Dnevnik prehrane: važnost vođenja i 5 najboljih smartphone aplikacija
Lifestyle

Dnevnik prehrane: važnost vođenja i 5 najboljih smartphone aplikacija

Svatko tko je ikada pokušao skinuti višak kilograma ili se samo konzultirao s nutricionistom ili osobnim trenerom o tom procesu, susreo se s pojmom dnevnika prehrane. I zaista, dugoročno gledano, dnevnik prehrane je vrlo važan način kontrole unosa nutrijenata i količine energije (kalorija) te vrsta nadzora nad vlastitom prehranom. Također, dnevnik prehrane je i psihološki motivator u odabiru boljih i nutritivno kvalitetnijih namirnica.

Važnost dnevnika prehrane

Iako se svakom početniku vođenje dnevnika prehrane u prvim danima čini tendencioznim i pomalo besmislenim, već nakon par dana jasno je da je dnevnik prehrane izvrstan za korektiv unosa hrane, ali i osobna vrsta nadzora nad namirnicama koje ponekad i nesvjesno unesemo, poput različitih slatkiša ili grickalica.

Dodatno, uz dnevnik prehrane lakše je naučiti mnoge potrebne informacije o pojedinim namirnicama (njihov sastav, kalorijsku vrijednost) te tako steći neke zdrave navike, ali i izbaciti iz prehrane nepotrebne prazne kalorije.

aplikacije

Prednosti vođenja dnevnika prehrane potvrđeni su i u studijama provedenima na ovu temu. Što se detaljnije i duže vode dnevnici prehrane, to su i rezultati bolji - više je kilograma izgubljeno. Po nekim procjenama, oni koji vode dnevnik prehrane, u istom vremenskom periodu, izgube dvostruko više kilograma od onih koji ne vode dnevnik prehrane. Čini se da zapisivanje svega što se pojede i popije, psihološki djeluje kao motivator da se unese kvalitetnija hrana s manje kalorija!

Još jedna prednost vođenja dnevnika prehrane je kontrola nad emocionalnim prejedanjem koje se često događa nakon nekih stresnih situacija. Uz dnevnik se te vrste unosa hrane osvještavaju pa mogu i izbjeći. Također, uz dnevnik prehrane lakše je kontrolirati i veličinu obroka te izbjeći nepotrebno dodavanje hrane.

Na kraju, dnevnik prehrane se uvijek može podijeliti sa svojim nutricionistom, trenerom, prijateljima koji također vode dnevnik prehrane ili, ako koristite aplikacije za vođenje dnevnika prehrane, s drugim korisnicima iste aplikacije.

Koju aplikaciju koristiti?

U nizu aplikacija dostupnih za pametne telefone, izdvajamo 5 aplikacija koje se ističu po veličini baze podataka, pristupačnosti, jednostavnosti uporabe i količini informacija koje nude korisnicima.

MyFitnessPal

my fitness pal

MyFitnessPal je aplikacija za pametne telefone s najvećom bazom podataka koju korisnici mogu sami nadopunjavati unosom proizvoda koje konzumiraju. Također, proizvode je moguće unositi i očitavanjem barkodova proizvoda koji postoje u bazi aplikacije. Uz aplikaciju, dostupna je i internetska aplikacija pa je korisničkom računu moguće pristupiti i s laptopa.

Osim prikaza energetske vrijednosti (kcal) i makronutrijenata (proteini, ugljikohidrati i masti) po pojedinim namirnicama, ova aplikacija dodatno računa i unos soli, kolesterola, te vitamina i minerala što daje dodatne informacije o kvaliteti dnevno unesene hrane.

Uz bazu podataka i niz dodatnih informacija, MyFitnessPal ima i veliku zajednicu korisnika koji izmjenjuju recepte, planove prehrane, te svoje priče i tajne gubljenja kilograma. Usluga je besplatna te je sinkronizirana s nizom drugih aplikacija, poput Endomonda i Runkeepera.

