Zdraviji načini pripreme krumpira
Prehrana

Zdraviji načini pripreme krumpira

Nitko ne zna točno zašto, ali ovaj se gomoljasti dio biljke Solanum tuberosum nekim čudom našao na lošem glasu među onima koji se upuštaju u neku "dijetu".

"Krumpir deblja", "krumpir nije dobro kombinirati sa proteinskim namirnicama" (čitaj: meso) i slične izjave dovele su do toga da oni koji žele pred ljeto izgubiti koji kilogram, izbjegavaju tu namirnicu.

Priprema krumpira

Ipak oni koji tako govore nisu u potpunosti u pravu. Zbog učestalosti kojom se krumpir konzumira u našem podneblju, najznačajniji nam je izvor vitamina C (to ipak nisu naranče i limuni za kojima većina poseže samo kad se razbole). Vitamin C nam je važan stoga što u organizmu djeluje kao antioksidans protiv slobodnih radikala, bitan je kod stvaranja kolagena, zubnog dentina, kostiju i hrskavica, održava kapilare u dobrom stanju, pospješuje cijeljenje rana, rast i apsorpciju željeza, te pridonosi toleranciji hladnoće.

Uz vitamin C, krumpir sadrži polisaharid škrob, vitamine B skupine, minerale te nešto proteina i jako malo masti. Ne sadrži kolesterol. Kvalitetna je namirnica koja daje 85 kcal / 100 g.

Ono u čemu mi sami griješimo je njegova priprema. Dodavanjem masnoća (ulja, vrhnja i sl.) nepotrebno povećavamo broj unesenih kalorija.

Stoga slijedite ovih nekoliko praktičnih savjeta za pripremu krumpira, kako bi, unatoč tome što želite izgubit koji kilogram, mogli uživati u njegovom okusu:

  • Kad god je moguće pripremajte krumpir u kori
    Mjesto gdje se, u krumpiru, nalazi najviše vitamina i minerala, je upravo u tankom sloju pod korom. Zato kad kuhate krumpir, kuhajte ga zajedno s korom pa ga tek kasnije ogulite. Tako se gubi najmanja količina vitamina. Isto tako, kad ga želite ispeći u pećnici, stavite ga na polovice također zajedno s korom. Tako će, uz bolji okus, zadržati i više vitamina i hranjivih tvari koje su osjetljive na visoku temperaturu.
  • Što manje prženog krumpira
    Kao što ste sigurno već negdje čuli ili pročitali, krumpir može upiti mnogo ulja. I to je jedan od načina kako mu, lošom pripremom, povećavamo broj kalorija. Ako pak nikako ne možete bez onih hrskavih krumpirića zlatne boje, nakon što ih izvadite iz ulja gdje su se pržili, položite ih na papirnati ubrus koji će upiti barem onaj suvišak ulja. Možete promijeniti nekoliko takvih ubrusa ispod krumpirića, kako bi što više ulja ipak ostalo na ubrusu.
  • Krumpir salata
    Odličan obrok, samo ako opet ne napravite grešku pa dodate previše masnoće. Tek kuhani i oguljeni krumpir, izrezan na ploške, taman spreman za začiniti i pojesti. Pozor : takav još topli krumpir, "popit" će svo ulje koje vi dodajete. Što više vi stavljate, to on više "pije". Zato ga začinite samo s malo maslinovog ili sojinog ulja, a izbjegavajte masnoće životinjskog podrijetla, kao maslac i margarin (sadrže kolesterol).
  • Pečeni ili kuhani
    U svakom slučaju bolje pečeni, još ako ste i koru ostavili te ispekli ga na papiru za pečenje, nema boljeg. Nego opet dolazimo do onoga – s čime ćete takav krumpir konzumirati? Zasigurno izbjegavajte razne umake tipa majoneza, kiselo vrhnje i sl. jer onda ste se uzalud trudili peći ga bez masti.
  • Pire krumpir
    Djeca su ta koja ga naročito obožavaju zbog njegove mekane strukture. To je pak način pripreme krumpira pri kojem se gubi najviše vitamina C, jer pri gnječenju kuhanog krumpira, dolazi u doticaj sa zrakom.
    I tu se držite zlatnog pravila : "Što manje dodane masnoće", pa umjesto da u pire – krumpir dodate ulje, mlijeko ili margarin, dodajte mu nekoliko žlica povrtne ili pileće juhe. Bit će manje kaloričan, a jednako ukusan.
  • "Goli" krumpir
    Ako pak nikako ne možete konzumirati sami, "goli" krumpir, onda mu pokušajte dodati namirnice sa smanjenom količinom masti, npr. svježi posni sir ili vrhnje s manje masnoće. Jako dobru kombinaciju čini i sa različitim mediteranskim začinima poput ružmarina, majčine dušice, vlasca, lovora ili mažurana.

Pečeni krumpir

Još jedan praktičan savjet nevezan uz samu pripremu :

Krumpir uvijek konzumirajte svježe pripremljen i nemojte ga ostavljati za sljedeći obrok, a pogotovo ne za sljedeći dan zbog toga što, kod osjetljivijih osoba, može izazvati probavne smetnje.

Uživajte!

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 27.04.2009
Piše: