaj način će se zadovoljiti svi nedostaci ranije prehrane, ali i spriječiti prebrzo kretanje hrane kroz gastrointestinalni trakt, što može otežati apsorpciju nutrijenata.

povrce

2. Poremećena ravnoteža crijevne flore

Crijevna mikroflora je velik, složen i bogat ekosustav komenzalnih ili prijateljskih bakterija (a ponekad i gljivica) koji žive na i oko nas. Ovi životinjice su posvuda: u našim nosevima, ustima, našoj koži te u našem gastrointestinalnom (GI) traktu. Bakterije u crijevima (crijevna flora) pomažu u probavi i apsorpciji hrane razbijanjem ugljikohidrata i podrškom u proizvodnji probavnih enzima.

Zdrava stolica je znak dobro obavljenog posla od strane bakterija u crijevima. U suprotnom, možda je došlo do poremećaja u crijevnoj flori za što mogu biti odgovorni primjerice promjene u prehrani, antibiotici ili putovanje.

Crijevna flora ima niz funkcija, uz probavu. One uključuju:

  • zaštitu organizma od patogena
  • jačanje imuniteta
  • proizvodnja određenih vitamina, poput biotina (B7), folata (B9) i vitamina K

Naravno, poremećena crijevna flora izravno znači i poremećen rad crijeva, koji je istaknut u prethodnom poglavlju.

Kako popraviti stanje?

Za povrat ravnoteže crijevne flore, u prehrani povećajte unos namirnica koje sadrže prebiotike, a bogate su vlaknima, poput graha i mahunarki, voća, cjelovitih žitarica i škrobastog povrća poput krumpira i batata. Osim toga, unosite i namirnice bogate probioticima (dobrim bakterijama), poput jogurta, kefira te fermentiranih namirnica.

Raznolikost svoje crijevne mikroflore možete povećati unosom raznovrsnih cjelovitih i minimalno prerađenih namirnica, koje prirodno sadrže više dobrih bakterija od prerađevina. U ovome posebno prednjači organska hrana koja nije tretirana pesticidima koji uništavaju ove dobre bakterije.

Na kraju, izbjegavajte prekomjerno korištenje antibiotika koji uništavaju bakterije u vašem organizmu, ne samo one loše nego i dobre, poput probiotika.

jogurt

3. Loša prehrana

Jasno je da je stolica povezana s prehranom i nepravilnosti u njoj mogu biti znak loše prehrane koja negativno utječe na funkcioniranje probavnog sustava. Postoji nekoliko mogućih krivaca:

Vlakna

Konstipacija ili zatvor su pokazatelj nedovoljnog unosa vlakana. Vlakna su potrebna za normalnu gastrointestinalnu funkciju iz više razloga:

  • vlakna su hrana za crijevne bakterije i pomažu u kretanju hrane kroz crijeva
  • vlakna se vežu za masti te pomažu u izlučivanju nekih vrsta hormona (poput estrogena)
  • vlakna fermentiraju u debelim crijevima, stvarajući kratkolančane masne kiseline, važan izvor energije za organizam
  • vlakna daju volumen stolici i popravljaju njezinu redovitost, smanjujući izloženost potencijalno štetnim spojevima
  • razgradnja vlakana regulira pH ravnotežu, promovirajući optimalno okruženje za pozitivne bakterije u crijevima

Osjetljivost na hranu 

Neki su ljudi puno osjetljiviji na neke namirnice od drugih: ako imate osjetljivost na neku namirnicu, vrlo je moguće da ćete od nje imati zatvor ili proljev. Četiri najčešća uzročnika uključuju:

  • lektine (u sjemenkama, žitaricama, mahunarkama i orašastim plodovima)
  • gluten (nalaze se u žitaricama)
  • kazein, laktozu i imunoglobuline u mliječnim proizvodima
  • fruktozu (voćni šećer), zajedno s drugim vrstama šećera i škrob (kao što su oligosaharidi ili šećerni alkoholi) koje mnogi teško probavljaju

Prerađena hrana

Neki su osjetljivi na sastojke koji se često nalaze u prerađenoj hrani, poput dodanih šećera, rafiniranih žitarica, konzervansa i aditiva.

Kako popraviti stanje?

Pokušajte voditi dnevnik namirnica uz zapisivanje svih simptoma koje zamijetite. Ponekad, osjetljivost na hranu se ne pojavljuje odmah nakon unosa određene namirnice, može proći i do nekoliko dana do reakcije tijela. Stoga, zapisivanjem možete zamijetiti neke uzorke koji se ponavljaju i koje ćete, ubuduće, pokušati izbjeći.

Jedite više cjelovite hrane, svježeg voća i povrća i cjelovite žitarice. Obratite pozornost nakon kojih namirnica se najbolje osjećate, pa te i uvrstite u redovnu prehranu.

Izbacite iz prehrane prerađenu hranu, što više je moguće.

burger

4. Dehidrirani ste

Ako vam je stolica malena i tvrda, moguće je da unosite nedovoljno vlakana. No, vjerojatnije od toga jest da unosite nedovoljnu količinu tekućine. Tekućina pomaže otpadu da se kreće niz crijeva prema otvoru, ali i održava zdravu mikrofloru crijeva. Ako u crijevima nema dovoljno vode, organizam će je povući iz drugih organa ugrožavajući njihov rad. Ono što ćete možda osjetiti su suha usta i mišićni grčevi.

Kako popraviti stanje?

Unosite više tekućine, pogotovo vode. Posebno pazite na dovoljan unos tekućine tijekom i nakon tjelesne aktivnosti.

Pratite koliki vam je ukupan dnevni unos tekućine. Koliko od toga otpada na kavu, slatke sokove, gazirana pića ili alkohol? Pokušajte unos ovih tekućina smanjiti na minimum i zamijeniti ih vodom, nezaslađenim čajevima i prirodnim sokovima od cijeđenog voća.

voda

5. Pod prevelikim ste stresom 

Gastrointestinalni sustav je povezan sa središnjim živčanim sustavom, pa među njima postoji stalna komunikacija. Kada je osoba pod stresom ili je anksiozna, tjeskobna, uzbuđena i sl. dolazi do usporavanja rada probavnog trakta. Najčešće se to odražava tako da osoba ne može jesti kada je pod stresom. Razlog tome jest ograničena proizvodnja enzima i usporen krvotok u crijevima tijekom izloženosti stresu. Stoga, ovakve su situacije odgovorne za konstipaciju, nadutost i druge probavne tegobe.

Dakle, na probavne tegobe i problematičnu stolicu mogu utjecati:

  • anksioznost
  • ljutnja
  • tuga, žalost, gubitak
  • depresija
  • problemi s koncentracijom
  • glavobolje
  • umor
  • problemi sa spavanjem
  • nizak libido, smanjena plodnost i poremećen menstrualni ciklus

Kako popraviti stanje?

Nemojte ignorirati stres već razmislite o njegovim uzrocima i pokušajte ih otkloniti. Pokušajte primijeniti tehnike i savjete kako što manje ukloniti utjecaj stresa na vaš organizam:

  • provodite vrijeme na otvorenom
  • slušajte relaksirajuću glazbu
  • meditirajte i/ili provodite vježbe opuštanja
  • odite na masažu
  • napravite si toplu kupku
  • duboko dišite kad osjetite da ste pod jakim stresom
  • pokušajte se što više smijati
  • uzmite kućnog ljubimca
  • vježbajte jogu i/ili vježbe istezanja
  • odite u saunu i bazen
  • vodite ljubav

stres

6. Promijenite vrstu treninga kojom se bavite

Ako se nedovoljno krećete, ali i u slučaju da prenaporno trenirate, to se može odraziti na vašu stolicu. Osim što pozitivno utječe na vašu fizičku formu koju vidite u ogledalu, tjelesna aktivnost vam održava i unutarnje funkcioniranje u formi. No, i u tome treba imati mjeru.

Naime, baš kao što inertnost i nedostatak tjelesne aktivnosti mogu biti krivac za zatvor, i pretreniranost, koja je ogroman stres za organizam, može biti odgovorna za problematičnu stolicu i proljev. Stoga, bitno je pronaći pravi balans aktivnosti i oporavka.

Sjedilački način života donosi mnoge poteškoće: od gomilanja viška kilograma do gubitka koštane i mišićne mase. Osim toga, ovakav način života krivac je i za konstipaciju. Jednako tako, prekomjerno treniranje, također može negativno utjecati na crijeva.

Tijekom odmora, crijeva primaju više od polovice ukupne količine krvi koja se nalazi u organima, dok se tijekom aktivnosti za količina smanjuje na ispod 20%. Manjak krvi u crijevima tijekom probave vodi do povećane propusnosti crijeva i proljeva.

Kako popraviti stanje?

Pronađite aktivnost u kojoj se osjećate dobro: to može uključivati šetnju psa, jogu, rolanje, trening snage… bilo što što odgovara vama i vašem probavnom traktu.

zena bolovi

Mjere opreza

Svakodnevno obratite pozornost na svoju stolicu, od učestalosti, izgleda, boje i ostalih karakteristika o kojima smo pričali na početku teksta. Pazite na higijenu, kako namirnica koje jedete, tako i ruku i posuđa. Jedite raznoliko, ali izbjegavajte prerađenu hranu, jednostavne šećere i gazirane napitke.

U prehranu uključite namirnice bogate probioticima koje pomažu u održavanju zdrave crijevne flore. Kad jedete jedite polako, a pazite da vam je i dnevni unos tekućine dostatan vašim potrebama.

Ukoliko i dalje zamjećujete nepravilnosti u svojoj stolici, svakako posjetite liječnika.

Objavljeno 27.01.2017.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Podijeli s prijateljima!