Sve što trebate znati o lumboischialgiji odnosno išijasu
Zdravlje

Sve što trebate znati o lumboischialgiji odnosno išijasu

Pojam lumboischialgije odnosno išijas odnosi se na bol koja nastaje nakon pritiska na korijen velikog živca koji izlazi iz kralježnične moždine - nervus ishiadicus. Bol može biti popraćena trncima, ukočenošću ili slabošću koja počinje u donjem dijelu leđa te slijeva kroz stražnjicu u bedro, s prednje, unutarnje, stražnje ili vanjske strane, a može se kroz potkoljenicu proširiti do u stopalo.

N. ishiadicusN. ishiadicus je najduži i najdeblji živac u tijelu, debljine palca. Sastavljen je od 5 manjih živaca koji izlaze iz lumbosakralnog dijela kralježnice te se spušta niz noge gdje se grana u manje živce u natkoljenici, u predjelu koljena, lista, stopala i prstima.

Simptomi koji nam ukazuju da je riječ o išijasu:

  • snažna, oštra bol u donjem dijelu leđa koja se širi prema nozi kroz glutealnu regiju, ponekad sve do prstiju (rijetko se javlja u oba dvije noge)
  • bol se pojačava prilikom sjedenja
  • osjećaj žarenja i i trnjenja uzduž cijele dužine noge
  • slabost, ukočenost ili slabija kontrola pokreta noge
  • slabiji oslonac na nogu a moguća je i pareza stopala te otežana ili ograničena funkcija stopala
  • konstantna bol koja može otežavati ustajanje ili hodanje

Osjećaj boli može varirati od povremene, umjerene i iritirajuće, do žestoke, konstantne i gotovo paralizirajuće. Nastup bolesti može biti postupan ili nagli. Iako simptomi znaju biti jako izraženi i bolni, rijetko se događa da dođe do trajnog oštećenja živca.

Simptomi išijasa koji ukazuju na hitan medicinski postupak

Rijetko, ali ponekad se dogodi da se simptomi išijasa toliko brzo pogoršavaju da zahtijevaju operaciju.

Ukoliko patite od sljedećih simptoma potrebno je hitno zatražiti savjet liječnika:

  • bol i drugi neurološki ispadi koji se pogoršavaju a ne ukazuju na moguće oštećenje živaca (npr. slabost)
  • simptomi koji se pojavljuju u obje noge (tzv. bilateralni išijas) i uzrokuju crijevne probleme ili mokraćne smetnje mogu ukazivati na cauda equina sindrom ( mišićna slabost i ispadi osjeta na nogama u obliku „jahaćih hlača“ te smetnje kontrole mokrenja i stolice).

Operacijsko liječenje je obično indicirano četiri do šest tjedana nakon neuspješnog konzervativnog liječenja uz progresiju neuroloških ispada, a kvaliteta bolesnikovog života je značajno oštećena.

Učestalost pojave išijasa povećava se u srednjim godinama. Rijetko se pojavljuje prije dvadesete, u srednjim godinama ta mogućnost se naglo povećava dok iza pedesete naglo opada i mala je vjerojatnost da se pojave bilo kakvi simptomi ove bolesti.

Bol u donjem dijelu leđa

Često, određeni pokret ili ozljeda ne uzrokuju išijas već se on razvija kroz duži vremenski period.

Većini pacijenata koji su se susreli s išijasom stanje se popravlja kroz nekoliko tjedana (do 2 mjeseca), i uglavnom se rješavaju tegoba konzervativnim metodama liječenja. Međutim u nekim slučajevima bolovi koje uzrokuje ukliješteni živac mogu biti poprilično žestoki i iscrpljujući.

5 najčešćih uzroka išijasa

Najčešći uzrok išijasa je pojačana fizička aktivnost, a ponekad uopće nije moguće razabrati uzrok nastanka ove boli. Mogući uzrok su kompresije i upalni procesi u okolini živca.

Kompresiju živca najčešće uzrokuju:

1. Hernija diska

Hernija diska predstavlja stanje kralježnice kada pulpozna jezgra (gelirani dio u centru diska) probije vanjski dio opne (prstena) diska (anulus fibrosus), jednak osjećaju kao da je istisnut kao iz krafne. Bol u leđima ili ekstremitetu rezultat je pritiska tog sadržaja na živac pokraj diska (spinalni živac). Razlikujemo dvije glavne povrede diska: protruziju diska i prolaps diska.

