Korisni savjeti za pravilnu i ukusnu bezglutensku prehranu

Bezglutenska prehrana posljednjih je godina jedna od top-tema u području nutricionizma i zdravlja. Riječ je o vrsti prehrane koja se temelji na izbjegavanju konzumacije glutena - bjelančevinaste tvari koja se nalazi u pšenici, raži, ječmu i zobi, daje elastičnost tijestu od tih žitarica i čini ga ljepljivim.

Pojedini ljudi zbog genetskih sklonosti – ali i drugih uzroka, kao što su infekcije i stres – obolijevaju od celijakije ili glutenske enteropatije, gastroenterološke autoimune kronične bolesti koju karakterizira nepodnošenje glutena. Nastaje unošenjem glutena u probavni sustav, zbog čega dolazi do oštećenja, upale i atrofije crijevne sluznice, koja tada ne može upijati hranjive tvari.

U slučaju celijakije, ali i alergije na pšenicu te ostalih oblika preosjetljivosti na gluten, potrebna je promjena prehrambenih navika koja podrazumijeva eliminaciju glutena iz prehrane. Bezglutenska prehrana nije teško ostvariva. Ipak, zahtijeva promjene ustaljenih prehrambenih navika te je za njezinu primjenu nužna dobra informiranost, pravilan izbor namirnica te pozornost prigodom pripreme i posluživanja hrane. Stoga donosimo nekoliko korisnih savjeta koji će vam pomoći u prvim koracima prema ispravnoj bezglutenskoj prehrani te vam omogućiti da uistinu uživate u bezglutenskim obrocima.

Dobro se informirajte o glutenu u sastavu prehrambenih proizvoda

Jedna od većih prepreka provođenju bezglutenske prehrane je neadekvatno deklariranje glutena u prehrambenim proizvodima. Oboljeli od celijakije često ne mogu biti sigurni konzumiraju li gluten ili ne, budući da proizvođači još uvijek nisu obvezni navoditi da su određeni proizvodi bezglutenski. Na proizvodima koji prirodno sadrže gluten - kao što su žitarice pšenica, zob, ječam, raž i pir – njegovo se prisustvo deklarira, a kod mogućnosti križne kontaminacije u proizvodnji na ambalaži se koristi izjava „Mogući tragovi glutena“, pa bi i takve proizvode osobe osjetljive na gluten trebale izbjegavati.

Ipak, sve je više hrvatskih proizvođača hrane koji na ambalaži navode kako njihovi proizvodi ne sadrže gluten. O namirnicama prihvatljivima u okviru bezglutenske prehrane zasigurno će vas informirati i vaš liječnik i stručnjaci za prehranu, a korisne informacije sadrži i specijalizirana literatura te provjereni internetski izvori.

Nadomjestite namirnice s glutenom njihovim bezglutenskim zamjenama

Premda tjestenina, kruh i brojne grickalice sadrže gluten, ne morate ih se u potpunosti odreći. Naprotiv – prebacite se na alternativne proizvode bez glutena. Takvi su proizvodi dostupni u odjeljcima namijenjenim bezglutenskoj prehrani, koje je sve lakše pronaći na većim prodajnim mjestima domaćih trgovačkih lanaca, a bezglutenski kruh, tjestenina, grickalice, žitarice i ostali proizvodi dostupni su i u specijaliziranim trgovinama zdravom hranom.

Brojne namirnice prirodno ne sadrže gluten

Temeljite svoju prehranu na namirnicama koje prirodno ne sadrže gluten, a njih uistinu ne nedostaje. Svježe voće i povrće, grah i grahorice, krumpir, riža, gljive, meso i domaće mesne prerađevine, ribe i plodovi mora, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi (kiselo mlijeko, jogurt, sir), margarin, šećer i med,  kava, čaj i prirodni sokovi samo su neke od takvih namirnica.

Koristite bezglutenske žitarice

Niz žitarica – kao što su kukuruz, heljda i proso, ali i amarant, riža, kvinoja... – ne sadrži gluten, te su stoga pogodne za pripremu brašnastih proizvoda u okviru bezglutenske prehrane. Ipak, vodite računa da ove žitarice nisu u proizvodnji kontaminirane glutenom, te izbjegavajte proizvode na čijoj se ambalaži nalazi izjava koja upućuje na mogućnost takve kontaminacije.

Margarin – izvrstan kao namaz i dodatak brašnastim proizvodima

Na popisu namirnica prihvatljivih u okviru bezglutenske prehrane nalazi se i margarin, osobito pogodan za postizanje mekoće i podatnosti bezglutenskih brašnastih proizvoda. Bezglutenski doručak, užinu ili drugi brzi obrok obogatit će bilo koji  mazivi margarin koji je bogat omega-3 masnim kiselinama te vitaminima A i D, važnima za normalno funkcioniranje imunološkog sustava.

Ne koristite umake koji sadrže gluten

Mnogi umaci za tjesteninu i jela od mesa, začinski proizvodi te kocke za juhu sadrže pšenično brašno, a time i gluten. Pažljivo iščitavajte deklaracije proizvoda kako biste izbjegli kupovinu i konzumaciju neprikladnih namirnica. Konačno, možete se i sami okušati u spravljanju domaćih umaka i preljeva koristeći za zgušnjavanje kukuruzno brašno, aru (arrowroot) prah - škrob dobiven iz korijena biljke Maranta arundinacea – ili škrob iz krumpira.

Alkoholna pića koja trebate izbjegavati

Bezglutenska alkoholna pića uključuju vino, sherry, porto, jabukovaču, žestoka pića i likere, no imajte na umu da razne vrste piva sadrže različite udjele glutena te nisu prikladna za bezglutensku prehranu. Ipak, ponegdje su dostupna i posebna piva bez glutena - primjerice, u nekim specijaliziranim prodavaonicama zdrave hrane. 

Eksperimentirajte u kuhinji

Pronalaženje pravih bezglutenskih zamjena za namirnice s glutenom koje ste prethodno koristili stvar je vašeg osobnog ukusa. Stoga provedite neko vrijeme u kuhinji, pustite mašti na volju, zabavite se eksperimentirajući i otkrijte koja vam bezglutenska brašna i ostale prikladne namirnice najbolje odgovaraju.

Brza ocjena - kakav vam je sadržaj?
Dojam sadržaja
7
1
Podijeli s prijateljima!

Ostali postovi

Postoji0komentara na ovu temu

Komentiraj ovu temu

Samo registrirani korisnici mogu ostavljati komentare. Registracija je besplatna.
Registracija

Ostali postovi

Postoji0komentara na ovu temu

Komentiraj ovu temu

Samo registrirani korisnici mogu ostavljati komentare. Registracija je besplatna.
Registracija