Nije sve baš tako jednostavno: Kako kalorije utječu na kilograme?

Image

Ukoliko tijelo nema dovoljno energije iz hrane koju unese, potrebna mu je za aktivnost, ono će iskoristiti vlastitu energiju za obaviti je. Istovremeno, ako je unos energije veći od potrošnje, ljudski organizam će višak energije pohraniti. Ovo su zakoni kojih se mnogi drže kada se govori o mršavljenju, a temelje se na prvom zakonu termodinamike.

Prema ovim pretpostavkama, ukoliko je tijelo u energetskom deficitu, ono će trošiti svoju pohranjenu energiju i tako, gubiti kilograme. U suprotnom, kalorijski suficit će rezultirati dobivanjem kilograma, zar ne?

No, je li sve baš tako jednostavno i crno-bijelo?

Naravno, odgovor je negativan.

Energetska ravnoteža NE diktira promjene težine

Ovu na papiru završenu računicu remeti često jako puno faktora. Primjerice, tjelesnu težinu je moguće mijenjati i ako imate izjednačen energetski unos s potrošnjom:

  1. Ako počnete s provođenjem ketogene dijete, gotovo sigurno ćete početi gubiti kilograme, iako ne morate biti u energetskom deficitu. Većina izgubljenoga će biti voda koja je rezultat sniženog unosa ugljikohidrata te promjena u ravnoteži elektrolita u organizmu.
  2. Neke namirnice izazivaju nadutost i zadržavanje vode, pa njihova konzumacija može potaknuti povećanje tjelesne težine iako osoba nije u kalorijskom suficitu.
  3. Niz je sredstava i stanja koja mogu utjecati na tjelesnu težinu, od diuretika, ciklusa mjesečnice lijekova, promjena u unosu minerala, pražnjenju crijeva, unosu kreatina i sl.

Istovremeno, tjelesna težina može ostati nepromijenjena iako ste u kalorijskom deficitu, tako što istovremeno topite masno tkivo, ali povećavate mišićnu masu.

Stoga, jasno je da kalorijski deficit ne garantira gubljenje kilograma, kao što ni suficit ne podrazumijeva automatsko nakupljanje.

vaganje

I u kalorijskom deficitu je moguće dobivati kilograme

Kako je ranije spomenuto, ukoliko je osoba aktivna, treningom može značajno utjecati na promjene tjelesne kompozicije, pa trening postaje faktor koji može utjecati na korištenje energije i rezultate.

Naime, moguće je istovremeno, u kalorijskom deficitu, pojačanom vrstom ciljanog treninga za povećanje mišićne mase, utjecati na topljenje masnoga tkiva, a povećanje mase mišića.

U konačnoj računici, osoba će, unatoč kalorijskom deficitu, bilježiti povećanje težine zbog povećanja udjela čiste tjelesne mase.

I u kalorijskom suficitu je moguće gubiti mast

Hall je jasno izračunao kolika je energetska gustoća masti i mišićne mase koju možemo metabolizirati, čime je moguće precizno izračunati u kojem deficitu ili suficitu netko treba biti da bi postigao određenu promjenu tjelesne kompozicije.

Prema tim izračunima, moguće je gubiti mast, a pritom biti u kalorijskom suficitu: potrebno je dobivati mišićnu masu toliko brzo da se nadoknadi energija koju tijelo dobiva od gubitka masti.

Prema Hallovim računicama, morate stjecati mišiće brzinom 5,2 puta većom od stope gubitka masti. Istina, ovo je vrlo teško ostvariti, no postoje slučajevi u kojima se to uspjelo.

vaganje

I u kalorijskom deficitu je moguće nakupljati mast

Prateći istu logiku, moguće je biti u kalorijskom deficitu i nakupljati mast. Ako mišiće gubite 5,2 puta većom stopom nego što dobivate mast, nakupljat ćete mast, a pritom biti u kalorijskom deficitu.

Nasreću, ovo je moguće samo u slučajevima nedostatka bilo kakve tjelesne aktivnosti te, vrlo vjerojatno, i neke bolesti koja uključuje lijekove koji značajno utječu na metabolizam.

Dakle, iz svih navedenih premisa, moguće je donijeti zaključak: energetski deficit ili suficit i promjene tjelesne težine nisu jednostavno povezane vrijednosti već na njih utječe niz drugih faktora.

Ukratko:

  1. Vaša se težina može promijeniti bez ikakvih promjena u skladištenju tjelesne energije zbog promjene udjela vode i mase u vašem probavnom traktu.
  2. Možete biti stabilni u težini, iako ste u kalorijskom deficitu. To možete postići tako što dobivate mišićno tkivo i gubite masnoću u isto vrijeme.
  3. Ako dobivate na težini, a i dalje ste u kalorijskom deficitu, razlog može biti taj što dobivate mišiće brže nego što gubite masnoću.
  4. Ako gubite na težini, a u kalorijskom ste suficitu, možda gubite puno mišićne mase.
  5. U suficitu možete gubiti masnoću ako brzo dobivate mišiće.
  6. Možete dobiti masti u deficitu ako brzo gubite mišićnu masu.

Na kraju, uz vaganje, uvijek koristite još neki način mjerenja (najjednostavnije je mjerenje krojačkim metrom) kako biste na jednostavan način stekli dojam u kojim zonama dobivate, a u kojim gubite.

vaganje

Reference:

Objavljeno 21.02.2019.

Pregledaj povezani sadržaj
Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
6
0
Podijeli s prijateljima!