SparkPeople

spark people

SparkPeople je mreža internetskih stranica kojima je cilj korisniku olakšati pristup informacijama te dati smjernice vezane uz prehranu i trening koje će pomoći u ostvarenju ciljeva. Kao aplikacija, SparkPeople je velika nutricionistička i vježbačka baza podataka koja omogućava unos namirnica i treninga i izračune niza podataka.

Po prikazima, namirnice su pojašnjene prema makronutrijentima koje sadržavaju, ali i po vitaminima i mineralima, te preporučenim dnevnim unosima. Budući da ova aplikacija prati i vježbanje odnosno tjelesnu aktivnost, rezultati vježbanja su također uzeti u obzir u izračunima kalorijske potrošnje i postavljenih ciljeva.

LoseIt

lose it

LoseIt je aplikacija koja kombinira dnevnik prehrane i dnevnik tjelesne aktivnosti, dok je segment u kojem postoji interakcija među korisnicima malo stavljan po strani. Izvrstan je za one koji žele dobiti uvid u veličinu porcija koje jedu, dnevnog unosa kalorija te žele osvijestiti te imati na jednom mjestu sve što u danu unesu.

Kao i kod MyFitnessPala, proizvode je moguće unositi očitavanjem barkoda, a internetska stranica je nešto sporija i manje praktična za uporabu nego kod konkurentskim aplikacija. Moguće je unijeti i bazu i cijele obroke koje redovito jedete kako ne biste svaki put morali unositi sve sastojke pojedinačno.

Kao i MyFitnessPal, i LoseIt se sinkronizira s mnogim drugim aplikacijama, poput Fitbit, Jawbone Up, Withings Smart Scale i Nike Fuelband.

Bazična verzija ove aplikacije je besplatna dok je nadograđene verzije s više mogućnosti, podataka, izračuna i grafova potrebno kupiti.

My Macros+

my macros

My Macros+ je aplikacija koju je osmislio bivši bodybuilder i koja prikazuje sve potrebne podatke za sve koji žele imati dostupne podatke o kvaliteti namirnica koje unose. Na vrhu ekrana se ističe količina preostalih makronutrijenata koje je potrebno unijeti u tekućem danu, što olakšava odabir namirnica kako bi se zadovoljile nutritivne potrebe.

Također, ova aplikacija omogućuje postavljanje različitih nutritivnih ciljeva za pojedine dane, poput primjerice dana punjenja ili dana s cheat mealom.

Nutricionist

nutritionist

Aplikacija koja se preporučuje početnicima jer daje niz dodatnih informacija i savjeta oko prehrane i vježbanja. Također, ideje kako kontrolirati veličinu porcije za početnike su jako važne kao i podsjetnici na međuobroke ili na upisivanje i vaganje namirnica.

Dodatno, ova aplikacija nudi usporedbu stvarnog unosa namirnica u omjerima makronutrijenata i željenog unosa, čime je lako uspoređivati unos s ciljevima, ali i pratiti napredak. Ova aplikacija ima i mogućnost automatske prilagodbe kalorijskih ciljeva prema promjenama tjelesne kompozicije. Za korištenje ove aplikacije nije potrebna internetska veza jer je baza podataka dostupna i offline.

Bez obzira koju aplikaciju odaberete, ili jednostavno sami vodite rokovnik s unosom namirnica, imajte u vidu da je kontrola unosa hrane, kako kvalitetom, tako i količinom, ključ uspjeha. Tek kad osvijestite što i koliko jedete, moći ćete napraviti potrebne korekcije te brže i sigurnije stići do željene forme.

Kakav vam je članak?
Pročitaj i ovo:
Na forumu ima 0 komentara na ovu temu
Forum
Opcije
Isprintaj
Veličina slova

Objavljeno: 31.01.2016
Piše:
Zorana Jagodić