Protruzija diska je ekscentrično deformiranje diska uslijed probijanja pulpozne jezgre do anulus fibrosusa, ali ne i probijanja vanjske opne, dok prolaps možemo nazvati i hernija diska kada je opna probijena. Upala kao spontana reakcija organizma na iritaciju živca, stvara dodatni edem i povećava opseg iritacije čak i izvan amplituda pokreta koje je u prvoj fazi ograničen zbog kompresije živca, što znači da limitira i sam tijek i način oporavka i rehabilitacije. Išijas je najčešće posljedica hernije diska lumbalnog dijela kralježnice.

2. Degenerativne bolesti diska

Degeneracija intervertebralnog diska je proces starenja diska koji nastaje kao posljedica mikrotrauma i tjelesnih opterećenja u životu. Ovu pojavu koju ne možemo spriječiti ni izbjeći, ali pravilnim životnim stilom degenerativne promijene možemo usporiti. Kao posljedica ovih promjena može se javiti križobolja i išijas.

3. Spondilolisteza

Spondilolisteza predstavlja vrstu instabiliteta dijela kralježnice, a karakterizira ga prednji pomak gornjeg u odnosu na donji kralježak. Pritom je afektiran i intervertebralni disk koji pod pritiskom i vlakom degenerira i uzrokuje pritisak na neuralno tkivo. Najčešće nastaje na nivou 4. i 5. lumbalnog kralješka ili 5. lumbalnog i 1. sakralnog kralješka.

Spondilolisteza ne mora imati izraženu simptomatologiju a sa druge strane može uzrokovati išijas i izrazite bolove.

4. Stenoza kralježničkog kanala

Stenoza spinalnog kanala predstavlja kroničnu degenerativnu bolest kralježnice koja rezultira suženjem kralježničkog ili spinalnog kanala kroz koji prolazi kralježnička moždina i korijeni živaca. Najčešće se očituje u slabinskoj i vratnoj kralježnici a može se pojaviti i u torakalnoj kralježnici.

Simptomi stenoze spinalnog kanala nastaju uslijed degenerativno izmijenjenog diska te uslijed pritiska na korijene živaca. Najučestaliji simptomi su bolovi u jednoj ili obje noge, utrnutosti u nogama, šepanjem, gubitkom osjeta u nogama, gubitkom kontrole mokrenja i stolice te slabošću u nogama i bolovima u križima.

5. Piriformis sindrom

Piriformis sindrom je stanje kod kojeg dolazi do iritacije ili kompresije proksimalnog dijela ishijadičnog živca, n. ischiadicus, u području njegovog prolaska kroz ili u blizini kruškolikog mišića, m. piriformis. Posljedica je bol u predjelu kuka koja se širi kroz nogu. Ovdje međutim nije riječ o pravoj radikulopatiji, ali simptomi i bol u nozi su jednaki kao kod išijasa zbog iritacije živca.

Još neki od uzroka išijasa

Uz već nabrojene osnovne uzroke još neka stanja mogu uzrokovati išijas poput:

  • trudnoće
  • fibroznog tkiva
  • istegnuća mišića
  • tumora kralježnice
  • infekcija u donjem dijelu leđa

Kako jednostavno saznati da li je zaista riječ o išijasu ili se radi o nekom drugom oboljenju?

Jedan od najjednostavnijih testova koje možete primijeniti kako bi utvrdili da li zaista bolujete od išijasa je Lazarevićev znak.

Lazarićev znak

Taj test se izvodi tako da bolesnik leži na leđima , a liječnik pokušava njegovu ispruženu nogu odignuti od podloge. Normalno nogu dižemo bezbolno do 90 stupnjeva, osjećajući samo napetost ispod koljena. Međutim kod išijasa dizanje noge izaziva bol u leđima i u nozi uzduž ishijadičnog živca. Pri jednostranom išijasu bol je ponajviše ograničena na pogođenu nogu. Kad je pritisak na korijen živca velik, bol se na pogođenoj strani može još povećati podignemo li i zdravu nogu.

Test je pozitivan ako je kut do kojeg se noga podigne manji od 90 stupnjeva, a zbog jakog pritiska na korijen ponekad kut može biti samo 10, 20 ili 30 stupnjeva. Pozitivan Lazarevićev znak, za kut veći od 60 stupnjeva, znači da pritisak nije velik.

Terapija išijasa

Vrlo je važno prije nego se krene s bilo kakvom terapijom utvrditi koji je uzrok išijasa, i tek onda odrediti način liječenja, jer ovisno o oštećenju koje leži u podlozi, razlikuje se i terapija.

Konzervativne metode

Konzervativne metode liječenja išijasa nude zaista širok spektar mogućnosti, s ciljem smanjenja bolova uzrokovanih pritiskom na živac. Obično se koristi više metoda, a ne samo jedna u kombinaciji s vježbanjem kako bi se što učinkovitije i brže riješio problem. Najveći broj bolesnika s išijasom ima dobar odgovor na konzervativnu terapiju pa nije potrebno kirurško liječenje.

  • Mirovanje -samo u početnoj fazi prilikom jakih bolova (najčešće je to Williamsov položaj tj. ležanje na leđima savijenih koljena i kukova)
  • Vrući/ hladni oblozi - u akutnoj fazi bolesti primjena vrućih obloga ili leda koristi se kako bi se ublažili bolovi, posebno u prvoj fazi nastupa boli. Uobičajeno obloge se drže na bolnom mjestu nekih 20min i stavljaju se svaka 2 sata (isprobajte koji vam bolje pašu)
  • Terapija lijekovima - analgeticima protiv bolova, antiinflamatorna sredstva protiv upale i sredstva protiv spazma
  • Epiduralne injekcije koje će pomoći da se smanji upala
  • Vježbanje, istezanje, kretanje
  • Fizikalna terapija

Alternativne metode

Uz klasične medicinske postupke koji se redovito primjenjuju kod terapije išijasa, neke od alternativnih metoda terapije također pokazuju vrlo dobre rezultate u oslobađanju bolova koji se javljaju prilikom išijasa.

3 najčešće alternativne metode jesu:

  • Kiropraktika - Izravna manipulacija pomaže kod išijasa, no važno je da se obratite stručnom i profesionalnom kiropraktičaru. Kiropraktičar se usredotočuje na pojedinačne kosti kralježnice i nastoji postići pravilnu poravnatost zglobova.
  • Masaža - Kad su mišići kralježnice u grču, masaža može trenutno ublažiti prateću ukočenost i napetost. Vjeruje se da masaža oslobađa endorfine kao i akupunktura.
  • Akupunktura - Dokazano djelotvorna protiv bolova u leđima, vjeruje se da pomaže i kod išijasa. Više o akupunkturi pročitajte ovdje.

Masaža

Terapija vježbanjem

Vježba je svakako jedan od najvažnijih koraka u prevenciji i rehabilitaciji osoba koje pate od bolova u donjem dijelu leđa i od išijasa.

Program vježbi treba započeti odmah čim popuste bolovi, dakle u krevetu. U početku je poželjno vježbe kombinirati s ostalom terapijom, osobito masažom i fizikalnom terapijom.

Od vježbi najčešće se rade vježbe na strunjači za istezanje leđa, a kasnije vježbe za jačanje trbušne i leđne muskulature. Osim vježbi na strunjači jako je poželjno i vježbanje u bazenu jer voda rasterećuje tijelo. Za kralježnicu je vrlo povoljno plivanje kraulom ili leđno. Preporučuje se i okretanje tijela u vodi, jedanput u lijevo, drugi put u desno. Tako se s lakoćom uklanja napetost u području kralježnice.

Terapija i specifične vježbe kod išijasa određuju se za svakog pacijenta posebno, ovisno o oštećenju koje se krije u pozadini kao i o nizu drugih faktora kao što su opća tjelesna forma pacijenta, jačina bolova i dr.

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove:

1. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Jedna noga je ispružena, a drugu savijemo u kuku i koljenu, pokušavajući je privući ka trbuhu i prsima. Isto ponovimo i drugom nogom.

2. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Sjedeći obuhvatimo koljena, legnemo na leđa i vratimo se u početni položaj.

3. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Lezite na leđa, stopalo lijeve noge stavite na koljeno desne. Rukama uhvatite desnu natkoljenicu malo iznad koljena i vucite lagano na prsa. Zadržite 30 sek. Isto ponoviti s drugom nogom.

4. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Sjedeći na stolici ili pilates lopti, sagnemo se što više, opuštenih ruku između raširenih koljena. Zatim se uspravimo.

5. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Zauzmite neutralan položaj dok ležite na leđima. Pri udisaju savijte kralježnicu u luku prema naprijed, zadržite, i vratite u početni položaj tako da zalijepite donji dio leđa i zdjelicu za podlogu. Zadržite u svakoj poziciji 5 sek.

6. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Legnemo na leđima, raširenih ruku i nogu savijenih u koljenu i kuku. Noge zakrenemo najprije u desno, zatim ih vratimo u početni položaj pa ih zakrenemo u lijevo.

7. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Iz klečećeg položaja sjednemo na pete, glavu spustivši na grudi, zatim se ponovno izravnamo u klečeći položaj i podignemo glavu.

8. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Stojimo uz stolicu lagano se pridržavajući, čučnemo i uspravimo se.

9. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Iz ležećeg položaja podignuti gornji dio tijela , oslanjajući se na pod laktovima i podlakticom. Zadržite se u ovom položaju sve dok vam u njemu ne bude neugodno, a potom se ponovno spustite u početni položaj.

10. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Lezite na leđa s nogama savijenim u koljenima i kukovima. Ruke ispružite uz tijelo. Podignite glavu i ramena od podloge, prstima dotaknite koljena, zategnite stopala i pritisnite kralježnicu uz podlogu. Zadržite i vratite u početni položaj.

11. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Iz klečećeg položaja dignemo lijevu nogu i desnu ruku. Vratimo se u početni položaj i isto ponovimo drugom rukom i nogom.

12. Vježba

Primjer terapijskih vježbi koje vam mogu pomoći da ublažite ili u potpunosti otklonite bolove išijasa

Iz klečećeg položaja dižemo se polako gore sve dok nam ruke i noge nisu potpuno opružene. Glava je između ruku.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 10 komentara na ovu temu
Forum
Svi komentari na temu: Sve što trebate znati o lumboischialgiji odnosno išijasu

Ugodno informativan tekst. Vježbe pod rednim brojem 9 i 10 ne bih preporučio. Pogoto ne za laike.Sve vježbe treba raditi sa terapeutom jer i njabolji lijek može postati otrov ako se ne koristi dobro :-)
Amiketa
04.04.13. u 05:48
line
U literaturi se uglavnom koristi izraz LASEQUE / LAZARIĆ TEST.Zapravo oba autora imaju isti test. Ova fotografija gore prikazuje Dr.Lee Burtona kako radi FMS i to Active Straight Leg Raise. Osobono kada radim test onda klijentu pridržavam lagano nogu jer Ischialgia zna biti jako bolna. 5. Piriformis sindrom = spada u pseudo ischilagie :-) Ima isti simptom ali je mehanika uzroka drugačija.
Amiketa
04.04.13. u 05:57
line
Prepisujem ocjenu od Amikete, simpatično informativan članak, kao i ostali iz serije, za sve nas koji nismo terapeuti ili ne poznajemo dovoljno probleme sa kičmom i slične. Da bolesnici ne bi sami sebe vježbali, dio "Terapija i specifične vježbe određuju se za svakog pacijenta posebno" bi trebalo ogromnim slovima napisati. Dodao bih da spondilolisteza može nastati i od sportskih trauma, česta je kod gimnastičara i hrvača. Problem ne mora biti odjednom, nego može biti kumulativna posljedica niza mikrotrauma ili i nepravilnog izvođenja vježbi, prošećite po fitness centrima i pogledajte, od iskoraka, čučnja... pa do dizanja iznad glave, užas i živjeli treneri(mada dio mog komenta ide za članak o križobolji, pišem ovdje). Razlog više da radite sa zbilja izvrsnim trenerom. Jezgrovite i odlične preporuke za izradu programa vježbi daje http://www.backfitpro.com/pdf/selecting_back_exercises.pdf ali bez opisa vježbi, možda i bolje tako, jer se čak i način izvođenja iste vježbe mora prilagoditi određenom slučaju, i opet prepisujem od Mikete, lijek može biti otrov, i činiti nepovratnu štetu. Za piriformis sindrom, na žalost ga ni neki liječnici nisu voljni ili sposobni prepoznati, pa pacijentima kompliciraju život, a uglavnom se može jednostavno izliječiti. Muškarcima preporuka da ne nose novčanik u stražnjem džepu hlača, može prouzročiti probleme sa piriformisom.
iver
04.04.13. u 13:10
line
A teretana i ishjas?!!!!Po svemu gore navedenom imam ishijas,ali nastavio sam ici u teretanu.ali svako malo osjetim bol iz donjeg dijela leđa kroz nogu do zgloba.
kamikaza
05.04.13. u 05:02
line
kamikaza, uzmi s rezervom, nisam liječnik :) Ali imao sam isti problem,i osjećaj trnjenja, povremeno zbog povećanog tlaka na kičmu(ali može biti više uzroka),hernija diska ili disk bulge, posjeti liječnika, meni je magnetska rezonancija dala odgovor. U svakom slučaju moraš vježbanje prilagoditi tomu prije nego što nastane veća šteta.
iver
05.04.13. u 09:36
line
Ja se slazem sa vama da masaza jako pomaze protiv bolova. ja sam masaz therapist i ima dosta klijenata sto mi dolaze sa istim problemom. i vjerujem da masaza pomaze. takodje sam imala isti problem pre mnogo godina. ali nisma znala o tome nazalost nista. kada sam pocela da idem na masazu dvaput nedeljno moj problem je nestao
Ana64
24.09.13. u 06:14
line
Već 3 mj. imam bolove u nozi od kojih ne mogu spavat. Nisam išla na pregled, sve čekam da samo prođe, ali nikako... Po gore navedenim simptomima čini mi se da je riječ o piriformis sindromu. Iver, molim te, možeš li mi reći kako si mogu pomoći, napisao si da se može jednostavno izliječiti.
fiumana
24.10.13. u 01:19
line
fiumana, baš gledao forum :)
pretpostavljam da si već bacila pogled na anatomske karte, pa znaš gdje je piriformis i koji su simptomi upala. Nisam doktor, pa mogu samo reći što je meni i nekim frendovima pomoglo. da ne objašnjavam na slijepo, imaš na youtubeu hrpu vježbi za piriformis stretching(google), a tome sam dodao masažu sa teniskom lopticom, ili još bolje tvrdom lopticom za kućne ljubimce, tj ukrao od pasa :) Sjedneš na lopticu, na onu stranu koji piri... je upaljen, pronadješ tu bolnu točku-površinu i vrtiš se u tom položaju oko bolne točke sjedeći na lopti. U početku dosta boli, ali za par dana bol se smanjuje.Kad spavaš tj htjela bi, pomaže ako staviš jastuk ili slično ispod koljena. Ako te kod stretchinga i masaže loptom ne boli, vjerojatno nije piriformis. Naravno da bi bilo ok popričati i sa pametnim liječnikom, ali ti ne mogu na žalost nikog preporučiti. Moje iskustvo je bilo da ili znaju manje od mene(u što je teško vjerovati), ili su namjerno prešućivali dijagnozu da bi uzeli lovu za terapiju, bio kod više njih, ja sam nevjerni Tomo pa nikad ne vjerujem samo jednom, loše iskustvo :)
iver
24.10.13. u 01:50
line
fiumana, otprilike mi je ovo bilo najkorisnije : za moj slučaj najbolje istezanje, što ne znači svakome
http://www.youtube.com/watch?v=8oPHrX_oALk
i ovo je masaža sa foam rollerom, ali mislim da je sa tvrdom loptom efikasnije
http://www.youtube.com/watch?v=hNBpcuOrCIs

iver
24.10.13. u 11:33
line
Iver, hvala ti na odgovoru. Vidjela sam vježbe, radim neke od njih i iznenađena sam kako mi naglo ide na bolje. Već prvu noć sam spavalaaaa!!! Zasad još nisam nabavila lopticu, al vidim da mi neće ni trebati :) Hvala ti, puno si mi pomogao!
fiumana
26.10.13. u 02:09
line
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 03.04.2013
Piše:
Mirjana Kolac, prof. kineziologije